جستجو
Close this search box.

چگونه مطالعه کردن را تبدیل به یک عادت کنیم؟

نویسنده کتاب “عادت های اتمی” روش های زیر را برای مطالعه کردن در زندگی پر مشغله ای که ممکن است داشته باشیم، ارائه میکند. (جیمز کلر)

چارلی  مانگر شریک تجاری وارن بافت و سرمایه دار میلیاردر، بیان میکند: “من در تمام زندگی ام عاقلی را ندیده ام که اهل مطالعه نباشد. تعجب خواهید کرد که وارن چه قدر مطالعه میکند و در رابطه با خودم، از فرط مطالعه، مورد تمسخر فرزندانم قرار میگرفتم. فرزندانم مرا کتابی میبینند که بر روی دو پای خود حرکت میکند!”

برای هرکسی  که علاقه مند به کسب و کار و البته کسب درآمد است، ایجاد یک عادت مطالعاتی، گامی اساسی است.

در آخرین کتاب من، “عادت های اتمی” به ارائه ی یک چارچوب ساده ی 4 مرحله ای برای  ایجاد عادت های بهتر پرداخته ام. من از این چهار مرحله به عنوان چهار قانون تغییر رفتار نام میبرم. در این مقاله 10 روش ساده جهت استفاده از این قوانین به منظور ایجاد عادت مطالعاتی را با شما به اشتراک میگذارم.

قانون اول : خواندن را آشکار کنید

بسیاری از عادت ها و رفتارهای ما صرفا واکنش به نشانه ها و انگیزه هایی است که محیط پیرامون به ما انتقال میدهد. شما ممکن است بیسکوییتی را بخورید چرا که ظرف آن مقابل شما و بر روی کابینت قرار دارد. شما بازی های کامپیوتری انجام میدهید زیرا کنترلر آن وسط اتاق افتاده است . خبر خوب این است که شما میتوانید با توجه به نشانه هایی که شما را به مطالعه سوق میدهد، این عادت را در خودتان تقویت کنید:

  • هر روز صبح که تخت خوابتان را مرتب میکنید، کتابی را روی بالش خود قرار دهید. این مرحله کوتاه را به فعالیتی دائمی در هر صبحگاه مبدل نمایید؛ بیدار شوید،تختتان را مرتب کنید، کتابی را روی بالش خود قرار دهید. این کار روشی آسان جهت آماده سازی محیط اطرافتان به منظور مطالعه است. وقتی شب به تختتان میروید، در آنجا کتابی  قرار دارد که شما باید چند صفحه از آن را بخوانید .
  • برنامه هایی که به شما کمک میکنند را به صفحه اصلی گوشی خود منتقل نمایید. برنامه هایی چون «Kindle،  Audibleیا Pocket. عادت های شما را فقط محیط های فیزیکی شکل نمیدهند بلکه، فضاهای دیجیتالی نیز در آن نقش دارند . اینکار را برای چند هفته تکرار کنید :تمام شبکه های مجازی ،بازی ها و سایر برنامه های خود را از صفحه اصلی خود خارج کرده و از آنها فاصله بگیرید.

پس، هر برنامه ای  که مربوط به مطالعه می باشد  را به صفحه اصلی گوشی انتقال دهید. حالا هر زمان که گوشی خود را باز میکنید، تمایل بیشتری را به مطالعه کردن خواهید داشت.

  • یک مکان خاص را به مطالعات خود اختصاص دهید. عادات گاها به دنبال یک وابستگی پدید می آیند. در بسیاری از موارد رفتار شما با زمینه یا موقعیت های  خاصی گره خورده است. مثلا، در مغز شما ممکن است کاناپه با عادت تماشای Netflix (سایت پخش فیلم و سریال به صورت آنلاین) در ارتباط باشد. این همان کاری است که شما به طور طبیعی و در چنین شرایطی انجام میدهید. با ایجاد یک مکان خاص یا مکانی که فقط مختص به مطالعه کردن است، میتوانید به کاهش حواس پرتی خود کمک کنید .

شاید شما در گوشه ای از اتاق خود، یک صندلی مطالعه قرار داده باشید یا اینکه مطالعات خود را درکافی شاپی نزدیک به محل کار انجام دهید. وقتی شما در این اماکن قرار میگیرید لازم است تلفن همراه خود را خاموش کرده و صرفا به مطالعه بپردازید. هرچه قدر مطالعه ی بیشتری را در یک مکان داشته باشید، تمایل شما به انجام آن و در این مکان مشخص بالاتر خواهد بود.

قانون دوم : مطالعه را مبدل به فعالیتی جذاب نمایید

وقتی عادتی جذاب و مطلوب باشد، تمایل به انجام آن بیشتر است. در اینجا چند روش برای افزایش مطلوبیت مطالعه کتاب آورده شده است:

  • در مورد کتابهای خود با دوستانتان صحبت کنید. این کار به نظر ساده می آید و آنچنان تاثیرگذار نیست لیکن، صحبت با دوستان در این رابطه میتواند جذابیت انجام آن را نیز برای شما دوچندان نماید.

یکی از بزرگترین آرزوهای بشر این است که به گروهی خاص تعلق داشته باشد . اگر خواندن کتاب به شما کمک کند تا با دوستان خود سازگار شوید، ایجاد یک عادت مطالعاتی برایتان دلنشین تر خواهد شد.

  • یک باشگاه کتاب راه اندازی کنید. در اینجا یک خط از کتاب “عادت های اتمی”آورده شده است؛ “به گروهی بپیوندید که رفتار مورد نظر شما در آن به عنوان رفتاری عادی قلمداد میشود. عادت های اطرافیان در چنین گروهی برای شما عادی جلوه میکند و خوشبختانه شما میتوانید بر اساس اینکه چه گروه هایی را برای  ایجاد یا عضویت انتخاب کرده اید، بر کسانی که اطراف شما هستند نیز تاثیر بگذارید . اگر به یک باشگاه بپیوندید، طبیعتا در کنار افرادی قرار خواهید گرفت که زمان کافی را به مطالعه کردن اختصاص میدهند. وقتی وقت خود را صرف افرادی میکنید که دائما به مطالعه مشغول می باشند، عادت مطالعه برای شما جذابتر از قبل میشود.

قانون سوم : خواندن را آسان کنید.

یکی از بخش  های اصلی فلسفه من در زمینه ایجاد عادت های جدید ،آسان ساختن عادتهای شما است.

اگر میخواهید عادت های جدید برایتان راحت باشد، میتوانید از روش های زیر استفاده کنید:

  • هر روز به مطالعه یک صفحه بپردازید. سریع ترین جهت ساده سازی روال مطالعه، هدفگذاری آسان است. بسیاری از افراد درگیر اهدافی بزرگ نظیر، ” هرهفته یک کتاب بخوانید یا در سال 30 کتاب را تمام کنید” می باشند . اما، متمرکز ساختن حواسمان به آغاز یک فرآیند از اهمیت بالاتری برخوردار است.

اگر شروع خوبی داشته باشید، بدیهی است که به مرور آن موضوع تبدیل به عادتی دلنشین میشود که انجام آن شما را خوشنود میکند.

در نتیجه، من پیشنهاد می کنم عادت مطالعه ی یک صفحه در روز را در خود ایجاد کنید. بدیهی است روزهای زیادی را نیز بیشتر از این میزان مطالعه خواهید کرد اما، در روزهایی که سرتان شلوغ تر است، مطالعه ی همین یک صفحه میتواند تجربه ی دلنشینی را برای شما رقم بزند.

  • مطالعه خود را در ابتدای روز انجام دهید. زمان بندی را می توان به عنوان عاملی حیاتی در راستای تسهیل عادت ها، قلمداد کرد. هر زمان در طی روز عمدتا به فعالیت های مختلفی مرتبط است و شما قاعدتا به دنبال این هستید تا عادات مطالعاتی خود را در ساعاتی از شبانه روز انجام دهید که از انرژی کافی برخوردار می باشید. برای بسیاری از افراد ، خواندن در صبح زود به عنوان روشی ایده آل در نظر گرفته میشود. هرچه روز بیشتر طول بکشد ، احتمال بیشتری می رود که شما به واسطه ی مسئولیت های خود به انجام کارهای دیگری بپردازید. قبل از شروع روزتان صفحه مدنظر  خود را مطالعه نمایید. همچنین پیش از آغاز کاری جدید، میتوانید زمان مناسبی را به مطالعه اختصاص دهید.

 

  • کتابهای صوتی را امتحان کنید. اگر احساس شما بر این است که همیشه کتابی را با خود حمل می کنید، متعهد بودن به یک عادت مطالعاتی دشوار است. به علاوه، بسیاری از اوقات ، در واقع موقعیتی برای داشتن یک برنامه مطالعاتی نخواهید داشت. کتاب های صوتی هر دو مشکل شما را برطرف می کنند. با گوش دادن به کتاب های صوتی ، دستان خود را آزاد نگه داشته و راهی پیدا می کنید تا به هنگام درست کردن شام، گردش در پارک، رفت و آمد به محل کار و موارد دیگر، به مطالعه بپردازید. به همین منظور و به این شکل میتوان مطالعه را تبدیل به عادتی کرد که انجام دادن آن در طی روز، امکان پذیر است.

قانون چهارم: مطالعه کردن را به فعالیتی رضایت بخش مبدل سازید

تاکنون، روش های مختلفی را به شما یاد دادیم تا مطالعه کردن برای شما آسان تر از قبل شود. اما، همچنان باید در مورد چگونگی متعهد ماندن به عادت مطالعاتی در طولانی مدت بحث کنیم. برای انجام این کار، شما باید برنامه مطالعاتی خود را مبدل به فعالیتی هیجان انگیز و البته رضایت بخش کنید.

  • به مطالعه ی آنچه بپردازید که برای شما هیجان انگیز است و توجهی به اینکه دیگران از شما انتظار مطالعه ی چه آثاری دارند را نداشته باشید. ممکن است مطالعه ی کتب عاشقانه برای شما جذابیتی نداشته باشد و بالعکس ژانر دیگری وجود داشته باشد که برای شما تجربه ی مطالعاتی دلنشینی را رقم میزند؛ بهتر است آنچه را مطالعه کنید که حال شما را خوب میکند و پیدا است که این مساله میتواند، پایداری در تعهد به عادت مطالعاتی را در شما تقویت نماید.

 

  • به مطالعه ی آنچه برای شما مفید است بپردازید. گزینه دیگری که دارید، متمرکز شدن بر مطالعه کتابهایی است که تأثیری آنی را بر زندگی شما دارند. همه افراد در طول زندگی با مشکلات و چالش هایی روبرو هستند. اگر کتابی بتواند در حل آن مشکلات به ایشان کمک کند یا شما را در دستیابی به اهدافتان حمایت نماید، طبیعتاً رضایت خاطر بیشتری را از مطالعه ی آن کسب خواهید کرد.

استفاده از این ده تکنیک، به شما کمک شایانی خواهد کرد تا در خودتان عادات مطالعاتی بهتری را ایجاد کنید. چنانچه در هر زمینه ای نیاز به فراگیری روش هایی به منظور ایجاد عاداتی ماندگار دارید، مطالعه ی کتاب “عادت های اتمی” را به شما توصیه میکنیم.

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ <<How to Make Reading a Habit>> می­باشد که «کیمیا عباسی» ترجمه‌اش کرده است.

9 پاسخ

  1. سلام هلی جان.عالی.من همیشه عذاب وجدان این دارم که چرا نمیتونم کتابهای روانشناسی تا آخر بخونم.اما رمان و ادبیات تا دلت بخواد دوست دارم.که با این نوشته امروزت تقریبا از عذاب وجدان خارج شدم.چیزی میخونم که دوست دارم.

  2. من امروز صبح تصمیم گرفتم که هر روز صبح بعد از بیدار شدن حداقل یک صفحه کتاب بخونم.برا همین اومدم هفته نامه رو خوندم و دیدم که پیشنهاد شده بود بعد از بیدار شدن از خوب بخونید خیلی جالب بود؛)

  3. استفاده کردیم، خیلی عالی بود. یک سوال داشتم اینکه یاداشت برداری از کتاب های که مطالعه میشود، مفید است یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط