جستجو
Close this search box.

10 نشانه پیشرفت در زندگی که حتی شاید ازشون خبر هم نداشته باشین

10 نشونه پیشرفت در زندگی که حتی شاید ازشون خبر هم نداشته باشین

“حتی همین حالا که دارین این مطلب رو می‌خونین، یعنی در حال رشد هستین…”

اکثر ما، تنها راه اندازه‌گیری پیشرفت رو توی نتیجه کار و رسیدن به اهداف‌مون می‌دونیم. اما خوبه که بدونین در واقعیت، پیشرفت یعنی ما باید درک کنیم که در راستای چیزایی که بهشون نیاز داریم، قدم برمی‌داریم. پیشرفت به این معنی نیست که مدام به فکر اون نقطه‌ی عالی و بدون نقصی باشیم که توی ذهنمون ساختیم. برای همین گاهی توی برخی موقعیت‌ها هستیم و اونا باعث پیشرفت ما میشن، ولی ما اصلا فکرشم نمی‌کنیم که این‌ها عامل رشد ما هستن…

حالا ما هم تو این مطلب می‌خوایم از 10 تا نشونه براتون بگیم که علامت پیشرفت خارق‌العاده در زندگی‌تون هستن. البته حتی شاید خودتون هم متوجه این رشد نباشین، ولی این‌ها به شما کمک می‌کنن تا بفهمین که در حال پیشرفت هستین.

 

  1. روابط خودتون رو از دست دادین

شاید وقتی به گذشته نگاه می‌کنین، ناراحت بشین که ارتباط‍تون رو با بعضی از آدما از دست دادین. شاید شما به تک‌تک اون‌ها فکر کنین و از خودتون بپرسین آیا برای حفظ رابطه، به اندازه کافی تلاش کردم یا نه. شاید به همه دوستان و آشنایانی فکر کنید که اومدن توی زندگیتون، ولی هیچ وقت به شما خیلی نزدیک نشدن. ممکنه به همه حمایت‌هایی که داشتین یه نگاهی بندازین و تعجب کنین که چرا شما مسیر خودتون رو رفتین.

“از دست دادن روابط اغلب نشونه این هست که ما در حال رشد هستیم و به سمتی میریم که قرار هست باشیم.”

قرار نیست ما همیشه همون حلقه‌ دوست و آشنا رو برای کل زندگیمون داشته باشیم. زمانی که مسیر رشد اون‌ها با ما همخونی نداشته باشه، پس ما هم باید در مسیر خودمون گام برداریم. این لزوما چیز بدی نیست و نباید فکر کنین که شکست خوردین. در واقع وقتی ما آسایش اجتماعی و بعضی روابط رو کنار بذاریم تا به چیزای ارزشمند خودمون برسیم، این یعنی در حال رشدی بزرگ و باور نکردنی هستیم.

روابط خودتون رو از دست دادین

ما به‌خاطر لیافت نداشتن نیست که روابطمون رو از دست میدیم، بلکه اونارو  از دست میدیم چون که با مسیر ما منطبق نیستن. این معمولا نشونه خوبیه و یعنی ما رشد کردیم، تغییر کردیم و باید با افرادی ارتباط برقرار کنیم که کاری ندارن قبلا کی بودیم! با آدمایی باید هماهنگ بشیم که درک می‌کنن ما تو چه مسیری در حرکت هستیم و قراره در آینده چه کسی بشیم.

 

  1. درباره مرحله بعدی‌تون شک دارین

اگه به بخش بعدی زندگی‌تون شک ندارین، پس یعنی یه چیزی درست نیست!

البته شاید فکر کنین که این اشتباه به نظر می‌رسه و درست‌ترین کار، باید هر شک، ترس یا نگرانی رو از ذهنتون برطرف کنه. ولی واقعیت اینه که هر چی مرحله بعدی‌تون درست باشه، واکنش‌های ناخودآگاه و احساسی بیشتری خواهید داشت.

شما ترسیدین، چون به زندگی اهمیت میدین. شما شک دارین، چون مرحله بعدی زندگیتون یه معنی خاصی داره. شما مضطرب هستین، چون این مرحله براتون ناآشناست.”

نهایتا شما چیزی رو انتخاب می‌کنین که واقعا آرزوی اون رو دارین. تازه با اعتقادات محدود کننده‌ای که در تمام این مدت شما رو به عقب برمی‌گردوندن، روبرو می‌شین. در واقع برای یک بار هم که شده شما به دنبال ریسک کردن هستین.

دیگه راضی نیستین که راه موفقیت شخص دیگه‌ای رو دنبال کنین. شما دیگه منفعلانه عمل نمی‌کنین. بلکه در حال انتخاب هستین و این با ناراحتی، مسئولیت و اغلب ترس همراه هست.خیلی از آدما نمی‌خوان که یه جهش داشته باشن، چون از اون لغزش اولیه می‌ترسن. ولی این‌جور افراد هم هرگز یاد نمی‌گیرن بال‌هاشون رو باز کنن، در نتیجه هرگز به جای جدید نمی‌رسن.

 

  1. از فردی که قبلا بودین، خجالت میکشین

وقتی به گذشته، یا به آدمی که حتی یک سال پیش بودین، فکر می‌کنین، ممکنه که از خودتون خجالت بکشین. این حس خیلی طبیعیه و برای افراد زیادی اتفاق می‌‌افته، ولی لطفا بدونین که این موضوع نشونه این نیست که قبلا آدم افتضاحی بودین. بلکه شما به یه خودآگاهی خوبی رسیدین و حالا دیگه بهتر می‌دونین که می‌خواین چه آدمی باشین.

از فردی که قبلا بودین، خجالت میکشین

در ضمن، این هم باید بدونین که شما در حال حاضر خیلی خودتون رو قضاوت می‌کنین و هیچکس تا حالا هیچ وقت شما رو تا این حد قضاوت نکرده و نمیکنه! به‌علاوه، این یه روند مثبت هست، خود قدیمی شما دیگه برای مدیریت زندگی امروزی‌تون مناسب نیست و بنابراین باید برای فردی که می‌خواین بشین، تغییراتی رو در خودتون به وجود بیارین.

 

  1. سرعت‌تون در حال کم شدن هست

شاید شما این روزها به جای انجام سریع کارها، ترجیح بدین به‌طور آگاهانه تصمیم‌گیری کنین.

“وقتی ما سرعت خودمون رو کاهش میدیم، به این دلیل هست که دیگه از مسائل اشتباهی فرار نمی‌کنیم. بلکه داریم یاد می‌گیریم به سمت مسیر درست بریم.”

شاید هم سرعت‍تون رو کم کردین، چون فهمیدین که به استراحت نیاز دارین. شاید حجم کارتون تغییر کرده و پایدار نیست. یا اینکه متوجه شدین بیش از حد دچار فشار هستین. بدنمون سیگنال‌هایی رو ایجاد می‌کنه، ولی ما باید سرعت خودمون رو کم کنیم و دقیق‌تر به این سیگنال‌ها گوش بدیم.

وقتی ما موفق به این کار بشیم، یعنی دقیقا در حال رشد هستیم. در این سکون و استراحت، ما اغلب به پاسخ‌هایی می‌رسیم که حتی قبلا سوالشون تو ذهنمون ایجاد نشده بود. ولی کم کردن سرعت، فکر ما رو باز می‌کنه و به‌مرور سوالات جدیدی توی ذهنمون شکل میگیرن.

 

  1. به جای فکر کردن به نظر دیگران، به احساس خودتون اهمیت میدین

شما دیگه دلتون نمی‌خواد همه رو راضی نگه دارین و از اون‌ها دلجویی کنین، و به احساس خودتون اهمیت ندین. گاهی اوقات، این می‌تونه به نوعی با عصبانیت یا پرخاشگری ظاهر شه. شما از قضاوت‌های بقیه خسته شدین و دلتون می‌خواد ازشون دور باشین، می‌خواین رابطتون رو با اونا قطع کنید تا از شر این فشارها خلاص شید.

واقعیت اینه که در این‌جا باید مرزهایی تعیین شه، مهم‌ترین اونا هم دقیقا از خود شما شروع میشه. یعنی چی؟! این مرز چیه؟ شما باید برای زندگی خودتون تصمیم‌گیری کنید، نه برای زندگی پدر و مادرتون، دوست‌تون، شریک زندگیتون یا همکارتون و …

از طرف دیگه، اگه به مواردی نگاه می‌کنین که برای اونا حد و حدودی تعیین نکردین  و موجب بی احترامی به شما میشن، پس همشون رو بنویسین. کاغذ رو در یک کشو بذارید و فردا دوباره بهش سر بزنین. آیا چیزی وجود داره که ارزش اشتراک گذاشتن با افراد دیگه رو داشته باشد؟ آیا نزدیک شدن به اونا و اطلاع از احساسات‌تون برای شما آرامش‌بخش هست یا فقط استرس بیشتری به همراه داره؟

این تصمیمی هست که شما باید برای خودتون بگیرین، اما اول بدونین که این نشونه بزرگی از رشد به حساب میاد. در واقع شما به اندازه کافی بزرگ شدین که می‌تونین زندگی خودتون رو بر پایه‌ی قوانین افراد دیگه‌ای بنا نکنین. افرادی که حتی توی موقعیت شما نبودن و به اصطلاح با کفش‌های شما راه نرفتن…

 

  1. شما در حال پردازش احساساتی هستین که فراموش کردین

ما انسان‌ها گاهی یه سری احساسات بلاتکلیف داریم که اصلا ریشه اونا مشخص نیست، یا توی بعضی از موقعیت‌ها ممکنه باعث عکس‌العمل‌های شدیدی بشن. این احساسات منشا کاملا متفاوتی دارن و خیلی راحت در شرایط فعلیِ شما خودشون رو نشون میدن. به همون روشی که بدن‌تون روزانه سلول‌های پوستی و مواد نامناسب رو بیرون می‌‌ریزه، اینم روشی هست که بدن شما خاطرات و واکنش‌های احساسی رو آزاد می‌کنه.

شما در حال پردازش احساساتی هستین که فراموش کردین

اگه سابقه سرکوب احساس خودتون رو داشته باشین، این مسئله به شکل بارزتری خودشو نشون میده. ولی شما باید در حق خودتون یکم لطف داشته باشین، چون‌که از بین شرایط سخت در حال عبور هستید و با این‌حال، بهترین کار رو انجام میدین.  پس، اجازه دارین گریه کنین. وقتی زندگی ناامیدکنندست، غمگین می‍شین. این حق شماست که در مقابل از دست دادن‌ها، ناراحت بشین. وقتی با چیزهای ناشناخته روبرو میشین، این طبیعیه که احساس ترس کنین. پس اینا نشونه شکست و ضعف نیستن، بلکه نشونه‌های بزرگ شدن به حساب میان.

 

  1. شما می‌دونین چی اشتباهه، حتی اگه ندونین که چی درسته

همه ما دوست داریم که زندگیمون از یه جایی جریان داشته باشه و الهام بگیره. شما دوست دارین یه روز که بیدار میشین، خیلی واضح و دقیق بدونین از زندگی چی میخواین، چه زمانی اونو می‌خواین و از کجا باید به دستش بیارین؟ دلتون می‌خواد جوابشون رو راحت به دست بیارین… ولی هرگز این‌طور نیست! تغییرات واقعی همیشه با احساس الهام شروع نمیشن، بلکه احساس نارضایی باعث به وجود اومدن اون‌ها میشن.

“قبل از اینکه بدونین چی درسته، می‌فهمین که چی اشتباهه.”

اما این ترسناک‌ترین قسمت هست، چون‌که هیچ پاسخی وجود نداره و سوالات هم تمومی ندارن. به نظر میرسه شما گیر کردین و راهی ندارین. ولی اشتباه می‌کنین، راه وجود داره و شما فقط هنوز به اون فکر نکردین.

این منطقیه، شما هنوز به‌طور کامل نتونستین با بعضی از مسائل بدون راه‌حل زندگیتون کنار بیاین. ولی وقتی یه بار شهامت انجام یک کار رو داشته باشین، غالبا در آینده باز هم به‌دنبال رویارویی با بقیه موارد میرید.

 

  1. همه چیز خیلی سریع اتفاق میفته

حتی اگه در حال حاضر هم حس می‌کنین گیر کردین و چاره‌ای ندارین، درواقع هنوز در حال وصل کردن نقطه‌ها هستین و میخواین یه راهی پیدا کنین. شاید تو زندگی‌تون فرصت خوبی پیش اومده باشه که فکرش رو نمی‌کردین. شاید شما اتفاقا در زمان مناسب با یک فرد مناسب ملاقات کرده باشین. همه چی خیلی سریع اتفاق میفتن و باید اونا رو به‌عنوان یه نشونه در نظر بگیرین.

ممکنه یه چیزی به طرز مرموزی خوب پیش بره، حتی با وجود این‌که شما تردید داشتین و فکر می‌کردین خراب بشه. پس الان لازم نیست همه چی تموم بشه و شما به خط پایان برسین. زندگی سریع پیش میره، ولی فقط کافیه بدونین که بعضی چیزا دارن به سمت یکی شدن پیش میرن و همه چی خوب میشه.

اون چیزی که برای شما تعیین شده باشه، به سراغتون میاد و تا زمانی که لازم باشه با شما می‌مونه.”

در این فرایند، شما یاد می‌گیرین که در حین ساختن زندگی جدیدتون، فقط نباید ورودی‌ها و نتایج رو کنترل کنین. بلکه باید گاهی در برابر امکانات تسلیم بشین. شاید برای شما برنامه‌های بهتری وجود داشته باشن، صبر داشته باشین و از کنترل زیاد دست بردارین تا تغییر مسیر رو حس کنید.

 

  1. شما بیشتر از اینکه به فکر موفقیت باشین، به فکر شادی هستین

حالا اولویت‌های شما تغییر کردن. شاید قبلا دلتون می‌خواسته بیشتر درآمد داشته باشین یا عنوان کاری بهتری داشته باشین و …، ولی حالا فهمیدین که فقط دلتون میخواد روزهای بهتری داشته باشین و بیشتر لذت ببرین. این یه نشونه شگفت‌انگیز از پیشرفت کردن هست. اگرچه ممکنه در ظاهر اینجور به نظر بیاد که شما کمتر می‌خواین و دیگه خواسته‌های بلندپروازانه ندارین.

“اما واقعیت اینه که شما دارین برای قلب، روح و روان‌تون جاه‌طلبی و بلندپروازی می‌کنین.”

  • اگر هدف شما اینه که هر روز تا اونجا که می‌تونین لذت ببرین؟
  • بی‌وقفه با عزیزانتون وقت بگذرونید؟
  • از هوای تازه استفاده کنین؟
  • خواب خوبی داشته باشین؟

چی باعث میشه که شما هر روز احساس زنده بودن کنین؟ این سوالیه که وقتی واقعا پیشرفت بی‌سابقه‌ای دارین، از خودتون می‌پرسین. اگه اینارو از خودتون پرسیدین و براشون تلاش می‌کنین، پس شما در حال رشد بزرگی هستین و خودتون خبر ندارین.

 

  1. تازه دارین میفهمین که هیچ خط پایانی وجود نداره

اگه مثل اکثر مردم هستین، احتمالا بیشتر زندگی‌تون رو در انتظار موقعیت بعدی سپری کردین تا با فرا رسیدن اون بتونین شاد و آزاد باشین. ولی، بزرگ شدن به این معناست که می‌فهمین خط پایانی وجود نداره. هیچ نقطه‌ای وجود نداره به اون برسین و دیگه تکون نخورین. زندگی دوی سرعت نیست، بلکه دو ماراتن هست. به جای این‌که در سریع‌ترین زمان ممکن به جایی برسین، حالا فرق کردین و به چیزی که طولانی مدت و پایدار هست، علاقه‌مند شدین.

“شما هرگز احساس نمی‌کنین که کارهاتون رو کردین و همه چی تمومه، ولی حدس بزنین چه فکری می‌کنین؟ شما دیگه نمی‌خواین به نقطه پایان برسین و نمیخواین خیلی زود اوج بگیرین.”

یادتون باشه، هیچ نقطه‌ای وجود نداره که با رسیدن به اون‌جا همه نگرانی‌های شما حل شن، زندگیتون جادویی و بدون دردسر باشه، و نهایتا تا ابد خوشحال باشین. ما در زمان حال هستیم، فقط باید مراقب موارد موجود باشیم و بفهمیم چطوری به اونا پاسخ مناسب بدیم. ما باید درک کنیم که زمان حال تمام چیزیِ که قادر به مدیریت کردن اون هستیم و تمام کاری هست که می‌تونیم برای بهتر شدن انجام بدیم…

 

حالا با توجه به این موارد، به نظرتون شما در حال پیشرفتین؟ راستی می‌دونستین این 10 علامت، نشونه‌ی رشد و پیشرفت هستن؟!

 

حالا که به اینجا رسیدیم، جا داره که چند تا از هفته نامه‌های قبلی که موضوعشون حول محور پیشرفت هست رو با هم مرور کنیم:

4 دلیل که چرا توسعه فردی باید یه اولویت باشه

21 نمونه از اهداف توسعه فردی که به بهتر شدن شما کمک میکنه

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «10 signs you are actually making progress in life, even if it doesn’t feel like you are» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است.

33 پاسخ

    1. دم شما گرم و ممنون از اینکه مطالعه کردین این مطلب رو ?

  1. خیلی حالمو خوب کرد این هفته نامه باورم نمیشد حداقل 8 تا از این 10 مورد رو تو خودم ببینم
    واقعا ممنونم از هلی و این تیم زحمتکش
    قوی ادامه بدین حمایت مارو دارین

  2. سلام به تیم خیلی خوب هلی تاک
    خیلی خیلی مفید بود این هفته نامه مرسی از شما❤?

  3. سلام خیلی خیلی جالب بود
    من یه سری از نشونه هارو داشتم و جالبه که فکر میکردم یه مشکلی دارم که با این چیزا درگیرم.اصلا نمیدونستم که این یه نشونه از پیشرفته!
    عالی بود،مرسی ازتون??

    1. خیلی خوشحالیم که این مطلب رو مطالعه کردین و براتون مفید بوده
      پایدار باشین ??

  4. کسی یا کسانی که انتشار علم و دانش میکنن، و از حقیقت ها میگن، حکم اکسیژن رو برای جامعه مدرن امروزی دارن، شاید اونا ندونن ولی یه نفر هست که تو اوج سردرگمی این مطلب رو میخونه ، لبخند رو لبش میاد و میفهمه که غبار جولوی چشماش همیشگی و بی نهایته اما حدقل داره تلاشش رو میکنه تا یکم تمیز تر ببينه.

    1. محمد جواد عزیز
      از خوندن کامنتت بسیار خوشحال شدم و قطعا انرژی بیشتری برای ادامه راه به تیم هلی تاک دادی
      درود بهت ❤️

  5. فوق العاده بود. این هفته نامه در بهترین زمان ممکن به دست من رسیدو حالم رو حسابی خوب کرد. حالتون خوب باشه همیشه.

  6. سلام سلام
    واقعا عالی بود
    دست مریزاد
    یادتون باشه، هیچ نقطه‌ای وجود نداره که با رسیدن به اون‌جا همه نگرانی‌های شما حل شن
    از مسیر لذت ببریم

  7. بیشتر از اکسیژن و آب و غذا، به خوندن این مقاله نیاز داشتم.
    بسیار عالی و امیدبخش بود، با تشکر از شما.

  8. سلام به تیم هلی عزیز
    بی انصافی هست اگر مقاله رو بخونیم و تشکر نکنیم. خیلی عالی و حداقلش برای من به جا بود. راهتون سبز و قدمهاتون استوار عزیزان

    1. سلام خوبین؟
      چقدر خوشحال کننده بود این کامنت
      از طرف تیم هلی تاک ازتون تشکر می‌کنم ?

  9. سلام به تیم هلی تاک نارنین…
    خیلی خوشحالم که عضو کوچیکی از جامعه خفنتون شدم…چون شما دقیقا میدونید کی ناامید میشم و همون موصع یه تلنگر واسه شروع دوباره بهم میزنین…با تشکر ازتون… 🙂

    1. ما هم بسیار خوشحالیم که شما رو تو جمع خودمون داریم
      و ممنون از لطف بی اندازه‌تون ?

    1. سلام مانی جان
      وقت شما هم بخیر
      ممنون از لطف شما ??

  10. سلام به تیم هلی. خیلی خوشحالم که این هفته نامه را خوندم چون اکثر این نشونه ها را در حال حاضر داشتم و الان که میدونم نشونه های پیشرفته خیلی خوشحال شدم. واقعا انگار برای من نوشته شده بود. خیلی خسته نباشید.

  11. بین تمام هفته نامه‌هاتون این مقاله برای من بهترین بود. واقعا لذت بردم. دلیلش هم اینه که خیلی از اینها رو بد می‌دونستم و بابتشون عذاب وجدان داشتم. اما الان با یه دید دیگه بهش نگاه می‌کنم. البته خودم رو هم گول نمی‌زنم و با واقع‌بینی به این موارد نگاه می‌کنم و اگه دیدم در حال پیشرفت هستم دیگه خودم رو سرزنش نمی‌کنم. مثلا کم شدن ارتباطات، خجالت کشیدن از خود قبلیم و خیلی موارد دیگه. ممنون از زحماتتون

    1. گوارای وجودت این پیشرفت علی جان
      و خوشحالیم که این مطلب بهت کمک کرده ??

  12. سلام و ممنون بابت مطالب بسیار عالی
    و اینکه من هم خیلی دوست دارم در راستای رسالت اجتماعی ام کاری انجام بدم …… آیا امکان داره با تیم شما همکاری کنم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط