جستجو
Close this search box.

4 دلیل که چرا توسعه فردی باید یک اولویت باشه!

4 دلیل برای اینکه توسعه فردی باید یه اولویت باشه

در طول زندگی، حتماً با طیف وسیعی از شرایط ، تغییر محیط­‌ها و نقش‌های جدیدی که باید با اون‌ها سازگار بشین، مواجه میشین. برنامه توسعه فردی به شما کمک می کنه تا فشارهایی که با تغییرات و چالش‌های مداوم و پیوسته به شما وارد میشن رو مدیریت کنید.  بنابراین شما برای موفقیت در همه­ زمینه ها در زندگی به خوبی آماده می شید.

توسعه فردی یه فرآیند مداوم از خود ارتقایی در حرفه، تحصیلات، زندگی شخصی شما، یا در همه این زمینه هاست، به عبارت دیگه توسعه فردی درباره تعیین اهداف برای خودتون و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این هدف‌هاست.

تو این مطلب به 4 دلیلی که چرا باید توسعه فردی یک اولویت باشه اشاره می کنم:

 

1– شما رو مجبور می کنه که از منطقه راحتی (Comfort Zone) خودتون خارج بشید

اگه حوزه هایی از کارتون هست که به اون علاقه ندارید، یا عملکرد شما تو اون‌ها خوب نیست، اون حوزه‌ها نقاط ضعفی هستند که برنامه توسعه فردی می‌تونه برای بهبودشون به شما کمک کنه. درگیر شدن با این حوزه‌ها و بهبود تو اون‌ها می‌تونه کمک کنه تا شما رو از منطقه راحتی خودتون بیرون بکشه. توسعه فردی به شما اجازه میده که رشد و پیشرفت رو تجربه کنید و مهارت‌های خودتون رو بهبود بدید.

پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی بیشتر با منطقه راحتی، مطلب: چرا باید از محدوده راحتی خودمون بیرون بیایم رو حتما بخونین.

از نقطه امن خودتون خارج بشید

 

2– توانایی های شما رو گسترش میده

برنامه توسعه فردی نه تنها کمک می کنه نقاط ضعفتون رو بهبود بدید، بلکه می تونه به گسترش توانایی های شما کمک کنه. به مرور زمان با تمرکز بر پرورش و استفاده بیشتر از توانایی­هاتون، شما از خوب بودن درکاری به عالی بودن در اون کار دست پیدا خواهید کرد. شما با توسعه مهارتهایی که در حال حاضر هم در اون‌ها خوب هستید، می تونید به توانایی‌های بالقوه خودتون برسید و به پیشرفت­های بزرگی دست پیدا کنید.

 

3- اعتماد به نفس شما رو تقویت می­کنه

گرفتن این تصمیم که مهارت‌هاتون رو بهبود بدید ، شما رو یک قدم به احساس اعتماد به نفس بیشتر، نزدیک می کنه. وقتی شما به یک هدف مهم دست پیدا می کنید، مهارت جدیدی به دست میارید یا بخش مهمی از زندگیتون رو گسترش می دید، به طور طبیعی حس خوبی نسبت به خودتون به شما دست میده. هر چه بیشتر به توسعه تو زمینه هایی که در اونها اعتماد به نفس ندارید بپردازید و این توسعه رو ادامه بدید، بیشتر می تونید اعتماد به نفس خودتون رو تقویت کنید.

توسعه فردی و اعتماد به نفس

4– خود آگاهی شما رو افزایش میده

توسعه فردی به طور نزدیکی با خود آگاهی مرتبطه. توسعه فردی این فرصت رو برای شما فراهم می‌کنه که نگاهی صادقانه و بدون تعصب به جنبه‌های مختلف زندگی که نیاز به بهبود دارند، داشته باشید. طی این فرآیند شما متوجه میشید که واقعا چه کسی هستید، ارزش‌های حقیقی و درست شما چه چیزهایی هستند و در زندگی دوست دارید به کجا برید و برسید. هنگامی که این فرآیند رو طی می کنید، خودآگاهی و تکمیل تجربیات­تون رو بهبود میدید.

توسعه فردی و خودآگاهی

 

وقتی سفر توسعه فردی خودتان رو شروع کردید، مراحل زیر رو یادتون باشه:

  • اهدافی رو که در تمامی جنبه های زندگیتون می خواید بهشون برسید، در نظر داشته باشید.
  • به ترتیب اهدافی که می خواید به اون‌ها برسید، به دنبال نقاط ضعفی باشید که نیاز به بهبود دارن.
  • فرصت­های مختلف برای ارتقاء نقاط ضعفتان رو شناسایی کنید.
  • برنامه‌ای از اقدامات مربوط به بهبود نقاط ضعف تنظیم کنید.
  • به پرورش توانایی‌هاتون زمان اختصاص بدید.
  • نتایج پیشرفتهایتان رو ثبت کنید.
  • نتایج رو در برابر اهداف ارزیابی کنید.

 

سفر توسعه فردی یک فرآیند ادامه‌دار از یادگیری مداومه. توسعه فردی این فرصت رو برای شما فراهم می‌کنه تا توانایی ها و نقاط ضعفتون و کار کردن بر روی اون‌ها رو ارزیابی کنید. خاطرتون باشه، توسعه فردی می تونه به شما تو همه زمینه ها کمک کنه، بنابراین یک مسیر و سفر شخصیه، اما اون سفریه که باید تو اولویت قرار بگیره. این که شما به عنوان یک فرد وقتی مهارت‌هاتون رشد می‌کنن، پیشرفت می‌کنین، خود آگاهی­تون رو تقویت می‌کنین و اعتماد به نفستون رو بهبود می‌دید، این موارد از فواید و مزایای توسعه فردی هستن.

 

اگر بعد از خوندن مطلب حس می‌کنین هنوز دوست دارین در این مورد بخونین، پیشنهاد ما خوندن این مطلب چرا توسعه فردی مهم است؟و گوش دادن به اپیزود اول هلی تاک با موضوع توسعه فردی هست.

حتما ما رو از نظرات خودتون در مورد این مطلب تو کامنت‌ها آگاه کنین 🙂

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ پست:« Four reasons why personal development should be a priority» است که «شهاب بهرامی‌فر» ترجمه‌اش کرده است.

8 پاسخ

  1. خیلی عالی بود. من به تازگی با پادکست های شما آشنا شدم و از پادکست یک دارم به ترتیب میرم جلو. مطالب خیلی مفید و کاربردی میزاری. به خیلی از اطرافیانم معرفی کردم
    مرسی از همه کارهای خوبت،

  2. هلی جان من هالی هستم، واز یکسال اخیر کە شانس آشنایی با شما را داشتە ام بارها شکر میکنم کەبوقت بود ویک کن فیکن رفتارهای من لازم داشت سخت دنبالت میکنم وسرنماز برای شادی روح پاک شادروان مادرعزیزت دعا میکنم روحش شاد برای تربیت این شاهدُخت?☀?

  3. واقعا توسعه فردی خیلی مهمه و من به کمک تو هلی عزیز امسال تونستم یه
    ورژن کمی بهتر از سال های قبل از خودم بسازم و همیشه برات بهترین هارو از خدا میخوام❤?

  4. تقریبا یه ساله که با هلی تاک آشنا شدم و از اون موقع تا الان موجب شده کلی سمت و سوی آرزوها و آرمان هامو بهبود پیدا کنه و رشد کنم
    ممنونم ازت هلی عزیز???

  5. مث همیشه عالی
    هلی جان لطفا پادکست تولید کنید خیلی سرعت تولید پادکست پایین اومده .مطالبی که در پادکست ها بیان می کنید واقعا کاربردیه ودرمقایسه باسایرپادکست ها در زمینه توسعه فردی بی نطیره . لطفا راهتون روباجدیت ادامه بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط