جستجو
Close this search box.

حلقه دوستان شما، چه تاثیری بر شخصیت شما دارد؟

تاثیر حلقه دوستان بر شما

همه ما سال‌ها با این باور زندگی کردیم که مدام به خودمون بگیم چه قدر باهوش و با استعداد هستیم، چون فکر می‌کنیم که این‌ها مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده موفقیت در زندگی به حساب میان.

شب‌ها، آخر هفته‌ها و تعطيلات زیادی رو قربانی کردیم که نمرات خوبی رو به دست بیاریم. به خودمون به طور مداوم می‌گفتیم باید هنرمندترین فرد کلاس بشیم و بدون در نظر گرفتن علاقه‌مون، بر همه موضوع‌ها مسلط بشیم.

درسته که این دستاوردها فواید مثبتی دارن، و ما باید به خاطر همه فرصت‌ها و درس‌هایی که از طریق علمی دریافت کردیم، بی‌نهایت سپاسگزار باشیم. چون از ورود به دوران نوجوانی تا زمان پیدا کردن اولین شغل، ما می‌فهمیم که سخت‌کوشی و پشتکار، فاکتورهای اساسی برای به دست آوردن خواسته‌های زندگی ما هستن. اون‌ها کاتالیزورهایی هستن که کمک می‌کنن چشم‌اندازهای آینده به واقعیت تبدیل بشن.

اما… چیزی که در طول زمان به خیلی از ما ضربه زده، حلقه دوستان ما هست. در واقع موفقیت ما تو زندگی بیشتر به افرادی بستگی داره که می‌خوایم وقت خودمون رو با اون‌ها بگذرونیم.

  • میزان هوش شما
  • میزان استعداد شما
  • محل تولدتون
  • و محیط خانواده‌ای که در اون بزرگ شدید،

همه این‌ها ممکنه در میزان موفقیت شما در زندگی نقش داشته باشن، ولی ما نمی‌تونیم این‌ها رو با تاثیر افرادی که می‌تونن شما رو بالا بکشن، مقایسه کنیم. یعنی هر کدوم از این‌ها تاثیر خودشون رو دارن.

ممکنه فردی در خانواده‌ای ثروتمند متولد بشه، ولی زندگی ناخوشایندی داشته باشه. در حالی‌که شاید فردی هم در شرایط متوسط‌تری به دنیا بیاد، ولی به مرور زمان به تمام رویاهای خودش برسه. همه این‌ها می‌تونن به خاطر همراهانی باشن که این افراد انتخاب می‌کنن، افرادی که بر طرز فکرتون تاثیر میذارن و در نتیجه ذهنیت شما رو برای موفقیت شکل میدن.

عادات ما تعیین می‌کنن که ما در آینده قرار هست به چه فردی تبدیل بشیم، یادتون باشه که بهینه‌سازی محیط یکی از موارد مهمی هست که می‌تونه تاثیر عمیقی بر رفاه شما داشته باشه.

 

آیا می‌خواین موفق باشین؟ خودتون رو با افراد موفق احاطه کنین.

می‌خواین شاد باشین؟ خودتون رو با افراد شاد احاطه کنین.

می‌خواین سالم باشین؟ خودتون رو با افراد سالم احاطه کنین.

می‌خواین اعتماد به نفس بیشتری داشته باشین؟ خودتون رو با آدمای با اعتماد به نفس بالا احاطه کنین.

 

در اصل، ما بیشتر شبیه افرادی می‌شیم که با اون‌ها معاشرت می‌کنیم. جیم ران یه کارآفرین بسیار موفق آمریکایی بوده و جمله جالبی داره و میگه که :

“شما میانگین پنج نفری هستید که بیشترین زمان رو با اون‌ها می‌گذرونین”.

خودتون رو با افراد سالم احاطه کنین

حالا همین الان یه لحظه به این فکر کنین که:

افرادی که بیشتر وقت خودتون رو با اون‌ها می‌گذرونین، شما رو بالا می‌برن یا شما رو پایین میارن؟ آیا اون‌ها افراد فعالی هستن و ویژگی‌های شما رو تحسین می‌کنن؟ یا این که فقط می‌نشینن و انتقاد می‌کنن؟ آیا اون‌ها به شما انگیزه می‌دهند یا فقط شما رو خسته می‌کنن؟

نکته شگفت انگیز در مورد افراد مثبت‌اندیش اینه که عادت به تعقیب رویاهاشون دارن و مسئولیت زندگی خودشون رو بر عهده دارن، برای همین باعث میشن که شما هم در جهت مثبت رشد کنین. این افراد بر تفکر و در نتیجه رفتار شما تاثیر می‌ذارن. اون‌ها شما رو در سفر زندگی حمایت می‌کنن و شما رو به سمت کارهای الهام‌بخش سوق میدن. پس… مدت زمانی که با این افراد می‌گذرونین رو به حداکثر برسونین!

فقط با افراد مثبت و متمرکز معاشرت کنید تا از اون‌ها مطالب جدید یاد بگیرید. این انسان‌ها با نگرش‌های غیر الهام بخش، انرژی ارزشمند شما رو تخلیه نمی‌کنن. با ایجاد روابط با افراد متعهد که رو به پیشرفت و به دنبال بهترین‌ها هستن، شما هم می‌تونن در مسیر رسیدن به اوج قله زندگی خودتون، همراهان زیادی داشته باشین.

این روزها دنیای فناوری رشد زیادی داشته و شما می‌تونین اطراف‌تون رو با افراد الهام‌بخش احاطه کنین. این فناوری از شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک گرفته تا کتاب‌های صوتی رو شامل میشه.

 

راه‌های موفقیت از طریق داشتن روابط و محیط الهام‌بخش

در این‌جا بعضی از مدرن‌ترین و بهترین راه‌هایی که محیط مطلوب رو برای رشد و موفقیت شما فراهم می‌کنن رو معرفی می‌کنیم:

  • در رویدادهای شهر یا محل‌تون که مورد علاقه شما هستن، شرکت کنین. این کار می‌تونه به شما در یادگیری چیزهای مفید کمک کنه یا کنجکاوی شما رو برانگیزه.

 

  • به دنبال افرادی باشین که مهارت‌ها یا ویژگی‌هایی دارن که شما اون‌ها رو تحسین می‌کنین و از اون‌ها یاد میگیرین. هیچ وقت فکر نکنین که این افراد چیزی برای ارائه ندارن. ما همیشه می‌تونیم از هر فردی یه چیزی یاد بگیریم، صرف نظر از اینکه کی هست و کجا زندگی می‌کنه.
  • زمان معاشرت با جمعیت اشتباه و افرادی که تاثیرات ناسالم دارن رو به حداقل برسونید. مثلا، افراد بدبین و کسایی که می‌تونن شانس موفقیت شما رو از بین ببرند.

 

  • مطالب بیشتری رو بخونین. کتاب‌ها، وبلاگ‌ها و … شما رو در معرض داستان‌های موفقیت‌آمیز قرار می‌دهند. دانش خودتون رو گسترش بدین و تفکر خلاق‌تون رو پرورش بدید.

 

  • هنگام رفت و آمد یا استراحت، به کتاب‌های صوتی و پادکست گوش کنید.

 

  • افراد الهام‌بخش و کسایی رو در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنین که می‌تونین موضوعات مختلفی رو از اون‌ها یاد بگیرین.

 

  • در هفته نامه‌ها و خبرنامه‌هایی عضو بشید که ارزش زندگی شما رو افزایش میدن و به شما در رسیدن به اهداف‌تون کمک می‌کنن.

 

  • دیدگاه خودتون رو حفظ کنین. درسته که شما باید با افرادی وقت بگذرونین که از شما موفق‌ترن، اما برای پیشرفت کردن خوبه که اطراف افراد دیگه‌ای هم باشید که در سطح شما هستن. یعنی ایده‌ها و مسیرهای مشترکی رو با شما به اشتراک می‌ذارن. به علاوه، با انسان‌هایی که نسبت به شما در سطح پایین‌تری قرار دارن هم ارتباط داشته باشین. به شرط اینکه اون‌ها هم با شما نظر مشترک داشته باشن و بتونید درباره موضوعات الهام‌بخش صحبت کنین.

 

شاید بد نباشه اینجا یه نگاهی به مطلب قدرت شگفت انگیز دوستی هم داشته باشین.

روابط و محیط الهام بخش

  • زمان کمتری رو به تلویزیون و گوشی همراه اختصاص بدید، به جاش زمان بیشتری رو برای بیرون رفتن و برقراری ارتباط با مردم بذارید. شما هرگز نمی‌دونین که این ارتباط‌های خوب، می‌تونن به چه مسیرهای خوبی ختم بشن!

 

امیدواریم که این مطلب براتون مفید باشه و بتونین دوستان مثبت‌اندیشی رو پیدا کنین. حالا مثل همیشه، نظرات خودتون رو درباره‌ی قدرت روابط خوب و دوستان الهام‌بخش و حمایت‌کننده، با ما به اشتراک بذارید.

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «How your circle of friends influence who you become» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است.

 

3 پاسخ

  1. واقعا اینکه بعضی از افراد انرژی ما را می گیرند و خسته می کنند آدم را من چندتا از این افراد را از زندگیم حذف کردم و الان خیلی راضی هستم

  2. با سلام
    هلی جان سپاسگزارم همیشه مطالب تان ارزنده و مفید هست
    هفته نامه را خواندم و برای فرزندم ارسال کردم
    قدردانم

  3. سلام هلی عزیزم
    صمیمانه تشکر میکنم از انتخاب های خوبت برای مطالب هفته نامه.
    خیلی موافقم که تاثیر ادم های اطرافمون توی مودمون واقعا غیرقابل انکار هستش و متاسافانه خیلی وقتا حواسمون بهش نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط