جستجو
Close this search box.

چطوری نه بگیم؟ سه راهکار برای آدمایی که همیشه دوست دارن همه ازشون راضی باشن!

برات سخته که به بقیه “نه” بگی؟

از اونجایی که انسان موجودی اجتماعیه، و همه ی ما انسانها دوست داریم روابطمون رو حفظ کنیم،  خیلی وقتا با اینکه میدونیم کار درست اینه که به آدمای دیگه “نه” بگیم، این مساله برامون تبدیل به یک چالش بزرگ میشه.

وقتی از فالوئرهای توییترم پرسیدم که آیا با این جمله که « برای من نه گفتن سخت هست» موافقید یا نه، ۴۸٪ از مردم موافق بودن و ۵۲٪ از اونا هم مخالف!

این یعنی تقریبا نیمی از آدم‌ها وقتی با درخواست دیگران مواجه می‌شن، براشون سخته بگن که نمیتونن اون درخواست رو قبول کنن و خب این یعنی با “نه” گفتن مشکل دارن.

از اونجایی که خودم هم آدمی هستم که “نه گفتن” برام سخته، تصمیم گرفتم یاد بگیرم چطور بدون اینکه احساس گناه کنم و یا رابطه م با افراد دیگه خراب شه، بتونم بعضی اوقات “نه” بگم.

سه راهکار زیر رو همیشه برای موقعیت‌هایی که نیازه “نه” بگی تو ذهنت داشته باش.

 

  • برای “نه گفتن” مثل خیلی دیگه از اتفاقای زندگیت از قبل برنامه ریزی کن

“نه گفتن” به دیگران در لحظه می‌تونه سخت باشه. اگه “نه گفتن” به این دلیل که احتمالا میترسی دیگران رو ناامید کنی برات سخته، از آدما تقاضا کن تا درخواستشون رو برات ایمیل کنن و یا بهت پیام بدن؛ اینطوری وقت داری که با کمی فکر کردن به درخواستشون جواب بدی. شما احتمالا فرد پر مشغله ای هستی و این مساله کاملا منطقیه که از آدما بخوای بهت اجازه بدن قبل از اینکه جوابشون رو بدی برنامه ت رو چک کنی، اینطوری میتونی طی یک ایمیل و با ارسال یک پیغام محترمانه اعلام کنی که نمی‌تونی درخواستشون رو قبول کنی.

  • توضیح اضافی نده

اکثر اوقات به نظر می‌رسه توضیح دادن روشی محترمانه برای رد کردن یه درخواسته اما، این کار شما رو تو موقعیت بدی قرار می‌ده. مشکل اصلی زیادی توضیح دادن اینه که به طرف مقابلمون فرصت می‌دیم که درخواستش رو تغییر بده و در نهایت همین مساله باعث میشه که خودمون هم با دلایلی که برای “نه گفتن” میاریم، قانع نشیم!

بذار چند تا مثال رو بررسی کنیم:

  • دعوت شخصی رو جهت صرف یک فنجون قهوه رد می‌کنی چون برای روزی که ازت دعوت شده چند تا برنامه داری؛ خب، طبیعیه الان داری به طرف مقابلت فرصت میدی که ازت بپرسه چه روزی برات مناسب تره!
  • وقتی یکی از دوستات به مهمونی دعوتت میکنه بهش میگی کسی نیست بچه مو نگه داره و به این دلیل نمیتونی بری و خب همینجا به طرف مقابل این فرصت رو میدی که بچه رو هم به مهمونی دعوت کنه و اینجوری دیگه اگه نری، زشت میشه!
  • همکارت برای یک پروژه ازت کمک می‌خواد و بهش می‌گی نمی‌تونی کمکش کنی چون باید تا فلان موقع یه کار دیگه رو تحویل بدی؛ همینجا اگه بهت بگه خیلی دوست داره تو در این پروژه بهش کمک کنی و صبر می‌کنه تا پروژه فعلیت تموم بشه، میخوای چی کار کنی؟

اصلا مهم نیست که چه توضیح اضافه‌ای می‌دی؛ اگه کسی مصمم باشه جواب “بله” رو ازت بگیره، راحت میتونه توجیهی که میاری رو زیر سوال ببره یا یک راهی براش پیدا کنه. اگه خیلی ساده از آدما بخاطر درخواست، دعوت و یا لطفشون تشکر کنی و بگی که نمی‌تونی قبول کنی، از ادامه‌دار شدن بحث جلوگیری میشه.

یک راه جایگزین پیشنهاد کن!

بعضی مواقع برات مهمه که روایط خوبت با شخصی که ازت چیزی میخواد رو حفظ کنی. تو اینجور مواقع می‌تونی شدت اثر منفی پاسخ “نه” رو با ارائه ی یک راهکار جایگزین، کمترش کنی. با این روش هم نارضایتی اون آدما رو کمترش میکنی و هم چیزی رو انتخاب کردی که برای خودت هم مناسب تره.

مثلا:

  • اگر کسی می‌خواد باهاش روی پروژه‌ای کار کنی، شخص دیگه‌ای رو که احتمالا علاقه مند به مشارکت در اون پروژه است رو بهش معرفی کن،
  • یک کارمند جوان مستعد در محل کار ازت میخواد تا بهش اجازه بدی در یکی از پروژه های بسیار مهم بهت کمک کنه اما، تو از کند شدن سرعت پیشرفت پروژه به خاطر تجربه ی کم اون آدم نگرانی؛ بهتره ازش بخوای که اگه مایله روی پروژه‌ی دیگه‌ای که از لحاظ زمانی دستت بازتره، بهت کمک کنه.

 

هدف از ارائه این راهکارها، ایجاد تعاملی بین هر دو طرف درگیر در یک رابطه است. این راهکارها بهت کمک میکنن تا دیگه به هنگام “نه گفتن” مضطرب نشی، احساس گناه نکنی و طرف مقابلت هم ناراحت نشه.

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «How to Say No: 3 Steps for People Pleasers» است که «سحر شیوایی» ترجمه‌اش کرده است.

9 پاسخ

  1. با سلام خدا قوت
    مرسی که مطالب کاربردی و مفید برایمان ارسال میکنی و در رشد توسعه فردی بمن کمک میکنی، اما بنظر میاد این راحل(از دعوت و یا لطفشون تشکر کنی و بگی که نمی‌تونی قبول کنی، از ادامه‌دار شدن بحث جلوگیری میشه) بیشتر برای کسی میتونه مفید باشه که اصل رابطه براش مهم نیست.
    هلی گرامی؛ همچنان شما یک فرد موثر هستید

  2. بنظر من وقتی داریم توضیح اضافه می دیم بنظر میاد حتی داریم دروغ می گیم !! اما تو اون لحظه شهامت نه گفتن و تشکر از لطف طرف مقابل واقعا مهارت و تمرین می خواد
    ممنون از مطالب عالی تون

  3. به نظر من اول باید نه شنیدن رو یاد بدیم بعد نه گفتن ، طبیعتا کسی بتونه نه بشنوه طرف مقابل هم راحت تر میتونه نه بگه .
    سپاس بیکران
    پاینده و پیروز باشید…

  4. سلام
    دوسش داشتم،
    بخصوص اونجاش که درمورد “توضیح اضافه دادن بود”، خیلی به دردم خورد،
    چون حسابی اونجا گیر داشتم.
    متشکرم.

  5. یه نه گفته بودم حال و روز الانم انقدر ناجور نبود… جون هرکسی دوس دارین یاد بگیرین نه بگین… اولویت اول زندگیتون خودتون باشین وبس..

  6. من اصلا نمیتونم نه بگم و زمانی که به دوستم نگفتم ارتباطش و باهام قطع کرد شاید چون فک کرد دوس ندارم بهش کمک کنم یا دوستیم باهاش الکیه

  7. به نظر من اگ یادبگیریم بدون توضیح اضافه نه بگیم خیلی بهتره به دور از اینکا الان اگ نه بگم دوستم درمورد چه فکری میکنه به دور از قضاوت دیگران چون کسی ک بخواد دوستیشو به خاطر ی نه ساده بهم بزنه پس زودتر این کارو کنه بهتره شاید ی مقداری لحن صحبتم تند باشه ولی حقیقته دوستی ک واقعی باشه از ادم انتظار نداره واسش کاری کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط