جستجو
Close this search box.

چرا باید از محدوده راحتی خودمون بیرون بیایم؟

نقل قول ها و جملات الهام بخش زیادی رو شنیدیم که ما رو تشویق به خروج از منطقه امن خودمون و یا انجام یک کار عجیب و غریب می کنن که در حالت عادی احتمالا اونا رو انجام نمیدیم اما، واقعیت اینه که برای خارج شدن از حاشیه امن زندگی، باید کارهای بسیار زیاد و گاها سختی رو انجام بدیم. در واقع اطلاعات علمی زیادی وجود داره که توضیح می ده چرا خروج از منطقه ی امن انقدر کار سخت و دشواریه و واقعا مزایای انجام دادن این کار چیه. با درک این موضوع و انجام یکسری تغییرات کوچیک، شما می تونید به راحتی از حاشیه امن خودتون خارج شید و کارهای بزرگی رو انجام بدید.

مهم‌ترین کار اینه که ما مرزهای راحتی خودمون رو جا به جا کنیم. اگر بتونیم این کارو انجام بدیم در واقع نصف بیشتر راه رو رفتیم. اما دقیقا منطقه امن چیه و چه تعریفی داره؟ چرا همه مون تمایل داریم به روش‌های راحت و قدیمی بچسبیم، و انجام یه کار جدید برای ما انقدر سخت و اضطراب آوره؟ واقعا شکستن منطقه امن چه مزایایی برای ما به همراه داره و چجوری باید این کار رو انجام بدیم؟ جواب دادن به این سوالا اونقدرا که فکر میکنیم کار سختی نیست؛ پس، بذار با هم این موارد رو بررسی کنیم.

اگه منطقه امن رو خیلی ساده بخوایم تعریف کنیم، میتونیم اونو به یک فضای رفتاری تشبیه کنیم که دقیقا فعالیت هایی رو شامل میشه که برای ما حداقل اضطراب رو به همراه خواهند داشت. این وضعیت یک امنیت ذهنی رو برای ما به همراه خواهد داشت و موجب میشه تا شاد تر از قبل باشیم، آرامش بیشتری رو تجربه کنیم و اضطرابمون کمتر شه.

ایده منطقه امن از یک آزمایش کلاسیک در روانشناسی اقتباس شده. در سال 1908، دو روانشناس با نام های رابرت م. یرکس و جان دی. داودسون توضیح دادن که احساس نسبی راحتی موجب میشه تا یک سطح پایدار در عملکرد ما پدید بیاد. با این حال، برای بهتر کردن عملکردمون، بهتره اضطرابی نسبی داشته باشیم. این نقطه رو بهش میگیم “اضطراب مطلوب” و دقیقا جایی خارج منطقه راحتی ما قرار داره. حواست باشه که اضطراب بیش از حد مثل سم میمونه و عملکرد ما رو به شدت کاهش میده.

در واقع، ایده اضطراب بهینه یا مطلوب ایده جدیدی نیست. هر زمان فردی تمایل داشته باشه تا دستاورد جدیدی رو به دست بیاره یا به سطح بالاتری ارتقا پیدا کنه، می دونه که باید خودش رو به چالش بکشه و درست همون لحظه است که می تونه به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کنه. مطالعات زیادی این موضوع رو ثابت کرده اما، اگه بیش از حد به خودمون فشار بیاریم نتیجه ی عکس میده و میتونه ما رو به این سمت سوق بده که شاید انتخاب یک مسیر جدید، ایده خوبی نباشه. البته این یک موضوع کاملا طبیعیه و به این دلیل رخ میده که مغز انسان عمدتا تمایل داره انتخاب هایی رو انجام بده که حداقل اضطراب رو برای فرد به همراه داره. فهم این موضوع به ما کمک میکنه تا بفهمیم چرا بیرون اومدن از منطقه امن تا این حد برای همه مون سخته.

با این حال، نمیتونیم با اطمینان بگیم که بالاخره منطقه امن پدیده ی خوبیه یا نه. این یک حالت طبیعیه که اکثر افراد، کم و بیش به سمت اون حرکت می کنن. ترک این منطقه خواه ناخواه به معنای افزایش ریسک پذیری و اضطرابه که میتونه نتایج مثبت و منفی زیادی رو به همراه داشته باشه اما، نباید بذاریم منطقه امن ما رو از رسیدن به اهدافمون دور نگه داره. همه ما به فضایی نیاز داریم که در اون حداقل اضطراب رو تجربه کنیم. بنابراین، بهترین کار اینه که قبل از هر کار، بررسی کنیم ببینیم خروج از منطقه ی امن چه مزایایی برای ما میتونه به همراه داشته باشه.

 

وقتی از منطقه امن خودمون خارج میشیم و چیزهای جدیدی رو تجربه می‌کنیم، چه چیزی رو به دست می آوریم؟

اضطراب مطلوب نقطه ایه که بهره‌وری و عملکرد ذهنی ما به اوج خودش می رسه. با این حال، به نظر می رسه که “افزایش عملکرد” و “افزایش بهره وری” نیازمند تلاش‌های بیشتریه. زمانی که تمایل به خارج شدن از منطقه امن خودمون رو داریم ، و با فرض اینکه این کار رو انجام بدیم، چه چیزهایی رو کسب میکنیم؟

  • بهره وری بیشتری رو تجربه میکنیم: اگه زیادی همه چیز به وفق مرادمون پیش بره، بهره وری در انجام کارامون کمرنگ تر میشه و کیفیت انجام کارامون پایین میاد. اگه هیچ اضطرابی حس نکنیم (موعد تحویل مشخص نداشته و یا از کیفیت کار، خیالمون راحت باشه)، تمایلمون ناخودآگاه به این سمته که انرژی و زمان خیلی کمی رو تجربه کنیم و به بیان دیگه ما حس تلاش و جاه طلبی برای کار بیشتر و یادگیری چیزهای جدید رو از دست خواهیم داد. ما همچنین در “دام کار” گرفتار میشیم، جایی که خودمون رو مشغول به انجام کارهای معمولی میکنیم تا در منطقه امن خودمون بمونیم و به همین خاطر هم از انجام دادن کارهای جدید اجتناب میکنیم. تغییر دادن مرزهای شخصی و خروج از اونا میتونه به ما کمک کنه تا گام های بلندتری رو برداریم و کارهای بیشتری رو انجام بدیم و خب طبیعیه که برای انجام این کارهای جدید از روش های هوشمندانه و جدیدی استفاده خواهیم کرد.

 

  • زمانی که صرف رویارویی با تغییرات جدید و غیر منتظره میکنیم، برامون لذت بخش تر خواهد بود: برنه براون، استاد تحقیقات دانشگاه هوستون در مقاله‌ای در نیویورک تایمز، توضیح میده که یکی از بدترین کارهایی که می تونیم انجام بدیم، تظاهر به اینه که ترس و عدم اطمینان وجود نداره. با انجام ریسک های معقول و کنترل شده و البته به چالش کشیدن خودمون با انجام کارهایی که به طور معمول انجام نمیدیم، میتونیم برخی از این عدم قطعیت رو در محیطی کنترل شده تجربه کنیم. یادگیری اینکه چجوری در خارج از منطقه امن خودمون ادامه بدیم، میتونه ما رو به توانایی‌ها و قابلیت‌های لازم در مواجهه با تغییرات زندگی مجهز کنه.

 

  • خارج شدن از منطقه امن در آینده و به مرور برامون راحت‌ تر میشه: زمانی که شروع به خارج شدن از منطقه امن خودمون میکنیم، به مرور این مساله برامون راحت تر میشه . به محض این که ما از منطقه راحتی خودمون خارج میشیم، به نقطه اضطراب مطلوب میرسیم و بهش عادت میکنیم. عدم اطمینانی که همیشه همراهمونه و احساس راحت طلبی که گاها آزارمون میداد برامون عادی تر می شن و ما میتونیم قبل از اینکه عملکردمون تحت تاثیر قرار بگیره و افت پیدا کنه، اوضاع رو کنترل کنیم. هر چی بیشتر خودمون رو به چالش بکشیم، خروج از منطقه امن برامون راحت تر میشه و با نگرانی هامون راحت تر کنار میایم.

 

  • میتونیم به افکارمون پر و بال بدیم و با همفکری که با دیگران انجام میدیم، خلاق تر از قبل عمل کنیم

از اونجا که ذهن ما همواره به اطلاعاتی که از قبل داریم رجوع میکنه، تلاشی که برای انجام کارهای جدید میکنیم، میتونه ما رو از قالب های قدیمی خارج کنه و به ما انگیزه بده تا کارهای جدیدتری رو انجام بدیم و به همین خاطر اعتماد به نفسمون هم بالاتر خواهد رفت. تجربه عدم اطمینان، میتونه حتی در کوتاه مدت به ما در نظم دادن به افکار و رسیدن به ایده های جدیدمون کمک کنه. این تجربه بهمون یاد میده چجوری از دریچه ای جدید مشکلات قدیمی خودمون رو  ببینیم و با چالش ها به شیوه ای نو مقابله کنیم.

خروج از منطقه امن مزایای زیادی رو به همراه داره. به طور کلی هر بار که مهارت جدیدی رو یاد میگیریم، غذای جدیدی رو امتحان میکنیم، کشور جدیدی رو بازدید می کنیم، و یا یک مصاحبه ی شغلی جدید رو تجربه میکنیم، داریم از منطقه ی امن خودمون بیرون میایم و نگاه پخته تری رو نسبت به پدیده های مختلف زندگیمون پیدا میکنیم.

 

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «The Science of Breaking Out of Your Comfort Zone (and Why You Should)» است که «سارا یزدانی» ترجمه‌اش کرده است.

20 پاسخ

  1. سلام، مثل همیشه عااااالی
    “زمانی که شروع به خارج شدن از منطقه امن خودمون میکنیم، به مرور این مساله برامون راحت تر میشه”
    سپاس فراوان

  2. ممنون از وقتی که گذاشتید، مطالب مفیدی بود. برای من سوال پیش آمد که مثلا از ارتفاع می ترسم و معمولا شهربازی نمیرم. ایا این هم جز محدوده امن محسوب میشه.؟ یکبار که تلاش کردم برای تغییر این محدوده با ترس و اضطراب وحشتناک و غیر قابل وصفی مواجه شدم .

    1. سلام سپیده جان. ترس از ازتفاع شما میتونه یه فوبیا باشه. برای درمانش پیشنهاد میدم از کمک یک روانشناس استفاده کنی.

  3. امروز من را ساختید،هر چند از بد از شنیدن اپیزود شماره ۳درگیر با خارج شدن از محدوده امن شدم اما این هفته نامه باعث شد دوباره به مزایا و منافع اون بهتر فکر کنم و توی ذهنم یک آنالیز سریع انجام دادم از اطرافیان نزدیکم اونهایی که از محدوده امن خارج میشن همیشه و اونهایی که معمولا درگیر با محدوده امن خودشون هست و این تفاوت ها در شیوه زندگی هاشون باعث شد فکر کنم خودم با کدام یک از شیوه های زندگی لذت میبرم و دوست دارم در کدام دسته از آدم ها قرار بگیرم،معمولا آدمی هستم که از محدوده های راحتی بزرگ هر از چند سالی بدون این که بهش فکر کنم بصورت اتوماتیک میام بیرون اما محدوده های راحتی روزانه و کوچک همچون برنامه ریزی برای خارج شدن از روزمرگی و یا برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت یک کم سخت بود اما با آشنایی با هلی تاک خدا را شکر تو این مسیر هم گام های ویژه ای برداشتم،راستی دوست داشتم پیشنهاد کنم اگر با اپیزود های هلی تاک ارتباط خوبی پیدا کردین و بهتون کمک میکنه پادکست خیلی خوب (رانیو)را هم از هر جا که پادکست گوش میدین گوش کنید جذابیت گوش دادن به این پادکست از این جهت هست که انگار مواردی را که در هلی تاک بصورت آکادمیک و فرمول گفته میشه در رانیو در زندگی و تجربه آدم ها از زندگی و موارد همچون خارج شدن از محدوده راحتی گفته میشه و این باعث میشه مطالب قابل هضم و درک بهتری باشه

  4. سلام خیلی ممنون بابت هفته نامه ی جدید و مفید. خروج از منطقه ی امن واقعا نکته ی مهمی هست که باید همیشه روش کار کنیم و حواسمون بهش باشه در همه ی مراحل. سپاس

  5. خیلی مهمه که خروج از منطقه امن با مطالعه و برنامه باشه که اونوقت منجر به اون اضطراب بهینه میشه. یکی از آفتهای خروج از منطقه امن اینه که وقتی در کار یا وضعیت فعلی موفق یا راضی نیستیم، بدون بررسی علت سر به بیابون بذاریم به امید موفقیت در فضای خارج ار منطقه امن.
    مقاله تکمیلی خیلی خوبی بود برای اپیزود سوم

  6. مث همیشه عالی… کلا تا اینجا تمام هفته نامه ها مفید و جالب بودن. ممنونم ازت هلی جان???

  7. سلام. ممنون از ارسال مقاله. دراصل، مهم، همان تصمیم گیری و استارت اولیه خارج شدن از محدوده راحتی است.

  8. سلام
    اولین بار بود که مقاله ازینجا خوندم، واقعا عالی بود و باید اعتراف کنم که یه تلنگری هم بهم زد.
    راستی من ایمیلم رو دادم اما چیزی برام نیومده!

  9. با سلام ممنون از مطالب بسیار مفیدتون فقط میخواستم ازدواج کردن هممیتونه یه نوع خارج شدن از منطقه ی امن باشه چون هر وقت من میخوام واسه ازدواج قدم جلو بزارم ترس و اضطراب پیدا. میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط