جستجو
Close this search box.

قدرت بررسی عملکرد سالانه برای رسیدن به اهداف

قدرت بررسی عملکرد سالانه

“برای رسیدن به عملکرد و اهدافتون، انتظارات خودتون رو کم نکنین، بلکه سطح عملکرد خودتون رو بالا ببرین و انتظاراتتون رو برآورده کنین. “

رالف مارستون

نگاه کردن به گذشته و بررسی اون، راهی عالی برای کمک به برنامه‌ریزی برای آینده و جهش به جلو هست. اگه شما هم در شرکت‌های مختلف فعالیت کرده باشین، احتمالا با روند بررسی عملکرد سالانه آشنا هستین. ولی اگه مثل اکثر مردم این کار برای شما سخته و اون رو دوست ندارین، پس در این مطلب همراه ما باشین تا شما رو با اصطلاح «بازبینی عملکرد سالانه» آشنا کنیم و نهایتا بهتون بگیم که این کلمه از کجا میاد.

 

گذشته رو جشن بگیرین و آینده خودتون رو شکل بدین

بررسی عملکرد سالانه یکی از قدرتمندترین ابزاری هست که می‌تونین برای رشد شخصیتی و تعیین اهداف خودتون ازش استفاده کنین. اگه تصمیم دارین که به این اهداف برسید، پس بررسی سالانه رو به عنوان راهی برای ارتقای سطح‌تون بپذیرین و اون رو انجام بدین.

بازبینی عملکرد سالانه، زمانی از سال هست که شما به عملکردتون نگاه می‌کنین و اهداف سال آینده رو مشخص می‌کنین. در واقع این یه فرآیند قدرتمند برای بررسی 3 الی 5 تا از اهداف شما هست که در سال گذشته موفق شدین به اون‌ها دست پیدا کنین. تازه باید برای 3 الی 5 تا از اهداف سال آینده خودتون هم برنامه‌ریزی کنین. این کار فرصتی رو براتون فراهم می‌کنه تا برای دستاوردهای سال گذشته جشن بگیرین، عملکردهای مفید رو بشناسین و اونایی رو که حتی عملی نبودن رو هم بررسی کنین. شاید بشه گفت که این بررسی‌ها به شما اجازه میدن یک قدم به عقب برین و از نمایی دورتر به اهداف پیش روتون نگاه کنین.

از طرفی این طرح قدرتمند وقتی روی کاغذ پیاده میشه، در هر زمانی در اختیار شماست و کمک می‌کنه که با موردبندیِ مسائل بتونین حتی در شلوغ‌ترین زمان‌ها باز هم در مرکزیت قرار داشته باشین و همه چیزها رو کنترل کنید.

البته فراموش نکنین که این کارها اصلا به معنی داشتن برنامه‌های سخت نیست، بلکه ما می‌خوایم شما بتونین به شکل واضح و ساده برنامه‌ریزی داشته باشین و در هر زمانی از سال بتونین اون‌ها رو به راحتی تغییر بدین. درواقع بررسی عملکرد سالیانه مثل یک نردبون شما رو بالا میبره، یا خوبه که بگیم مثل یک ریل قوی، شما رو در مسیر اهدافتون هدایت میکنه.

 

اما با این کار چی بهبود پیدا میکنه و کارها باید چطور پیش برن؟

تا اینجا از مزایای بررسی عملکرد سالیانه براتون گفتیم، حالا باید بدونین که بررسی‌های سالانه معمولا شامل ارزیابی موردهای زیر میشن:

  1. کدوم کارها و اهداف به خوبی پیش رفتن؟
  2. کدوم از اونا نیاز به بهبود داشتن؟

البته شاید فکر کنین که این اهداف در طول سال متنوع میشن یا در سطوح مختلفی از مسیر دستیابی قرار میگیرن، ولی مهم‌ترین مسئله اینه که بدونین کدوم از کارها رو باید شروع کنین، کدوم رو حتی در میانه راه متوقف کنین و کدوم کار رو همچنان ادامه بدین؟

 

نتایج سال گذشته

خب با روشن شدن اهداف، حتی ممکنه اونا در طول سال تغییر کنن، اما همین اهداف به عنوان پایه‌ای برای سال جدید در نظر گرفته میشن. پس خوبه که برای هر کدام از برنامه‌های خودتون به شکل جداگانه هر مورد رو بررسی کنین و سوالات پایین رو از خودتون بپرسین:

  1. از این اهداف چه نتایجی گرفتم؟
  2. چطوری به اونا دست پیدا کردم؟
  3. مدارک اثبات کننده برای رسیدن به اونا چه چیزایی هستن؟
  4. تحلیل من از عملکردم چجوریه؟

توجه: یادتون باشه که حتما این مورد، الگویِ یکسان برای بازبینی عملکرد سالانه همه‌ افراد نیست. این یک رویکرد پیشنهادی هست که بهتون بگیم شما می‌تونین درباره نتایج هر هدف، با این ساختاربندی‌ها و نوشتن‌ها به بررسی بپردازین. ما این روش رو با آزمایش و خطای زیادی انجام دادیم تا به این نتیجه رسیدیم که برای بیشتر اهداف عملی هست و چشم‌انداز روشنی رو به نمایش میذاره. این فرآیند در حالی که خیلی ساده و قابل دسترسه، ولی نتایج بسیار ارزشمندی هم براتون داره.

سال گذشته

برنامه ریزی برای سال جدید

بعد از نگاهی خوب به گذشته، چیزایی که واقعا دوست دارین اون‌ها رو انجام بدین رو پیدا می‌کنین. شاید به اهدافی که واقعا می‌خواستین، نرسیدین. شاید هم با فکر کردن درباره‌ اهدافتون خیلی تعجب کنین. در هر صورت، این بازخوردی محسوب میشه که می‌تونین با استفاده از اون برای سال آینده آماده بشین.

شاید بعد از مدتی به این مدل برنامه‌ریزی عادت کنین و حتی فرآیند رو می‌تونین برای سال جدیدتون هم تغییر بدین. ما یک نمونه از برنامه‌ریزی موفق برای سال جدید رو بهتون یاد میدیم:

  • 3 پیروزی برای سال:

برای اهداف زندگی خودتون، 3 مورد رو به عنوان پیروزی و نقطه‌ مهمِ امسال در نظر بگیرین. این 3 مورد میتونن به هم ربط داشته باشن یا اینکه اصلا هیچ ارتباطی بین اونا نباشه. در واقع این اهداف همون‌هایی هستن که اگه سال جدید تموم شه هم باز بهشون برمی‌گردین و مورد بررسی قرارشون میدین. بین این موردها، یک هدف چالش برانگیز و حماسی هم بذارید تا به امید رسیدن به اون هم که شده، انرژی بالایی داشته باشین و دلتون بخواد کلی تجربه به دست بیارین.

 

  • 3 تا 5 هدف برای کار:

حالا در بخش کاری خودتون هم باید دنبال چند هدف مهم باشین، یعنی شما باید حداقل 3 تا داستان موثر داشته باشین تا آخر سال برای بقیه آدما تعریف کنین و به شما کمک کنه که با دیدن تاثیر اون، به نتایج قابل قبولی برسین. شما باید از سفری که پیش روتون هست، لذت ببرین. از اونجایی که شما اهداف بزرگتر زندگی خودتون رو مشخص کردین، در اینجا باید با سعی و تلاش راهی پیدا کنین تا کارهای روزانه خودتون رو هم در مسیر بزرگتر قرار بدین. اینطوری میشه گفت که هیچ کاری بیش از داشتن اهداف متناقض بین کار و زندگی بر ضد شما و مسیرتون عمل نمیکنه. پس باید راهی رو انتخاب کنین تا هر دو گروه از اهداف زندگی و کاریتون در کنار هم رشد کنن و شکوفا بشن. یادتون باشه که همیشه راهی برای پیدا کردن اهرم نیرو، تقویت تاثیر و هم افزایی هست.

“چه کسی میخواین باشین و چه چیزهایی رو می‌خواین تجربه کنین؟” این سوال به عنوان راهنمایی عالی به شما کمک میکنه که همه چیز رو در کنار هم قرار بدین.

یادتون باشه که در این مرحله تمام کاری که واقعا انجام دادیم، هدف گذاری بود. ما فهمیدیم که می‌خوایم به چی برسیم. ولی ما برنامه‌ریزی دقیق برای رسیدن به هدف رو انجام ندادیم، در حقیقت این بخش سنگین‌تر هست و در اون می‌فهمیم چطوری میتونیم هدف‌ها رو اجرا کنیم و بهشون برسیم.

مرحله‌ برنامه‌ریزیِ دقیق رو با یک حرکت خوب شروع کنین، یعنی حالا باید 3 تا 5 هدف فرعی هم داشته باشین. البته شما می‌تونین هر اسمی رو اونا بذارین، ولی کلا با اهداف اصلیتون یکمی فرق دارن و در درجه‌ پایین‌تری قرار می‌گیرن. یعنی اینطور که شما اهداف بزرگتر خودتون رو به تکه‌های کوچیک‌تری تقسیم می‌کنین. تمام چیزی که ما می‌خوایم، اینه که با این کارها کم‌کم به هدف‌های اصلی برسیم.

برنامه ریزی برای سال جدید

این جای کار شاید خوب باشه که مقاله: «چرا داشتن یک چشم انداز شخصی روشن مهم است» رو بخونین.

 

بازبینی عملکرد گذشته نگر سالانه رو وارد برنامه‌تون کنین

همونطور که یکم قبل گفتیم، بررسی‌های عملکرد سالانه ممکنه برای بعضی‌ها سخت و طاقت‌فرسا باشه. استفاده از اصطلاح «بازبینی عملکرد» رو در نظر بگیرین. بازبینی عملکرد در متدولوژی اسکرام، زمانیه که افراد میتونن در مورد چگونگی عملکرد تیم خودشون فکر کنن و راه‌هایی رو برای پیشرفت پیدا کنن. (اسکرام یک روش چابک برای مدیریت پروژه هست). پس به جای مرور سالانه، به فکر بازبینی عملکرد سالیانه خودتون باشید.

در هر زمانی که بخواین، می‌تونین از بازبینی عملکرد استفاده کنین. در توسعه رویکرد چابک، بازبینی عملکرد معمولا در آخر تکرارها انجام میشه و در رویکرد اسکرام، بازبینی در انتهای اسپرینت (دوره‌های زمانی مشخص) انجام میشه. به یه زبون ساده‌تر، یعنی یک زمان تفکر و یادگیری هست تا بتونین کارهایی رو برای شروع، توقف و ادامه دادن بشناسین.

در حقیقت، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای انجام یک جلسه بازبینی عملکرد، تمرکز دقیق بر روی موارد زیر هست:

  • شروع: چه کاری رو باید شروع کنید؟
  • توقف: چه کاری رو باید متوقف کنید؟
  • ادامه: چه کاری رو باید ادامه دهید؟

باور کنین یا نه، استفاده از این شیوه به شما کمک میکنه تا دقت و تفکر خودتون رو در عمل خیلی بالا ببرین. همینطور باعث میشه تا ایده‌ها و مسائل مبهم رو به اقدامات واضح و عملی، تبدیل کنین.

فراموش نکنین که تسلط بر تغییر رفتار و سازگاری، کلید موفقیت شماست. طبیعت، انعطاف‌پذیری رو ترجیح میده.

بازبینی عملکرد سال گذشته

حالا نوبت شماست که بگین آیا عملکرد سالانه خودتون رو برررسی می‌کنین؟

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ پست:«The Power of Annual Reviews for Achieving Your Goals and Realizing Your Potential» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است.

6 پاسخ

  1. سلام
    ممنون بخاطر محتوای مفید و تاثیر گذارتون راجب انگیزه و چیستی انگیزه هم صحبت کنین بنظرم

  2. درود بر شما
    میخواستم بابت مطالب آموزنده تون تشکر کنم.امیدوارم سال جدید ،سالی سرشار از سلامتی و موفقیت برای شما و همه ایرانیان در هر جای دنیا باشه

  3. سلام
    بله
    نه تنها عملکرد سالانه بلکه عادت دارم در پایان شهریور ماه هر سال نیم سال اپل را هم بررسی کنم و به عنوان نیمه اول بازی ببینم و معتقدم نیمه دوم نیمه مربی هاست و در شش ماهه دوم سال باید خیلی قوی تر و با انگیزه تر کار را ادامه داد

  4. ممنون از تیم حرفه ای و قوی هفته نامه، خیلی مطالب مفیدی ارایه شد بخصوص که الان پایان ساله و ارزیابی خیلی نقش موثری برای سال جدید داره.

  5. سلام سلام مممننننننون بابت اینهمه محتوای عاااالی. لطفا بررسی عملکرد رو توی پادکست ها یا لایو هاتون با مثال توصیح بدید مقاله یمقدار گنگ بود وجای موشکافی داره ممنونم

  6. ممنون برای این همه مطالب مفید که میزارید من همیشه پیگیر موضوعات توسعه فردی برای خودم بودم اما واقعا تاحالا همچین پکیج جامع و مفیدی مثل موضوعات وجمع بندی های شما ندیدم.
    خیلی عالی هستید????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط