جستجو
Close this search box.

با تشکر کردن در این ۷ موقعیت زندگی خود را بهتر کنید

من به اندازه کافی کلمه «متشکرم» رو استفاده نمی‌کنم و فکر می‌کنم که بقیه هم همین‌طورن.

در واقع من دارم کم‌کم باور می‌کنم که «متشکرم» یکی از کم‌استفاده‌ترین عبارات رو کره زمینه و قدرش رو به خوبی نمی‌دونیم. این عبارت تقریبا در هر موقعیتی مناسبه و نسبت به خیلی از چیزهایی که استفاده می‌کنیم، پاسخ بهتریه. توی این مقاله به ۷ موقعیتی پرداختیم که هر عبارتی رو استفاده می‌کنیم به جز «متشکرم».

۱. وقتی کسی از شما تعریف می‌کنه، بگید «متشکرم»

ما اغلب با بی‌ارزش کردن حرف کسی که از ما تعریف کرده و رفتار بیش از متواضعانه، تعریف دیگران رو خراب می‌کنیم چون فکر می‌کنیم که اگر این کار رو نکنیم، ممکنه متکبر یا از خودراضی به نظر برسیم.

مشکل اینجاست که وقتی تعریف و تمجید بقیه از ما رو به بیراهه می‌کشونیم، در واقع داریم فردی که از ما تعریف کرده رو بی‌اهمیت جلوه می‌دیم. گفتن یک «متشکرم» ساده باعث می‌شه از شخصی که شما رو مورد تمجید قرار داده قدردانی کنید و خودتون هم از اون لحظه لذت ببرید.

مثال: «لباست خیلی قشنگه»

به جای: «خیلی قدیمیه، سال‌هاست دارمش»

سعی کنید بگید: «متشکرم، خوشحالم که خوشت اومده ازش»

مثال: «وای ۲۰ امتیاز! امشب خیلی خوب بازی کردی.»

به جای: «آره اما یک شوت راحت از قسمت یک‌سوم زمین رو از دست دادم.»

سعی کنید بگید: «ممنونم. شب خوبی بود.»

مثال: «ارائه امروزت عالی بود!»

به جای: «من؟ خیلی عصبی بودم، خوشحالم که خوب به نظر می‌رسید.»

سعی کنید بگید: «متشکرم، خوشحالم که خوب پیش رفت.»

پذیرش تعریف و تمجید، کاری قدرتمندانه است. وقتی شما تعریف دیگران رو به بی‌راهه می‌کشونید، نمی‌تونید واقعا مالک اون تعریف باشید. اما وقتی فقط می‌گید «متشکرم»، اجازه می‌دید اون تعریف مال شما بشه. گفتن «متشکرم» باعث می‌شه ذهنتون بتونه خودش رو با تعریف‌هایی که دریافت کردید، تقویت کنه.

تعریف و تمجید دریافت کردن باید سرگرم‌کننده و لذت‌بخش باشه ولی ما معمولا این تجربه رو خراب می‌کنیم. نیاز نیست هر تعریفی که سر راهمون قرار می‌گیره رو خراب کنیم. فقط لازمه اون‌ها رو با مهربانی بپذیریم و از لحظه لذت ببریم.

۲. وقتی دیر رسیدید، بگید «متشکرم»

دیررسیدن بدترین چیزه. برای کسی که دیر رسیده استرس‌زاست و بی‌احترامی به شخصیه که منتظر مونده.

شاید تشکرکردن از کسی که با وضعیت شما کنار اومده عجیب به نظر برسه اما پاسخ صحیح دقیقا همینه. اکثر مردم به محض واردشدن از در می‌گن «ببخشید که دیر رسیدم.»

مشکل اینجاست که این واکنش همچنان شما رو در همون وضعیت نگه می‌داره، تاسف از دیر رسیدن. گفتن «متشکرم»، باعث تغییر موقعیت می‌شه و فداکاری طرف مقابل بابت منتظربودن رو پراهمیت جلوه می‌ده.

مثال: «شما با ۱۴ دقیقه تاخیر وارد شدید.»

به جای: «خیلی ببخشید دیر رسیدم، توی ترافیک گیرکرده بودم.»

سعی کنید بگید: «خیلی ممنونم که صبر کردید.»

وقتی ما اشتباهی مرتکب می‌شیم، معمولا شخص دیگری از خودش فداکاری نشون می‌ده و پاسخ پیش‌فرض ما بابت شکستمون عذرخواهیه. ولی رویکرد بهتر اینه که صبر و وفاداری اون افراد رو تحسین کنیم و بابت این که با وجود اشتباهاتمون این کار رو انجام دادن، ازشون تشکر کنیم.

۳. وقتی به کسی دلداری می‌دید، بگید «متشکرم»

ممکنه معذب‌کننده باشه که کسی با شما از اتفاقات بدی که تجربه کرده صحبت کنه. شما می‌خواهید که دوست خوبی باشید ولی اغلب مردم نمی‌دونن که باید در چنین موقعیتی چه حرفی بزنند. می‌دونم که چه حسی داره چون قبلا برای خودم هم پیش اومده.

اغلب اوقات ما فکر می‌کنیم که پیدا کردن یک نکته مثبت توی موقعیت‌های بد ایده خوبیه. «آره ولی حداقل قدر داشته‌هات رو بدون.»

چیزی که متوجه نمی‌شیم اینه که مهم نیست اگه ندونید چی بگید، تنها چیزی که واقعا نیازه انجام بدید اینه که حضور داشته باشید و از این که به شما اعتماد کردند تشکر کنید.

مثال: فرض کنید مادر همکارتون اخیرا فوت کرده.

به جای: «حداقل خاطرات شیرین زیادی باهمدیگه دارید که می‌تونی مرور کنی.»

سعی کنید بگید: «ممنونم که این چیزها رو با من به اشتراک گذاشتی. من می‌دونم که این روزها چقدر برات سخته.»

مثال: فرض کنید برادرتون شغلش رو از دست داده.

به جای: «حالا خوبه تنت سالمه.»

سعی کنید بگید: «ممنونم که این خبر رو با من به اشتراک گذاشتی، من کنارتم و حمایتت می‌کنم.»

مثال: تصور کنید حیوان خانگی دوستتون درگذشته.

به جای: «باز هم خوبه که عمر طولانی و شادی داشت.»

سعی کنید بگید: «ممنونم که این اتفاق رو با من درمیون گذاشتی. من کنارتم.»

ما توی شرایط رنج و غم، اونقدری که نیاز داریم کسی درد رو با ما شریک شه، به شنیدن کلماتی برای تسکین درد نیاز نداریم. وقتی نمی‌دونید چی بگید، فقط بگید «متشکرم» و کنار اون افراد حضور داشته باشید.

۴. وقتی بازخورد مفیدی دریافت می‌کنید، بگید «متشکرم»

بازخورد دریافت کردن می‌تونه چیز مفیدی باشه ولی ما به ندرت همچین نگاهی به این مساله داریم. فرقی نداره گزارشی از عملکرد نامطلوب شما از سمت رییس باشه یا ایمیلی از یک مشتری ناراضی، واکنش استانداراد اینه که حالت تدافعی بگیرید. این پاسخ واقعا مایه شرمساریه چون واکنش صحیح اینه که به سادگی بگید «متشکرم» و از این اطلاعات برای بهبود شرایط استفاده کنید.

مثال: «این کار به اندازه کافی خوب انجام نشده. فکر می‌کردم بهتر عمل کنی.»

به جای: «تو نمی‌فهمی، چیزی که واقعا اتفاق افتاده این بود که…»

سعی کنید بگید:‌ «از این که از من انتظار بیشتری دارید متشکرم»

مثال: «من هفته گذشته محصول شما رو خریدم و همون لحظه خراب شد. اصلا از این تجربه راضی نیستم.»

به جای: «چطور ازش استفاده کردید؟ ما توی شرایط و ضوابطمون کاملا روشن کردیم که محصول برای استفاده در شرایط خاص طراحی نشده.»

سعی کنید بگید: «از این که بازخورد خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید ممنونیم. ما به بهبود کیفیت کارمون متعهدیم. می‌تونید جزییات بیشتری درباره این موضوع باهامون به اشتراک بذارید؟»

هیچ‌کس دوست نداره شکست بخوره اما شکست فقط یک نقطه داده است، بازخوردهای مفید رو با تشکر بپذیرید و ازش برای بهترشدن استفاده کنید.

۵. وقتی نقد ناعادلانه دریافت می‌کنید، بگید «متشکرم»

گاهی اوقات نقد بقیه اصلا برای ما مفید نیست و اون‌ها فقط از روی کینه‌توزی و بدجنسی این نقد رو مطرح کردند. قبلا درباره نحوه برخورد با افراد بدجنسی که فقط تنفر می‌ورزند نوشتم. اما یکی از بهترین رویکردها اینه که فقط تشکر کنید و رد بشید.

وقتی از کسی بابت انتقاد از شما تشکر می‌کنید، بلافاصله قدرت حرف‌های اون فرد رو خنثی می‌کنید. اگه اون نقد برای شما مشکل اساسی حساب نمی‌شه،‌ پس ارزش نداره که به بحث بزرگتر تبدیل بشه.

مثال: «این توصیه ممکنه برای مبتدیان خوب به نظر برسه ولی کسی که توی این کار مهارت داره، این کار رو بی‌فایده می‌بینه.»

به جای: «خب،‌ واضحه که من این رو برای افراد مبتدی نوشتم. شاید باورت نشه ولی همه، این چیزا رو از قبل بلد نیستند.»

سعی کنید بگید: «ممنونم که نظرت رو باهام در میون گذاشتی، سعی می‌کنم دفعه بعدی بهتر باشم.»

مثال: «گزارشت احمقانه‌ترین چیزی بود که این هفته خوندم.»

به جای «تو یه احمقی به این دلیل که…»

سعی کنید بگید «از بازخوردت متشکرم، هنوز چیزهای زیادی هست که باید یادبگیرم.»

رهایی از نیاز به پیروزی در هر بحثی یکی از نشانه‌های بلوغه. کسی در فضای مجازی حرف بدی زده؟ خب که چی؟ تلاش کنید با زندگی‌کردن زندگی توی بحث پیروز بشید.

۶. وقتی از کسی نظر نخواستید ولی بقیه نظر خودشون رو ابراز می‌کنند،‌ بگید «متشکرم»

این اتفاق توی باشگاه زیاد میوفته. همه نظر خودشون رو درباره تکنیک شما و نحوه ورزش کردنتون ابراز می‌کنند. من (نویسنده مقاله) فکر می‌کنم اکثر مردم فقط سعی دارن مفید باشند. اما وقتی از کسی نظری نخواستید و همچنان نظرشون رو ابراز می‌کنند، می‌تونه واقعا آزاردهنده به نظر برسه.

یک‌بار وقتی توی فضای مجازی ویدیویی از ورزش کردنم منتشر کردم، شخصی به  ایرادهای نحوه اسکوات زدنم squat)) اشاره کرد. من با طعنه جواب دادم که آیا ویدیویی از خودش داره که این کار رو به درستی انجام می‌ده؟ توی ذهنم تصور می‌کردم که اگه بهش یادآوری کنم که تکنیک‌های خودش بی‌نقص نیست، احساس بهتری نسبت به بی‌نقص بودن تکنیک‌های خودم پیدا می‌کنم. این نمونه‌ی یک واکنش غیرضروری و تدافعیه.

مثال: «می‌دونی، وقتی این تمرین رو انجام می‌دی باید باسنت رو عقب نگه داری.»

به جای: «وای جدی؟ ویدیویی از خودت در حال انجام این تمرین داری که بفهمم نحوه درست حرکت چطوریه؟»

سعی کنید بگید:‌ «از کمکت متشکرم.»

اشاره به عیب و ایرادهای دیگران، ایرادهای شما رو برطرف نمی‌کنه. از مردم برای افزایش خودآگاهی شما تشکر کنید. حتی اگر ناخواسته باشه.

۷. زمانی که مطمئن نیستید که باید از کسی تشکر کنید، بگید «متشکرم»

وقتی شک دارید، فقط تشکر کنید. هیچ ضرری نخواهید دید. نگران ابراز قدردانی و تشکرکردن بیش از حد از افرادی که توی زندگیتون هستند نباشید.

«آیا توی این شرایط باید کارت تشکر (پیامی برای قدردانی) بفرستم؟» بله باید همین کار رو کنید.

«آیا باید به این شخص انعام بدم؟» اگه این کار رو نمی‌کنید و نمی‌دونید باید چه کار کنید،‌حداقل تشکر کنید.

بگید متشکرم،‌ بیشتر از قبل.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «Make Your Life Better by Saying Thank You in These Seven Situations» است که «آژانس محتوای نیم‌فاصله» ترجمه‌اش کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط