جستجو
Close this search box.

چه تفاوتی بین ژورنال و پلنر وجود داره؟

تفاوت ژورنال و پلنر

اکثر مردم می خوان راهی برای ثبت وقایع زندگی روزمره‌شون داشته باشن و اینجا جاییه که ژورنال ها  یا پلنرها وارد عرصه  می شن. با این وجود ، اگرچه هر دو ابزار عملکرد یادداشت برداری مشابه دارن، اما کاملاً متفاوت هستن ، چون معمولاً برای اهداف جداگانه مورد استفاده قرار می گیرن.

شاید بد نباشه قبل از اینکه وارد بحث بشیم این مطلب رو بخونین:
چرا داشتن فهرست انجام کار خیلی مهمه و چطور نوشتن این فهرست رو شروع کنیم؟

تفاوت ژورنال با پلنر چیه؟

ژورنال برای نگهداری افکار روزمره و نوشتن الهاماتی که دارین ،استفاده میشه. از طرف دیگه ، پلنر برای پیگیری برنامه روزمره شما مورد استفاده قرار میگیره.

در زمان انتخاب ژورنال یا پلنر، گزینه های زیادی وجود دارن که می تونین انتخاب کنین ، اما اول باید تعیین کنین که به کدوم یکی نیاز دارین.

درباره ژورنال

ژورنال می‌تونه یه کتاب ، دفترچه یادداشت یا حتی برنامه‌ای باشه که می تونین روزانه با استفاده از اون افکار خودتون، وقایعی که اتفاق افتاده، الهامات ، غرورها و هیجانات رو ثبت کنین. یه ژورنال و موارد استفاده از اون کاملاً آزاد است و می‌تونین با اون کار کنین. به بیان ساده ، ژورنال چیزیه که در اون می‌تونین قسمت هایی از زندگی رو که می‌خواید به خاطر بسپارین ، ثبت کنین.

ژورنال‌ها می‌تونن به اندازه افرادی که از اون‌ها استفاده می‌کنن متنوع باشند. تقریباً می‌تونین برای هر چیزی ژورنال داشته باشین. اون‌ها می‌تونن کاربردی و یا غیرکاربردی باشن. این به شما و تنظیمات شخصی شما بستگی داره..

درباره ژورنال بیشتر بدانیم

انواع ژورنال‌ها

  • ژورنا‌ل‌های شکرگزاری – این ژورنال‌ها برای اینه که که شما چیزهایی رو که ازشون سپاسگزار هستین رو یادداشت کنین.
  • ژورنال‌های رویاپردازی – اگر آدم رویاپردازی هستین، نوشتن درباره رویاهاتون در یک ژورنال رویاپردازی راهی است که به خودتون کمک می کنین رویا را قبل از محو شدن به یاد بیارین.
  • ژورنال‌های سفر – اگر زیاد سفر می کنین ، این یک روش عالی برای یادداشت برداری‌های به یادماندنی برای مراجعات بعدی هست.
  • Junk Journals – این ژورنال‌ها دست ساز، منحصر به فرد و هنری هستند و با استفاده از مواد بازیافتی ساخته می‌شوند. اگر می‌خواید بیشتر در مورد این ژورنال‌های جذاب بدونین می‌تونین مطلب What is a junk journal رو مطالعه کنین.
  • ژورنال‌هایی که توسط خود فرد نوشته می‌شوند: ژورنال‌های خودنویسنده به شما کمک می کنن تا درباره گذشته ، حال و آینده خودتون فکر کنین.
  • ژورنال‌های Future-Self – مفهوم ژورنال‌نویسی برای خودِ زمان آینده، کاملاً جدید هست و شما می تونین نحوه شروع به این کار رو در وبلاگ روان شناس همه جانبه نگر (The Holistic Phycologist) پیدا کنین. هدف اینه که در مورد کسی که می خواین در آینده تبدیل بشین ، فکر کنین و ببینین چه جنبه‌هایی از شخصیت فعلی خودتون رو می‌تونین برای رسیدن به ایده‌آل آینده‌تون تقویت کنین‌ یا تغییر بدین.
  • ژورنال‌های نوشتاری- این دفترها راهی عالی برای نویسندگان معمولی و نویسندگان الهام‌بخش هستن تا ایده های داستان‌نویسی رو یادداشت کنن.
  • ژورنال‌های هنری – بله ، حتی ژورنال هایی برای هنرمندان وجود داره! ژورنال های هنری برای کمک به هنرمندان در بیان روزانه هنر خودشون در زمینه نقاشی ، نوشتن یا هر رسانه دیگه‌ای که مایل باشن، وجود داره. هیچ قانون یا الگوی خاصی وجود نداره ، چون قالب مجله هنری شما به سبک هنری شما بستگی داره.
  • ژورنال های غذایی – این ژورنال‌ها محبوب هستن ، به خصوص اگه رژیم‌های خاصی دارین یا سعی دارین عادت‌های غذایی خودتون رو تغییر بدین.
  • ژورنال‌های کپسول زمانی – این نوع ژورنال به شما کمک می‌کنه که وقایع مهم رو در طول زمان پیگیری کنین.
  • ژورنال‌های خانوادگی – این ژورنال‌ها برای به یاد داشتن جمع‌ها، مخصوصا جمع‌های خانوادگی خیلی جالب هست. این ژورنال‌ها می‌تونن علاوه بر داشتن یک آلبوم عکس خانوادگی ، جالب باشه چون تصاویر همیشه نمی تونن احساسات و شادی موجود در یک لحظه رو منتقل کنن.
  • ژورنال‌های باغبانی – این ژورنال‌ها یه روش عالی برای پیگیری باغ و گیاهان شما به صورت سال به سال هست و بعداً به عنوان یک راهنمای مرجع بسیار مفید می‌تونن مورد استفاده قرار بگیرن.
  • ژورنال‌های مذهبی – بعضی از افراد دوست دارن بتونن با یه ژورنال زمان‌های دعا و یا نمازشون رو یادداشت کنن.

درباره پلنرها

پلنر می‌تونه یه کتاب ، برنامه یا نمودار باشه که باعث میشه فرد بتونه زندگی روزمره رو پیگیری کنه. پلنرها معمولا شامل بخش‌هایی برای هر روز و همچنین زمان‌های مختلف روز مثل ساعت هستن که به شما امکان میدن زمانتون را متناسب با اون تنظیم کنین.

مثل ژورنال ها ، پلنرها هم می‌تونن کاملا شخصی و منحصر به فرد باشن. اون‌ها به طور سنتی بیشتر به عنوان یه تقویم یا سررسید برای پیگیری زندگی پرمشغله شما مورد استفاده قرار می گیرن. پلنرها به ابزاری رایج برای خیلی از افراد تبدیل شدن تا بتونن از زندگی پرمشغله خود استفاده بهینه بکنن. امروزه انواع مختلفی از پلنرها در بازار وجود داره ، از پلنرهای دانشگاهی گرفته تا پلنرهای عروسی.

انواع پلنرها

انواع پلنر ها

  • پلنر سنتی – پلنر سنتی برای یاداشت وقایع زندگی روزمره منطبق با تقویم استفاده میشن.
  • پلنر مالی – این پلنرها معمولاً برای نوشتن و نگهداری صورتحساب و بودجه ماهانه مورد استفاده قرار میگیرن. بعضی‌های دیگه هم شامل برنامه ریزهای روزانه / هفتگی مالی هستن.
  • پلنر تناسب اندام – این‌ پلنرها به شما کمک می‌کنن اهداف تناسب اندام و پیشرفت بدنی خودتون رو حفظ کنین. بسیاری از اون‌ها صفحاتی رو برای نوشتن وعده های غذایی و برنامه ریزی‌های غذایی شما اختصاص میدن.
  • پلنر زمان و کارها – این پلنرها برای کسانی که به درست کردن لیست علاقه‌مندن خیلی مناسبه.
  • بولت ژورنال/پلنر – این نوع پلنر به شما امکان میده اساساً برنامه ریزی شخصی و منحصر به فرد خودتون رو ایجاد کنین.
  • پلنر آکادمیک – این پلنر برای کمک به دانش آموزان در پیگیری تکالیف گروهی ، امتحانات ، مشق شب و داشتن یک دفتر خوب برای یادداشت ها بسیار مناسب هستن.
  • پلنرهای عروسی – پلنرهای عروسی برای پیگیری تمام جزئیات پیچیده روز بزرگ عروسی مناسب هستن.
  • Hobonichi Planner – این پلنر جالب برای برنامه ریزی و ردگیری اهداف مورد استفاده قرار میگیره.

 

به ژورنال نیاز دارید یا پلنر؟

ژورنال ها و پلنرها راهی عالی برای کمک به شما در شکل‌گیری عادت های بهتر با گذشت زمان هستند.

در حقیقت ، بسیاری از افراد برای پیگیری پیشرفت شخصی خودشون پلنرها یا ژورنال‌ها رو مفید می‌دونن.

این یه واقعیته که خیلی از مردم تمایل دارن فرآیند رشد و پیشرفت شخصی خودشون رو بررسی کنن، اگر این بررسی و ارزیابی رو به عنوان پاداش در نظر بگیریم باید بگیم که این پاداش می‌تونه حلقه‌های عادت فعلی شما رو تغییر بده.  همونطور که چارلز دهیگ در کتابش: قدرت عادت، چرا آنچه را که در زندگی و تجارت انجام می دهیم را انجام می‌دهیم توضیح داده،  این به این معنیه که در طولانی مدت ، می تونین شروع به ایجاد به عادتهای مثبت (مثل دویدن ، سپاسگزار بودن و غیره) کنین ، فقط به این دلیل که در حال ژورنالی کردن و پیگیری اون‌ها هستین.

علاوه بر این ، ژورنال ها و پلنرها بهترین راه برای شما هستن تا هوشیارانه توجه خودتون رو به وظایف و روشهای خاصی متمرکز کنین که احساس می‌کنین زندگی شما رو بیشتر به پیش می برند. به سمت یک شیوه زندگی فعال تر حرکت کنین!

 

پیدا کردن آنچه که شما نیاز دارین

تعیین نیازهای شما اولین قدم در تصمیم گیری در مورد نیاز به ژورنال یا پلنر – یا حتی هر دو مورد هست. اگر ترجیح می دین زندگی خودتون منظم و مرتب نگه دارین، یه پلنر گزینه‌ای عالی برای شما خواهد بود. اگر اهل برنامه‌ریزی نیستین و ترجیح میدین نقل قول‌های الهام بخش یا افکار تصادفی که به ذهنتون می‌رسه رو بنویسین ، ژورنال احتمالا گزینه بهتری براتون خواهد بود.

اگر متوجه شدین که زمانی که ایده‌ای به ذهنتون رسید، یادداشت های کوچکی رو در حاشیه پلنر یادداشت می کنین ، ترکیبی از ژورنال و پلنر می تونه پاسخ بهتری باشه.

 

ترکیب ژورنال و پلنر

شاید از خودتون بپرسین که آیا امکان ترکیب پلنر و ژورنال وجود داره؟ پاسخ اینه که بله ، جواب شما بولت ژورنال هست.

 

بولت ژورنال چیه؟

bullet journal یا BuJo یکی از انواع محبوب ترکیب ژورنال و پلنرهاست که شما با یک سیستم ورود سریع ایجاد می کنید. بولت‌های داخل ژورنال می‌تونن جملاتی کوتاه باشن که با نمادهایی ترکیب میشن و مطالب شما را دسته بندی می کنند. مثلا:

نماد

مفهوم مثال

()

وظایف یا کارهایی که باید انجام بدین () آشپزخانه رو تمیز کن

*

وقایعی که ارزش یادداشت شدن رو دارن

*ملاقات کارن و نوزادش

یادداشت‌ها یا چیزهایی که نمیخواین فراموش کنین

_تماس با مادر

“”

جملات الهام بخش یا انگیزشی

“هرگز سر خودتون رو خم نکنین. همیشه سرتون رو بالا نگه دارین. جهان رو مستقیم با چشمای خودتون نگاه کنید. ” – هلن کلر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

داشتن بیش از یک پلنر یا ژورنال

معمولا توجیه منطقی داره که بخواین هم بخواین ژورنال داشته باشین و هم پلنر داشته باشین، البته اگر این دفترها اهداف متفاوتی از زندگی شما رو تامین می‌کنن. حتی اگر بخش‌های مختلفی از زندگیتون هستن که نیاز به برنامه‌ریزی دارن من به شما توصیه می‌کنم که بیش از 2 پلنر داشته باشین. اگه دوست داشته باشین در این مورد بیشتر بدونین می‌تونین این مقاله رو بخونین: 6 دلیل برای اینکه 2 یا بیشتر پلنر داشته باشین (همراه مثال)

در پایان

ژورنال ها و پلنرها از نظر کاربرد و طراحی متفاوت هستن، اما مزایای منحصر به فردی هم دارن. حتی بعضی‌ها متوجه میشن که ترکیبی از هر دوی این‌ها مثل بولت‌ژورنال به دردشون می‌خوره. در نهایت ، ابزار مناسب برای شما به نیازهای شما و مواردی که می خواین پیگیری کنین بستگی داره.

 

تفاوت ژورنال و پلنر رو متوجه شدین؟ شما ژورنال دارین یا پلنر؟ از کدوم تا الان تونستین استفاده بهتری بکنین؟

 

این نوشته ترجمه‌ بخشی از بلاگ پست:«What is the difference between a Journal and a Planner?» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است.

4 پاسخ

  1. همیشه بهمون گفتی یه دفتر داشته باشین… یه پلنر… مثل همین دفتر هدفمند خوشگلم? ولی انتهای این مقاله گفته بهتر ۲یا بیشتر باشه! چرا؟!

    1. من خودم برای کارم یه پلنر جدا دارم. چون براساس تجربه متوجه شدم جدا کردن کار و بخش های دیگه زندگی خیلی کمک کننده ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط