جستجو
Close this search box.

5 روش پذیرش شکست که باعث ایجاد اعتماد به‌نفس میشن

5 روش پذیرش شکست که باعث ایجاد اعتماد به‌نفس میشن

اکثر ما بعد از شکست، خودمون رو به شدیدترین شکل ممکن سرزنش می‌کنیم. در واقع این کار خیلی آسونه و حتی اگه فقط خود ما بدونیم که شکست خوردیم، باز هم به خود سرزنشی ادامه میدیم و به بزرگ‌ترین منتقد خودمون تبدیل میشیم.

این خیلی خوبه که مسئولیت‌پذیر باشیم و از خودمون بپرسیم که آیا واقعا به اندازه کافی تلاش کردیم و موفق نشدیم؟ ولی، با این حال باید به همون اندازه هم تلاش‌ها و دستاوردهامون رو باور کنیم و اونا رو نادیده نگیریم.  چند راه وجود دارن که می‌تونیم با انجامشون یاد بگیریم که بعد از هر شکست خودمون رو سخت مورد انتقاد قرار ندیم و بتونیم بعد از زمین خوردن، دوباره فعالیت‌هامون رو از نو شروع کنیم.

در ادامه مطلب همراه ما باشین تا 5 روش پذیرش شکست و تلاش مجدد رو بهتون معرفی کنیم:

 

  1. عوامل شکست رو بنویسین

یک تکه کاغذ یا یک دفترچه یادداشت بردارین و همه کارهای اشتباه‌تون رو یادداشت کنین. این کار رو با کشیدن 2 ستون شروع کنین. تو ستون اول، هر چی که منجر به شکست شما شده بود رو بنویسین. اگه صفحه پر شد و موارد بیشتری برای نوشتن لازم داشتین، همین‌طور ادامه بدین و تو یه صفحه دیگه اونا رو یادداشت کنین. ولی یادتون باشه که ستون‌ها باید در کنار هم باشن و جلوی هر مورد رو خالی بذارین.

عوامل شکست رو بنویسین

حالا در ستون دوم، در کنار هر مورد از تمرین اول، چیزی رو بنویسین که به نظرتون بهتر بود قبلا اون رو انجام می‌دادین. در واقع این راه‌حلی برای مشکلات ستون اول هست و به نظرتون اگه این کار رو انجام می‌دادین، نتیجه بهتری دریافت می‌کردین. در واقع این تمرین می‎خواد به ما بگه، در حالی که پذیرش شکست مهمه، شناسایی علت به وجود اومدن شکست و چگونگی جلوگیری از اون هم اهمیت زیادی داره. این کار باعث میشه تا دفعات بعدی دوباره این اشتباه رو تکرار نکنین.

جلوگیری از شکست مجدد

 

  1. حالا یک‌بار از روی نوشته بخونین و کاغذ رو از بین ببرین

بعد از این‌که مشکلات رو نوشتین و اونارو خوندین، کاغذ رو به صورت خیلی مرتب جمع کنین و اون رو داخل سطل آشغال بندازین. حتی توصیه میشه که کاغذ رو بسوزونین. شما اشتباهاتی مرتکب شدین، اونارو نوشتین، از روشون خوندین و تاییدشون کردین! حالا نوبت عبور کردن از اون‌هاست…

اگه به این تمرین اعتقادی ندارین، اشکالی نداره. ولی سعی کنین که حداقل اون رو امتحان کنین. نوشتن اشتباهات و نگاهی سختگیرانه به خودتون برای این خوبه که، دیگه شما اون همه سرزنش و انتقاد رو توی مغزتون نگه نمی‌دارین. بلکه اون‌ها رو از ذهنتون برمیدارین و به یه جای دیگه انتقالشون میدین.

شما تمام احساسات منفی، تردید و شکست‌ها رو به طور منطقی روی کاغذ منتقل می‌کنین. شکست رو قبول می‌کنین. وقتی که این کار رو انجام بدین، دیگه شکست شما رو راحت میذاره و انگار که توی ذهنتون از بین میره بنابراین پذیرش شکست راحت میشه…

یکبار از روی نوشته تون بخونین

 

  1. قبول کنین که تلاش کردین

به جز شما دیگه کی تلاش کرده؟ شاید چند نفر، ولی قطعا همه‌ی آدما توی زندگیشون تلاش زیادی نمی‌کنن. ولی تو این کار رو کردی، تو تلاش کردی و این مهمه!

افراد زیادی هستن که خودشون یه گوشه می‌شینن و دائما از آدمایی که تلاش می‌کنن، انتقاد می‌کنن. ولی در مقابل، افراد کمی پیدا میشن که تلاش بقیه رو دست کم نگیرن و اونا رو تشویق کنن. پس با توجه به این مورد، نباید دنبال ایجاد “فرهنگ پذیرش شکست” باشیم و بگیم خب یه کاری رو انجام دادیم، ولی نشد و ما عمیقا شکست خوردیم. ما این موضوع رو می‌تونیم یه اصطلاح و فرهنگ جدید بدونیم، بذارید این‌طور بگیم که “شما کاری کردین که هیچ انسان دیگه‌ای حاضر به انجام اون نبود”.

این اصلا آسون نیست! شما شاید تو این مسیر، کار خودتون رو رها کردین و دنبال رویاهاتون رفتین. شما کار بزرگی کردین، جایی رفتین که دیگران از رفتن به اون مسیر ترس داشتن… شاید امروز شکست خوردین. اما قطعا از این شکست چیزایی یاد گرفتین که شما رو برای موفقیت در آینده آماده میکنه.

برای موفقیت بعد از شکست آماده باش

  1. خودتون رو با بقیه مقایسه نکنین

شما امروز جلوتر از دیروز، هفته گذشته، ماه گذشته یا سال گذشته هستین، اون زمان تازه این مسیری که داخلش هستین رو شروع کرده بودین. ولی حالا دانش و مهارت بیشتری رو یاد گرفتین و توانایی‌های بیشتری هم دارین.

این کار رو می‌تونیم یه اندازه‌گیری از میزان پیشرفت شما بدونیم، ولی اصلا ربطی به جایگاه بقیه نداره و فقط به مسیر زندگی خودتون مربوط میشه.  شما هستین که باید تصمیم بگیرین، می‌خواین این راه رو ادامه بدین، بیشتر یاد بگیرین و کارهای جدیدی انجام بدین؟ این مسیر مثل جاده‌ای هست که فقط شما تو جاده هستین، فقط تو! پس به حرکت ادامه بده.

 

  1. درک کنین که بعضی موارد از کنترل‌تون خارج هستن

در هر شکست، عواملی وجود دارن که ما به راحتی نمی‌تونیم اونا رو کنترل کنیم یا تغییر بدیم. شما می‌تونین هرچه قدر که می‌خواید خودتون رو سرزنش کنین. ولی، وقتی بقیه آدما هم نمی‌تونن این عوامل رو کنترل کنن، پس چرا شما باید استرس داشته باشین؟!

همه چیز تحت کنترل تو نیست

به جاش بیاید روی اون چیزایی تمرکز کنین که کاملا تحت کنترل شما هستن. چیزایی رو پیدا کنین که به بهتر شدن شما کمک می‌کنن. شکست جاییه که ما اصلا اعتماد به نفس نداریم و همه چیزای منفی اطراف رو به خودمون نسبت میدیم. مدام این عوامل منفی و خارج از کنترل رو مثل گلوله‌های سنگین، به ذهنمون شلیک می‌کنیم. ما نمی‌تونیم این عوامل رو کنترل کنیم، ولی دلیلی نداره عاملی برای کنار کشیدن و پایین اومدن سطح ما باشن که!

 

اینجا شاید بد نیاشه دو تا مطلب مرتبط با موضوع این مقاله رو بخونین:

سه دلیل که به اهدافمون نمی‌رسیم

چرا آدم‌ها در رسیدن به اهدافشون شکست می‌خورن؟

 

حالا شاید فکر کنین دیگه شکست خوردین و آخرین شانس خودتون رو از دست دادین. ولی این مثل یه شوخی میمونه، آخرین شانس؟؟!!

یادتون باشه که پذیرش شکست، اولین شانس شما هست که بهتون اجازه میده کارهای متفاوت انجام بدین، چیزای جدید رو امتحان کنین و در مسیر اهداف زندگیتون پیشرفت کنین. آخرین شانس دقیقا همون زمانی هست که شما دست از تلاش برمی‌دارین و تسلیم میشین. ولی اگه تسلیم نشین، هر اتفاق دیگه‌ای توی زندگی و هر شکستی می‌تونه یه شانس جدید و یه روز تازه براتون باشه.

در هر نقطه‌ای از زندگی برای ما پیش میاد که تسلیم خودباوری اشتباه میشیم و به خودمون شک می‌کنیم. چون به یه هدفی نرسیدیم و اون حس اشتباه هر روز بیشتر میشه. ما خودمون رو یه شکست خورده نا امید می‌دونیم، گاهی از بقیه پنهان میشیم یا شاید هرگز به دنبال شروع دوباره اون هدف نریم.

ولی اگه بتونیم از عصبانیت لحظه‌ای و هیجانات احساسی فرار کنیم، می‌فهمیم که نه بابا، این بازی هنوز تموم نشده و در واقع، این تازه اولشه… شما وارد مرحله دوم بازی شدین. حالا تو این مرحله ترس و عدم اعتماد به‌ نفس، باز هم به سراغتون میان و امید دارن که شما بهبود پیدا نمی‌کنین و دیگه هیچ وقت تلاش نمی‌کنین. در واقع، اینا توی بازی هستن و می‌خوان شما بازنده باشین.

“ولی، وقتشه که بهشون ثابت کنین اشتباه فکر می‌کنن و شما دوباره بازی رو خیلی قوی شروع می‌کنین…”

 

امیدواریم این مطلب براتون مفید بوده باشه. راستی، اگه شما هم روش‌های دیگه‌ای‌ بلدین یا این راه‌ها رو امتحان کردین، حتما از نتایجشون برامون تو کامنت‌ها بگین.

 

پادکست‌های مرتبط با موضوع این مقاله:

اپیزود 10 هلی تاک: شکست

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «5 Ways of accepting failure to build your confidience » است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است.

یک پاسخ

  1. سلام من خیلی خیلی خیلی خیلی از این مقاله ها راضی بودم و پادکست هلی تاک رو گوش میدم و واقعا دو روزه شروع به گوش دادن این پادکست کردم،زندگیم تغییر کردوه و با هیجان و اعتماد به نفس خیلی بیشتری برای آینده م تلاش میکنم
    عالی عالی عالی بود
    خیلی عالی بود واقعا و پیجش رو هم تو اینستا فالو دارم و توصیه میکنم پیجش رو فالو و پادکست رو گوش کنید
    و همچنین مقالات و کارهای هلی رو دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط