جستجو
Close this search box.

10 نکته‌ای که باید در مورد غم و اندوه بدونین

فرآیند غم و اندوه

حتی اگه همه‌ ما در طول زندگی با سطوح مختلف غم و اندوه دست و پنجه نرم کرده باشیم، ولی بازم گاهی یه اندوه می‌تونه بسیار تاثیرگذار باشه و سلامت روانی ما رو زیر سوال ببره. وظایفی که زمانی ساده بودن، می‌تونن به یه چالش تبدیل بشن. گاهی اوقات چیزایی که مردم میگن یا نمیگن، می‌تونه خیلی بیشتر از قبل روی عواطف ما تاثیر بذاره. درک اینکه این واکنش‌ها کاملا طبیعی هستن، خیلی فراتر از اون چیزهایی هست که قبلا یاد گرفتیم.

به همین خاطر ما در اینجا 10 مورد از نکاتی را که باید در مورد روند غم و اندوه و نحوه‌ تأثیر اون بر خودتون بدونین رو آوردیم.

 

1. غم و از دست دادن چیزی، فقط به معنی مرگ نیست

غم و اندوه واکنش عاطفی طبیعی در برابر هر گونه تغییر در الگوی رفتاری شما هست. تغییر در یک رابطه مستمر، تغییر در شغل، تغییر در سلامتی، از دست دادن حیوان خانگی، یا یک حمله کلامی یا جسمی، فقط موارد معدودی هستن که می‌تونن پاسخ غم و اندوه رو تحریک کنن. این در حالیه که شاید افراد دیگه اصلا تشخیص ندن که این‌ها تجربه‌های غم انگیزی هستن، اما این بدان معنا نیست که اون اتفاقا برای شما باعث درد و مشکلات عاطفی نمیشن.

غم و اندوه فقط برای از دست دادن افراد نیست

2. غم و اندوه می‌تونه بسیار طاقت فرسا باشه

ما یه عمر وقت خودمون رو صرف این می‌کنیم که چیزای زیادی رو به دست بیاریم، اما هیچ کس واقعا بهمون یاد نمیده که موقع از دست دادن اونا چه کار کنیم. در بیشتر مواقع، اطلاعاتی که درباره‌ چگونگی مقابله با از دست دادن رو یاد می‌گیریم، اطلاعات غلطی هستن و در سطح عاطفی کمک بسیار کمی می‌کنن.

 

3. غم یه پدیده‌ عاطفی هست، نه فکری

وقتی که ما غمگینیم، بیشتر دوستانمون سعی می‌کنن با دلایل منطقی به ما بگن نباید ناراحت باشی. ولی مشکل اینجاست که آدم‌های غمگین، قلبشون شکسته و این دلایل منطقی به ندرت بهتون کمک می‌کنه تا احساس بهتری داشته باشین.

سوگواری یک فرآیند عاطفی است

 

4. به طور واقعی ما مراحلی برای غم و اندوه نداریم، به جز احساس بی‌حسی که موقع شنیدن اخبار مربوط به اون فقدان و از دست دادن می‌شنویم

اما مراحل غم و اندوهی که اکثرا گفته میشن رو برای اولین بار الیزابت کوبلر-راس شناسایی کرد. او درباره‌ این مطالعه می‌کرد که افراد بعد از تشخیص بیماری لاعلاج، چطور با احتمال مرگ خودشون برخورد می‌کنن. این مراحل به احساسات و دردی که بازماندگان بعد از متحمل شدن فقدان و رنج دچار میشن، ربطی نداره. دانشکده پزشکی ییل طی یه تحقیق ثابت کرد که این مراحل دیگه برای افرادی که دچار فقدان شدن، ارزش خودشون رو از دست میدن.

 

5. افرادی که یه عزیزی رو از دست میدن، از کاهش تمرکز رنج می‌برن

اگه فهمیدین که کارهایی رو که باید انجام بدین رو فراموش می‌کنین یا در وسط مکالمه‌هاتون یادتون میره که چی می‌گفتین، اینا کاملا طبیعی هستن. غم و اندوه باعث ایجاد هیجان احساسی می‌شن و این تمرکز کردن رو سخت می‌کنه. مطمئن باشین بیشتر افراد داغ دیده هم از این موضوع رنج میبرن.

 

6. وقتی که در یه جمع هستین، ممکنه دوستان و خانواده، اسم اون فرد که عزیز شما بود رو نیارن

چون می‌ترسن این کار شما رو ناراحت کنه. خیلی از افراد غم دیده این رو ناراحت کننده میدونن. ولی با این حال هیچ مشکلی نداره که شما به اونا بگید از شنیدن این نام و داستان‌هایی که می‌خوان به اشتراک بذارن، لذت می‌برین.

 

7. اگه فهمیدین که وقتی بقیه به شما میگن درکتون می‌کنن و یا اینکه میگن باید از پس این مشکل بر بیاین، ناراحت میشین، این موضوع خیلی طبیعیه

در حقیقت، اونا ممکنه خودشون رو جای شما بذارن و یادشون بیاد که اونا هم یه زمانی دچار این رنج‌ها شدن، اما غم و اندوه و احساسات هر کس مربوط به خودش هست! مردم هرگز با از دست دادن یه عزیز از بین نمیرن، ولی می‌تونن یاد بگیرن که علی رغم اون اتفاق، زنده بمونن و رشد کنن.

اگر فهمیدید که اندوهگین هستید. تصویر یک مرد افسرده

8. “زمان همه زخم‌ها رو التیام می‌بخشه” و “سپری کردن غم و اندوه فقط زمان می‌بره”، اینا نظراتی هستن که توسط اکثر افراد غم دیده شنیده میشن

زمان عاملی در بهبودی فقدان شما نیست. زمان فقط میگذره و به شما اجازه میده تا به احساس اون درد عاطفی عادت کنین. وقتی بحث از حرکت زندگی و رو به جلو بودن میشه، شما از زمان استفاده می‌کنید تا به زندگی خودتون ادامه بدین. در واقع عبارت‌های گفته شده هم باز جزو اطلاعات غلطی هستن که در زمان ناراحتی زیاد شنیده میشن.

 

شاید بد نباشه یه مطلب در مورد تاب آوری احساسی رو اینجا مطالعه کنین.

 

9. اگه چیزی رو مشاهده کردین که خاطره‌ای از عزیز از دسته رفته‌تون رو به شما یادآوری میکنه و بعد ناگهان برای هر چیز دیگه‌‌ای غمگین میشین، تعجب نکنین

غم و اندوه به طور مداوم چیزایی رو به شما یادآوری می‌کنن که ممکنه آرزو داشتین یه طور دیگه‌ای بودن، بهتر یا بیشتر بودن! این اشک‌ها ممکنه نشونه این باشه که شما در روابط خودتون یه کار ناتموم دارید که باید اونارو حل کنید. این همون جاییه که توصیه میشه برای حل مشکلاتتون، کتاب راهنمای تسکین غم از جیمز و فریدمن رو بخونین. البته ممکنه که اون رابطه رو به صورت فیزیکی از دست داده باشین، ولی می‌تونین سطح احساسات عاطفی خودتون که مانع لذت بردن از خاطرات خوبتون میشن رو تا حد زیادی کاهش بدین.

 

10. به این فکر کنین که قبلا چه قدر مردم مدام صحبت می‌کردن، ولی شما تنها چیزی که می‌خواستید این بود که اون‌ها به حرفاتون گوش بدن

اگه این موضوع قبلا شما رو آزار داده، پس هر وقت شما هم خواستین که به افراد غمگین کمک کنین، نباید این الگو رو ادامه بدین. اگه کسی داستان از دست دادن و غم خودش رو باهاتون در میان می‌ذاره، بهترین کار اینه که بدون تجزیه و تحلیل، انتقاد و قضاوت، فقط گوش بدین.

 

اگه تا اینجای مطلب رو خوندین شاید خوندن یه مطلب در مورد جلوگیری از افکار ناخواسته ذهن هم بد نباشه.

 

شما چه تجربه‌ای در مورد سوگواری و غم و اندوه دارین؟ تو کامنت‌ها برامون بگین.

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «10 things you know to know about the grieving process» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است.

4 پاسخ

  1. مورد سوم واقعا برام تلنگر خوبی بود مرسی از گروه هلی تاک برای ترجمه و انتشار این مقاله ها

  2. در واقع زمان غم و‌اندوه رو از بین نمیبره فقط بما فرصت کنار آمدن با فقدان اون عزیز رو یاد میده و خیلی اوقات با دلگرمی به خاطرات خوبش زندگی میکنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط