جستجو
Close this search box.

مثال هایی از تعیین اهداف توسعه فردی در محیط کار

توسعه فردی در کار

مشخص کردن زمینه های توسعه فردی و تعریف یک برنامه روشن برای آنها میتونه اثر قابل توجهی روی شغل شما داشته باشه. هر کدوم از این اهداف میتونه به شما کمک کنه چیزهای جدیدی یاد بگیرید، توانایی هاتون رو تقویت کنید و یا اینکه در نقشتون موثرتر باشید. در این مطلب ما توضیح میدیم که توسعه فردی چی هست و چطوری می تونیم اهداف توسعه فردی رو تعیین کنیم تا در زمینه شغلی پیشرفت داشته باشیم.

اهداف توسعه فردی چیست؟

اهدافی هستن که شما تعیین میکنید تا شخصیت، مهارتها وتوانایی هاتون رو بهبود ببخشید. تعیین کردن این اهداف شامل این میشه که خودتون رو ارزیابی کنید و زمینه هایی که در آن ها می تونید پیشرفت کنید تا از حداکثر پتانسیل خودتون استفاده کنید رو مشخص کنید. برای شروع توسعه فردی شما باید یک برنامه همراه باقدم های قابل اجرا و عملی ایجاد کنید. این قدم ها به شما کمک میکنه تا پیشرفتتون رو اندازه بگیرید و شما رو روی هدفتون متمرکز نگه میداره.

مزایای اهداف توسعه فردی برای کار

این اهداف مهم هستن چون میتونن شما رو به سمت پیشرفت شغلی هدایت کنن. چند مورد از مزایای تعیین اهداف توسعه فردی در کار:

• احساس اینکه مسیرتون دقیقا مشخص است: وقتی شما اهداف مشخص و تعیین شده دارید، می تونید وظایف رو با درکی قوی تر جهت بدید و اونارو با تمرکز بهتری تکمیل کنید. شما یک لیست از اولویت ها خواهید داشت که بهتون آگاهی میده چه زمانی به هر کار نزدیک میشید، چقدر زمان بهشون اختصاص خواهید داد و کجاها باید از خیرشون بگذرید. اهداف توسعه فردی بهتون کمک میکنه تا حواس پرتی ها رو به حداقل برسونید، چرا که شما متوجه اهمیت کاری که می خواید انجام بدین هستید.

• بهبود اخلاق کاری: تنظیم اهداف تضمین میکنه که با تعهد بیشتری به انجام وظایف خودتون خواهید پرداخت. چشم انداز شما برای رسیدن به اون اهداف باید یک انگیزه قوی برای شما باشه که شما رو به سمت کاری که براش تلاش میکنید سوق بده.

• روابط کاری بهتر: متعهد بودن به توسعه فردی میتونه به شما کمک کنه تا با همکاراتون روابط مثبتی رو ایجاد کنید. همانطور که شما خودتون رو توسعه میدین، ارزش روابط خوب میتونه براتون واضح و روشن بشه و شما تبدیل به الگویی برای سایر همکاراتون خواهید شد.

• افزایش بهره وری: و بالاخره توسعه فردی میتونه خروجی شما رو در محیط کاری افزایش بده. با رسیدن به اهدافتون منتظر کارآمدی بیشتر، افزایش بهره وری و بهبود نتایج باشید.

چگونه در زمینه کاری، اهداف توسعه فردی خودمون رو تعیین کنیم؟

این قدم ها رو دنبال کنید تا اهدافتون رو مشخص و بهشون دست پیدا کنید:
1.یک چشم انداز ترسیم کنید.
2.یک برنامه ریزی مدون داشته باشید.
3.پیشرفت خودتون رو پیگیری کنید.
4.به شکلی منظم به مرور برنامه های خودتون بپردازید.

1.ترسیم چشم انداز

ابتدا عملکرد و خواسته هاتون رو ارزیابی کنید تا بتونید اهداف توسعه فردی مرتبط با اون هارو شناسایی کنید. از این اهداف یا زمینه های پیشرفت استفاده کنید تا یک چشم انداز واضح از چیزی که میخواین باشین یا جایگاهی که می خواین در آینده در اون قرار بگیرید، ترسیم کنید. این چشم انداز مثل اهدافتون باید مشخص، قابل اندازه گیری، قابل انجام، واقع بینانه و دارای محدودیت زمانی باشه. انگیزه تون برای این چشم انداز رو مشخص کنید و اونو بنویسید.

2.تنظیم برنامه

تنظیم کردن یک برنامه ی مدون، گام بعدی جهت دستیابی به چشم انداز است. زمینه هایی که لازمه به منظور دستیابی به اهدافتون در موردشون کاری انجام بدین رو مشخص کنید و به توسعه خودتون در اون زمینه ها مشغول شید. هر هدف رو به قدمهای کوچک و قابل کنترل تقسیم کنید.
یادتون باشه که توسعه فردی یک فرآیند مرتبط با یادگیری است؛ از زمان برای پیدا کردن طریقه ی درست انجام دادن این پدیده ها استفاده کن و بعد اونارو عملیاتی کن.

3.پیگیری پیشرفت

پیشرفتتون رو همونطور که روی اهدافتون کارمی کنید، ثبت کنید. تغییراتی که ایجاد میکنید و اثراتی که روی شغتلتون دارند رو یادداشت کنید. همینطور که این کار رو انجام میدین، متوجه بهترین راه ها خواهید شد و سریعتر به اهدافتون خواهید رسید. از نرم افزارها یا یک دفتر برنامه ریزی استفاده کنید تا به طور منظم پیشرفتتون رو ثبت کنید. همچنین میتونید از ویژن بورد در این زمینه استفاده کنید.

4.به طور منظم برنامه خودتون رو مرور کنید

خیلی مهمه که به طور دوره ای به برنامه تون رجوع کنید و مشخص کنید که آیا مسیری که در اون هستین ارزنده هست یا نه. چیزهایی رو که تا الان یاد گرفتید در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید که آیا همچنان برنامه ای که استفاده میکنید به کارتون میاد یا خیر. با توجه به مسیر پیشرفتتون شما میتونید زمان بندی تون رو تغییر بدید و فضاهای جدیدی رو برای اهداف جدید در نظر بگیرید.

مثال هایی از اهداف توسعه فردی در زمینه کاری

اهداف متعددی هست که شما می تونید تعیین کنید تا برنامه توسعه فردی خودتون رو شروع کنید. انتخاب یکی از اهدافی که در ادامه به اونها اشاره کردیم میتونه شروع خوبی برای توجه به مساله ی توسعه ی فردی در محیط کارتون باشه:

• مدیریت زمانی که به کارهاتون قراره اختصاص دهید را بهتر از گذشته انجام دهید.
• هوش هیجانی تون رو بالاتر ببرید.
• مهارت تاب آوری رو در خودتون پرورش دهید.
• با دقت گوش کنید.
• ذهنیتی به دنبال رشد رو در خودتون به وجود آورید.
• یک عادت مطالعاتی ایجاد کنید.
• مهارت های جدید را فرا گیرید.
• مهارت صحبت کردن در جمع رو در خودتون بهبود ببخشید.
• با افراد جدید ملاقات کنید.

مدیریت زمانی که به کارهاتون قراره اختصاص دهید را بهتر از گذشته انجام دهید

برای اینکه به بهترین نحو از زمانتون در محیط کاری استفاده کنید، به هر کاری زمانی اختصاص دهید و به این زمان متعهد باشید. مهارت های مدیریت زمان میتونن بهره وری و کارآمدی شما رو افزایش بدن.

هوش هیجانی تون رو بالاتر ببرید

هوش هیجانی کنترل شما بر روی احساساتتون و سطح همدلی شما رو توصیف میکنه. بهبود این مهارت میتونه شما رو به یک ارتباط گیرنده ی بهتر با همکاراتون تبدیل کنه. به علاوه اینکه میتونه بهتون کمک کنه تا ناسازگاری ها و کشمکش های محیط کاری رو حل کنید که این یک ویژگی مفید برای رهبران و مدیر هاست.

مهارت تاب آوری رو در خودتون پرورش دهید

یک فرد مقاوم از موقعیت های سخت، سریع عبور میکنه. تاب آوری می تونه یک هدف توسعه فردی عالی باشه چرا که باعث میشه شما بدون در نظر گرفتن انکارها، عدم پذیرش بسیاری از مسائل و فکر کردن به پس زدن خیلی کارها، به سمت جلو حرکت کنید. با مهارت تاب آوری شما بر روی وظایفتون متمرکز باقی خواهید موند و تا وقتی که انجامشون ندید، بیخیال نخواهید شد. تاب آوری یک ویژگی مهم در افرادیه که در حل کردن مشکلاتشون موفق هستند.

با دقت گوش کنید

یک شنونده فعال قبل از جواب دادن به پرسشی و یا انجام دادن هرگونه اقدامی، ابتدا چیزهایی رو که شنیده، تحلیل میکنه. فعالانه گوش کردن یک مهارت ضروری برای برقراری ارتباط است. بنابراین این هدف میتونه در صورتی که بخواهید بهتر ارتباط برقرار کنید،حامی شما باشه . همچنین این هدف میتونه در ایجاد اعتماد بیشتر بین شما و همکاراتون موثر واقع شه.

ذهنیتی به دنبال رشد رو در خودتون به وجود آورید

ایجاد ذهنیتی به دنبال رشد در واقع تمرکز بر روشی از فکر کردنه که سخت کوشی و تعهد رو به عنوان راه هایی جهت رسیدن به موفقیت و پیشرفت معرفی میکنه. با چنین ذهنیتی شما مقاوم هستید و شکست ها رو بعنوان شانس هایی برای یادگیری می بینید. وقتی که اینطوری خودتون رو به چالش می کشید، می تونید به نتایج مثبتی در محیط کارتون برسید. به علاوه چنین ذهنیتی باعث بهبود نحوه هدف گذاری، دنبال کردن یادگیری و در نهایت عملکرد شما میشه.

یک عادت مطالعاتی ایجاد کنید

مطالعه ی بیشتر، یک هدف توسعه فردی فوق العاده است چرا که براتون کلی مزیت رو به همراه داره از جمله این که همیشه راهی برای آموزش وجود دارد. کتاب، در هر زمینه ای وجود داره و این مساله در رابطه با مسائل حرفه ای و یا تخصصی هم صدق میکنه. روی اون ها سرمایه گذاری و یک برنامه مطالعاتی ایجاد کنید. علاوه بر اینها، مطالعه راهی است که از طریق اون می تونید خودتون رو در معرض تجربه دیگران قرار دهید. این مساله به شما چشم اندازهای متنوعی رو در رابطه با جهان خواهد داد و شما رو نسبت به تصمیماتی که می گیرید آگاه میکنه. روی هم رفته، ایجاد یک عادت مطالعاتی میتونه شما رو در محیط کار به فردی با شایستگی و صلاحیت بالاتر تبدیل کنه.

مهارت های جدید را فرا گیرید

یکی از کلیدی ترین گام ها در توسعه ی فردی، متعهد کردن خودتون به یادگیری مهارت های جدید است. در کنار مطالعه، این روزها شرکت در دوره های آنلاین میتونه به شما در این هدف کمک کنه. بیشتر این دوره ها از طریق سیستم های آموزشی مدرکی رو به شما میدن که می تونید اون رو به رزومه تون اضافه کنید و شایستگی هاتون رو به رخ بکشید.

مهارت صحبت کردن در جمع رو در خودتون بهبود ببخشید

فردی که میتونه به خوبی در جمع صحبت کنه، از مقبولیت بیشتری برخورداره و از نظر بقیه فردی است جذاب و البته با اعتماد به نفس بیشتر. مهارت صحبت کردن در جمع به خصوص در محیط کاری میتونه خیلی مهم باشه چرا که شما ممکنه قصد اینو داشته باشید که تیم خودتون رو هدایت کرده و یا اطلاعات لازم رو به اعضای تیم انتقال بدید؛ حتی به جلسات هیئت مدیره وقتی قراره ارائه ای داشته باشید نیز میتونیم اشاره کنیم. شما میتونید به یک سازمان پیوسته و یا در یک کلاس شرکت کنید تا توانایی صحبت کردن در جمع رو در خودتون بهبود ببخشید.

با افراد جدید ملاقات کنید.

ایجاد ارتباطات کاری جدید میتونه به عنوان راه مناسبی جهت ایجاد یک شبکه و البته حداکثر ساختن شانس های موجود برای شما محسوب شه. ایجاد روابط جدید همچنین میتونه منجر به ایجاد فرصت هایی برای شما بشه تا طی اون بتونید ایده هاتون رو با بقیه به اشتراک گذاشته و از نظرات گوناگون این افراد، کلی نکته ی جدید رو یاد بگیرید.

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «How to Set Personal Development Goals for Work (with Examples)» است که «سارا ضمیری» ترجمه‌اش کرده است.

7 پاسخ

  1. سلام
    مطالب ارزنده ای ارائه کردید که میتونه با عملی کردن به بنده کمک شایانی کند
    از اینکه وقت و انرژی تون را صرف یاد دادن و انتقال دانش به دیگران می کنید شایسته قدر دانی هستید

  2. بسیار سپاسگزارم از عنایت و توجه تان به دیگران .
    شما علاوه بر توسعه فردی در زمینه توسعه اجتماعی نیز مهارت و تسلط بالایی دارید.
    با آرزوی موفقیت و سربلندی روز افزون تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط