جستجو
Close this search box.

چرا توسعه‌ی فردی مهم است؟

چرا توسعه‌ی فردی مهم است

توسعه فردی به فعالیت‌هایی گفته می‌شه که خودآگاهی، توانایی‌های بالقوه، استعدادها، توانایی تحقق رویاها و ثروت‌آفرینی رو در ما پرورش می‌ده. به‌طور خلاصه توسعه فردی، باعث بهبود وضعیت خودمون و چشم اندازهایی که در زندگی داریم خواهد شد.

زندگی ما در بزرگسالی از شرایط و تجربیاتی نشات می‌گیره که در سال‌های شکل‌گیری شخصیتمون از محیط خانواده، محله و مدرسه به دست آوردیم.. اما همونطور که تقریباً در هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو هم به آن اشاره شده است، انگیزه رشد و تمایل به رسیدن به خواسته‌هایی مشخص می‌تونه به ما انگیزه بده تا برای توسعه‌ی خودمون گام برداریم.

بنابراین می‌شه به توسعه‌ی فردی به چشم یک فرآیند مادام‌العمر نگاه کرد، چرا که به هر حال انسان روزبه‌روز در حال توسعه است و درست بعد از اینکه برای یک هدف می‌جنگه و بهش می‌رسه، انگیزه تلاش برای رسیدن به موفقیتی بالاتر در آن شکل می‌گیره.

در سطح حرفه‌ای اگه تمایل یک شرکت به پیشرفت رو به عنوان هدف نهایی در نظر بگیریم و تلاش برای اون رو به مثابه پله‌های یک نردبان، شرکت برای دستیابی به این اهداف باید از این نردبان فرضی بالا بره. به خاطر همین هم هست که وقتی کسب‌وکاری به موفقیت می‌رسه مجدداً تلاشش رو می‌کنه تا برای دستیابی به اهدافی جدیدتر تلاش کنه؛ حالا این اهداف میتونه در جهت افزایش فروش و کسب سود خالص بیشتر شرکت باشه یا در زمینه‌ای مثل بهبود وضعیت عرضه محصولات در سایر مناطق جرافیایی که شرکت در اونجاها حضور داره مورد توجه قرار بگیره.

مزایای توسعه‌ی فردی چیست؟

مزایای توسعه‌ی فردی چیست

توسعه فردی یکی از مهم‌ترین عوامل برای رشد و پیشرفت در زندگیه و به همین دلیل همه ما برای رسیدن بهش باید تلاش کنیم. توسعه فردی در زندگی برای ما منفعت‌هایی داره که در ادامه می‌خوایم به اون‌ها نگاهی بندازیم:

  1. تعریف چشم‌انداز شخصی
  2. ارتقای مهارت‌های فعلی
  3. شکوفایی استعدادهای نهان
  4. افزایش اثربخشی در کسب‌وکار
  5. افزایش رضایت و انگیزه
  6. ایجاد اعتمادبه‌نفس در کارمندان و جذب مشتریان
  7. کاهش جابه‌جایی شغلی و زمینه‌سازی برای اتحاد بیشتر در محیط کار
  8. عنصری کلیدی در رسیدن به کیمیای سعادت

1) تعریف چشم‌انداز شخصی

توسعه فردی به ما کمک می‌کنه تا برای آینده خودمون، چشم‌انداز تعریف کنیم؛ این به این معنی است که قراره بفهمیم در آینده می‌خواهیم به کجا برسیم. اگه هدف و مقصد آینده‌مون مشخص باشه، به‌راحتی می‌تونیم برای اهدافمون برنامه‌ریزی کرده و اولین قدم رو برای رسیدن به اون‌ها برداریم.

2) ارتقای مهارت‌های فعلی

یادگیری و رشد از ویژگی‌های بارز توسعه فردیه. توسعه فردی این امکان رو بهمون می‌ده تا با تمرکز بر روی پیداکردن راهی جهت توسعه‌ی نقاط ضعفی که داریم، توانایی‌های خودمون رو به روش‌های زیر ارتقا بدیم:

  • نهایت استفاده از فرصت‌های آموزشی که شرکت در دوره‌های رسمی می‌تونه برامون به همراه داشته باشه؛ حالا اینکه مدرکی برای این دوره‌ها بهمون بدن یا نه خیلی نباید برامون مهم باشه.
  • بررسی آنچه در گذشته برامون اتفاق افتاده و توجه به تجاربی که از اون اتفاقات کسب کرده‌ایم.
  • راهنمایی برای خودمون باشیم تا در خلال مطالعاتی که دارید علاوه بر آموزش، تجربیات جدیدی هم به دست بیاریم.

3) شکوفایی استعدادهای پنهان

توسعه فردی به ما کمک می‌کنه تا استعدادهای پنهان رو در خودمون شکوفا کنیم. اگه ما در انجام دادن کاری یا مهارتی، خوب باشیم به این معنی است که در اون استعداد داریم:

  • اون کار رو به راحتی انجام می‌دیم.
  • در انجام اون کار، احساس راحتی و آرامش داریم.
  • می‌تونیم اون کار رو بدون نیاز به نظارت و همراهی یه سرپرست انجام بدیم.

اگه به اهمیت توسعه فردی در فرایند یادگیری خودمون پی ببریم، در آینده ترغیب می‌شیم تا در موفقیت‌هامون تامل کرده و به دنبال کسب مهارت‌های جدیدتری بریم.

4) افزایش اثربخشی در کسب‌وکار

در محیط‌های سازمانی، توسعه فردی باعث افزایش اثربخشی می‌شه. توسعه فردی به کارمندان کمک می‌کنه تا به اهداف سازمانی مشخص شده برسن و نتایج بهتری رو بدست بیارن. برای رسیدن به نتایج عالی در سازمان، یه کارمند یا یه مدیر به تیمی خلاق و پرانرژی نیاز داره. یه کسب‌وکار برای موفقیت و درآمدزایی نیاز به استخدام افرادی داره که در راستای این اهداف حرکت کنند و بدون داشتن این افراد، کسب و کاری هم شکل نمی‌گیره.

محققان منابع انسانی اذعان دارن که فقدان توسعه فردی در کارمندان باعث عملکرد نامطلوبشان در محیط‌های کاری می‌شه. براساس نتایج، داشتن یه برنامه توسعه فردی برای هر کدوم از کارمندان می‌تونه تا ده برابر انگیزه و بهره‌وری رو در اون‌ها افزایش بده!

آموزش‌ها پیرامون توسعه‌فردی، سازمان ما رو محبوب‌تر می‌کنه و باعث جذب افرادی می‌شه که به دنبال فرصت‌های یادگیری بیشتری هستن. این برنامه‌های آموزشی توسعه فردی، زمانی در سازمان موفق است که هم به شخص و هم به سازمان برای پیشرفت و دستیابی به اهداف شخصی و سازمانی کمک کنه و برای هر دوی آن‌ها مفید باشه.

بیشتر بخوانید: 21 نمونه از اهداف توسعه فردی که به بهتر شدن شما کمک می کند.

5) افزایش رضایت و انگیزه

برنامه‌های توسعه‌فردی در سازمان‌ها نه تنها به کارمند‌ها انگیزه می‌ده بلکه اون‌ها رو به سازمان و مدیرانشون هم وفادار می‌کنه. وقتی برنامه‌های توسعه فردی وجود نداشته باشه، کارمند‌ان سازمان رو ترک کرده و به سازمان‌هایی جذب می‌شن که برای اون‌ها فرصت رشد وجود داره.

امروزه درآمد، دلیل کافی برای ترغیب افراد به موندن در کارهایی که بهش مشغولند نیست. اون‌ها می‌خوان چیزهای جدیدتری رو یادبگیرن، تمرین کنن و نتایج استفاده از اون‌ها رو در بهبود بهر‌ه‌وری سازمان ببینن. توسعه فردی به کارمندان کمک می‌کنه تا خودشون کنترل رو بدست بگیرن، نه اینکه به وسیله دیگران کنترل بشن.

6) ایجاد اعتمادبه‌نفس در کارمندان و جذب مشتریان

برنامه‌های توسعه فردی می‌تونه اعتمادبه‌نفس رو در کارمندان بیشتر کنه. شاید این مساله به‌نظر مهم نیاد اما نقش مهمی رو در چگونگی درک کسب‌وکار ما به وسیله‌ی افراد مختلف بازی می‌کنه. در واقع اعتماد پرسنل به ماست که می‌تونه اعتماد مشتریان به محصولات یا خدماتمون رو به همراه داشته باشه.

اگه کارمندان ما با اطمینان و خوشحالی به مشتری‌ها کمک کنن، مشتری‌ها هم تجربه خوبی رو تجربه می‌کنن و درنتیجه محصول یا خدمات ما رو به دیگران معرفی می‌کنن. این حقیقت که ما به کارمندان خودمون اهمیت می‌دیم و برای برنامه‌های توسعه فردی اون‌ها هزینه می‌کنیم، علاوه بر افزایش اعتمادبه‌نفس در اون‌ها، به جذب مشتریان جدید هم منجر خواهد شد.

7) کاهش جا به جایی شغلی و زمینه‌سازی برای اتحاد بیشتر در محیط کار

برنامه‌های توسعه فردی شرایطی رو فراهم میارن که موجبات موندن افراد در کسب‌وکار رو به همراه خواهد داشت از این رو هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی شغلی در شرکت‌هایی که توجه لازمه رو به این مقوله معطوف می‌کنن به حداقل می‌رسه. اگه می‌خوایم تا کارمندان بهمون متعهد و وفادار باشن، باید بهشون نشون بدیم که برای توسعه خودتون و اون‌ها هزینه می‌کنیم. اگه کارمندان احساس کنن که برای ما مهم هستن، اون‌وقت به خوبی با مشتری‌هامون رفتار خواهند کرد.

8) عنصری کلیدی در رسیدن به کیمیای سعادت

توسعه‌ی فردی منجر به سعادت بیشتر ما می‌شه. اگه ما کارفرما هستیم، توسعه فردی می‌تونه نتایج مشابهی رو برای کارمندانمون به همراه داشته باشه. برنامه‌های توسعه‌ی فردی کمک می‌کنن تا مسیری که خومون یا تیممون باید طی کنه رو مشخص کنیم. امری که در نهایت منجر به سعادتمندی ما خواهد شد. این قانون طبیعته که اگه کسی رو خوشحال کنیم، خودمون هم خوشحال می‌شیم. پس می‌شه با اطمینان انتظار داشت که بعد از دیدن اثرات این مساله بر روی مشتریان، خودمون هم خوشحال خواهید بود.

نتیجه‌گیری

توسعه فردی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی هر انسانیه که می‌تونه منفعت‌های بسیاری رو براش به همراه داشته باشه. زمانی که می‌ذاریم و هزینه‌ای که برای توسعه فردی خودمون یا کارمندهامون خرج می‌کنیم، هیچوقت هدر نمی‌ره؛ همه‌ی زمان و هزینه‌ای که به توسعه‌ی فردی اختصاص می‌دیم در نهایت برای ما بازدهی بالایی رو به همراه خواهد داشت و به همین دلیل می‌تونیم ازش به عنوان بخش از استراتژی رشد خودمون یاد کنیم.

در آخر هم پیشنهاد می‌کنیم قسمت اول پادکست هلی‌تاک با عنوان توسعه فردی رو گوش کنین:

این مطلب ترجمه‌ی مقاله‌ی THE IMPORTANCE OF PERSONAL DEVELOPMENT است.

12 پاسخ

  1. بهتر بود در عنوان ذکر می شد توسعه فردی در سازمان مهم است. چون من به عنوان مخاطب از متن توقع داشتم در مورد فرد نه در سازمان صحبت بشه.
    به هر حال ممنون از هفته نامه. امیدوارم موفق باشید.

  2. فوق العاده محشرن این هفته نامه ها هر روز منتظرم که به ایمیلم نوتیفیکیشنِ هفته نامه ی هلی تاک بیاد ???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط