جستجو
Close this search box.

7 دلیل که بهتره زمان بیشتری رو با خودت بگذرونی

7 دلیل که بهتره زمان بیشتری رو با خودت بگذرونی

وقتی به اطرافیانم می­گم که یکم با خودشون تنهایی خوش بگذرونن، غالبا نظراتی رو ازشون مثل اینکه “من انقدر سرم شلوغه که نمی­تونم با خودم خلوت کنم ” یا ” نمی­تونم یه جا راحت بشینم و باید مدام مشغول انجام یک کار مفید باشم” رو میشنوم.

اینکه با خودت یکم حتی لا به لای اینهمه کار تنها باشی هدر دادن زمان نیست بلکه، به نظر من هر چه قدرم سرتون شلوغ باشه، خلوت با خودتون می­تونه حالتون رو خیلی بهتر کنه. مطالعات زیادی روی اهمیت گذروندن وقت با خودتون وقتی تنها نیستید انجام شده که ما قصد داریم چند تاییشون رو که پشتوانه علمی دارن با هم بررسی کنیم:

  1. زمانی که با خودت تنهایی خلوت می­کنی، یاد می­گیری با خودت بهتر همدردی کنی
    وقتی زمان خودت رو با دایره ی مشخصی از دوستا و یا همکارات می­گذرونی ناخودآگاه داری تفکری رو به شکل “ما در برابر اونا” در خودت شکل می­دی. گذروندن زمان و خلوت با خودت بهت کمک می­کنه تا به این فهم برسی که جای چه آدمایی داخل دایره ی آدمایی خواهد بود که روشون می­تونی حساب کنی.
  2. تنهایی بهره وری رو افزایش می­ده
    درسته که امروزه در اکثر شرکت ها طراحی محل استقرار پرسنل جوری انجام شده که بتونن با هم راحت تر تعامل داشته باشن ولی، مطالعات نشون می­ده که اگه دور و بر آدما خیلی شلوغ باشه بهره وری کمتری دارن. آدما زمانی که یک مقدار حریم خصوصی بیشتری رو در اختیارشون می­ذارن معمولا عملکرد بهتری دارن.
  3. تنهایی می­تونه خلاقیت تو رو بیشتر شکوفا کنه
    حتما یک دلیلی داره که معمولا نویسنده ها یا هنرمندان برای خلق یک اثر هنری ترجیح میدن مدتی رو یک جای خلوت و یا داخل یک استودیو شخصی، تنها باشن. این تنها موندن باعث می­شه که مغزت شروع کنه به پیدا کردن راه هایی که بتونه حالت رو خوب کنه و درست در همین جاست که تو می­تونی تبدیل بشی به آدمی که خلاقیت بیشتری داره.
  4. تنها موندن باعث می­شه که از لحاظ فکری قدرت بیشتری داشته باشی
    ما ذاتا موجودات اجتماعی هستیم و برای همه مون مهمه که بتونیم با سایر افراد ارتباطات قوی داشته باشیم. ولی حواست باشه که تنهایی هم همین قدر مهمه. مطالعات نشون دادن افرادی که بتونن با تنهایی خودشون بهتر کنار بیان زندگی شادتری دارن و رضایتمندیشون در زندگی هم بالاتر از سایرینه. این افراد در مدیریت استرس های خودشونم موفق تر عمل می­کنن. آدمایی که با تنهایی خودشون راحت تر کنار می­آن، افسردگی کمتری رو تجربه خواهند کرد.
  5. تنهایی مشکلات رفتاری در کودکان رو کاهش می­ده
    وقتی برای تنهایی خودت برنامه ریزی می­کنی و بهش هدف دار نگاه می­کنی، به بچه خودت نشون می­دی که وقت گذروندن با خودش یک رفتار کاملا سالمه. تحقیقات نشون می­ده که بچه هایی که کاری روخودشون تنهایی یاد می­گیرن به نسبت بچه های دیگه رفتار بهتری دارن.  سعی کن در این زمینه نمونه خوبی برای فرزندت باشی و مهارت هایی نظیر اینکه چطوری تنهاییشو بگذرونه رو بهش یاد بدی.
  6. تنهایی بهت فرصت اینو می­ده تا برای زندگی خودت برنامه ریزی کنی
    بیشتر آدما زمانی رو صرف برنامه ریزی مجالس عروسی و یا تعطیلات خودشون می­کنن ولی هیچوقت برنامه ای برای انجام کارهایی که می­تونه باعث شه زندگی بهتری رو تجربه کنن ندارن. وقت گذروندن با خودت اونم در تنهایی می­تونه بهت کمک کنه تا اهداف خودت رو بهتر و بیشتر از قبل بشناسی. فضای آرام می­تونه بهت فرصت بده تا در رابطه با اهدافت فکر کنی، پیشرفت خودت رو ببینی و تغییراتی که دوست داری رو در زندگی خودت ایجاد کنی.
  7. تنهایی بهت کمک می­کنه تا خودت رو بشناسی
    تنها موندن بهت کمک می­کنه تا با خودت خیلی خیلی راحت­تر از قبل باشی. وقتی با خودت تنهایی، بدون دخالت دیگران می­تونی انتخاب کنی. این مساله بهت کمک می­کنه تا جایگاه خودت رو به عنوان یک انسان، بهتر از گذشته درک کنی.
  8. وقت گذاشتن برای خودت رو بیش از پیش جدی بگیر
    درست همین هفته ی پیش بود که یک نفر بهم گفت که اصلا از اینکه با خودش تنها باشه، ناراحت نیست. در واقع ترجیح می­داد با خودش تنها باشه و همیشه هم دلش می­خواسته در یک کویر وقت داشته باشه تا با خودش خلوت کنه.

توسعه فردی

اگه در حال حاضر داری رویابافی می­کنی که بخوای یک تایم خالی پیدا کنی و با خودت خلوت کنی و مثل این فردی که بهت گفتم دلت می­خواد در یک کویر با خودت تنها باشی، متاسفم، اما باید بهت بگم زیاد برای خودت و تنهایی هایی که داری زمان نمی­ذاری.

چند دقیقه ای رو در روز تنهایی با خودت خلوت کن؛ حتی 10 دقیقه در روز هم می­تونه کمکت کنه. گوشی و سایر لوازم الکترونیک خودت رو سایلنت کن و به خودت چند دقیقه ای رو اجازه بده تا بتونی فکر کنی.

اگه تا به حال اهل تنهایی وقت گذروندن نبودی ممکنه در اوایل این راه حس خوبی نداشته باشی ولی خب ایجاد یک تایم آروم برای خودت، همون کلیدیه که برای تبدیل شدن به بهترین ورژن خودت دنبالش می­گردی.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «7 Science-Backed Reasons You Should Spend More Time Alone» است که «محمدامین قنبری تفرشی» ترجمه‌اش کرده است.

37 پاسخ

  1. من فکر میکردم اینکه از تنهاییم خیلی لذت میبرم نشونه ی ضعفیه که نمیتونم از اجتماع بهروریه زیادی داشته باشم
    ولی حقیقتا تنها بودن باعث میشه راجع به خیلی مسائل فکر کنم
    ممنون هلی جان از این به بعد با احترام بیشتری به این لحظات ناب نگاه میکنم

  2. برای من هم تا همین چند وقت پیش دقیقا تا مهر پارسال سخت بود که از تنها باشم، یه وقتایی هم واقعا دلم میخواست تنها باشم، ولی همین که تنها میشدم، دلم میخواست برم تو جمع… ولی کم کم شروع کردم برای خودم وقت گذاشتن… تا اینکه کرونا اومد و باعث شد منی که معروف بودم به یه آدم اجتماعی و برونگرا ، کم کم خودمو ببینم…

  3. مسیر اینکه ادم با خودش تنها باشه و از تنهایی با خودش لذت ببره واقعا دشوار و بعضی اوقات ترسناک هم هست. البته این بیشتر یک سفر میتونه باشه که انتها نداره. ممنونم از تیم تولید محتوای سایت هلی تاک

  4. من کاملا موافقم. بهترین کارهام رو در تنهایی خلق کردم.تنهایی اگاهانه پس از بودن در جمعهایی که در ذهنم چیزی رو ایجاد کردن و ذهنم رو قلقلک دادن.

  5. سلام
    هرچند خلوت کردن با خوددر برابر تنهایی با خود تاثیر بیشتری دارد.
    تنهایی با خود و انزوای اجتماعی منجر به سقوط روان‌شناختی انسان‌ها می‌شود.

  6. فکر می کنم آدمای درونگرا این امر رو بطور ذاتی بیشتر از بقیه رعایت می کنن چون بهرحال اونا خیلی خوب طعم تنهایی با خودشون بودن ، لذت بردن ازش رو چشیدن و در نهایت بهش رسیدن اینکه چقدر اختصاص این زمان مهمه.
    ممنون از شما
    عالی بود.

  7. من از تنهایی میترسم چون یه دفعه ای تمام افکار منفی به ادم رو میارن و اصلا امکان تنهاموندن ندارم

    1. برای مدیریت بهتر گفتگوهای ذهنی، بهت پیشنهاد میکنم اپیزود دوم رو گوش بدی و از تکنیک هاش استفاده کنی. اگه لازمه از یک مشاور هم راهنمایی بگیر.

  8. عالي بود شايد الان خيلي بهتر ميتونم با خودم تنها باشم و به خيلي چيزها فكر كنم، ممنونم هلي كه ياداوري كردي بهمون❤️

  9. عالی هلی جان هر نکته که میگی طلاست و شناخت بهتراز خودمون بهمون پیدا میکنیم

  10. من اينروزا با اينكه تنهام و كلي وقت بيهوده دارم تو اينستا ميگذرونم همش ميگم كلي درس دارم كار دارم فلان…تهش نه درس ميخونم نه از تنهاييم لذت ميبرم…چندبار خواستم اينستامو پاك كنم بخاطر پيج هاي مفيدي مثل هليتاك پاك نكردم?❤️.ممنونم ازت هلي جان خيلي خوشحالم كه اين مدت ٤-٥ماهه باهات همراه شدم❤️❤️

  11. سلام
    متاسفانه ترجمه دلبخواهی بود و یک سری جملات از اصلش کلی فاصله ی معنایی گرفته.
    لطفا درست تر ترجمه کنید!!!!

  12. مرسی هلی جان من اکثر روزا تنهام‌وواینقد از این‌تنهاییم غصه میخوردم
    الان متوجه شدم میتونم بهترین روز‌های زندگیم همین روزهای تنهایم باشه

    1. رها جان ممنونم از کامنتت. اگه از این زمان تنهاییت خوب استفاده کنی، میتونه تبدیل بشه به یه دوره طلایی که حسابی روی خودشناسیت کار کنی و پیشرفت کنی!

  13. من چندماهي اين تنهايي دلنشين رو تجربه کردم اما مقداري هم خودخواه تر شدم بعدش که فکر ميکنم اين زياد جالب نيست اما جزو آروم ترين تايماي زندگيم بود.
    و الان ئوباره انقدر سر خودمو با چيزاي الکي شلوغ کردم که نميدونم چجوري از دستشون خلاص شم تا حداقل به جاشون کار هاي مهمم رو انجام بدم

  14. سلام هلی جون
    به نظر من این حس و حال گیجی و سر در گمی و عصبی بودن به خاطر حضور در جمع های زیادی و ارتباطات زیاد هست که گاهی کنترل تاثیر پذیری از دیگران از دستم در میره و به همین خاطر قطعا هممون نیاز داریم حتی در طول روز یک زمانی رو برای خودمون باشیم. به هیچی فکر نکنیم. مدیتیشن کنیم یا فقط حتی از دیدن یک منظره لذت ببریم.
    ممنون به خاطر یاداوری اهمیت این موضوع

  15. هلي عزيز ازت ممنونم .تنهايي خيلي ساده بگم شبيه اينه كه كسي يقه ام رو ميگيره وميگه هي كجا داري ميري با چشماي بسته با دهن باز وپر هياهو !بايست و به خودت بگو به كجا چنين شتابان
    راستش از وقتي توتستم تنها موندن باخودم رو تجربه كنم انگار تازه تونستم خودم رو خوب نگاه كنم وبفهمم چه ميكنم

  16. میتونیم از زمان دوش گرفتنمون به عنوان ساده ترین و راحت ترین و در دسترس ترین روش برای اینکه یک زمان کوتاهی رو برای خودمون داشته باشیم استفاده کنیم. 🙂 / (طبق نظریه تفکر خلاقانه زیر دوش آب)

  17. سلام ، عالی، فوق العاده ست، راست ش من یه، دوره بشدت درگیر همه چیز بودم: جز خودم، خاطره خوبش، و چیزی، که بدست آوردم، و ارزشمند..!! خیلی چیزا میتونه خوب باشه، ولی یه دوره، عرفانی شاید، نعمتی بود، ..که این شانس، بود، برام.. شاید دیگران، باور نکنند، ولی پیشنهاد میکنم و مطمئنم، شعرهای حافظ رو خط به خط بخونید، و مولانا.. سخت درک، بعضی، از اشعارشان، و بیشتر و با حوصله، بخونید، و لیاقت، تنهایی و عرفانی گذراندن، یعنی، جهان بینی، جدید..و ارزشمند،، البته نتیجه اون، مشخص،. ذر هر صورت، ممنونم .. عالی ??? دعا، کنید، برای همه، مراقبه احسنت، تعالی، ایجاد، می‌کنه،?((⁦??))?

  18. سلام میشه چندتا کار که میتونیم تو تنهایی هامون اتجام بدیم رو میشنهاد بدی؟ یا راجبش اپیزود بسازی؟ عالی میشه

  19. سلام هلی جان
    ممنون از مطالب خوبت.. این مطلب خیلی به دلم نشست..چون هنرمندم سعی می کنم از این خلوت و تنهایی خوب استفاده می کنم… تنهایی دلایل خوبی برای تمرکز و خلاقیت روی کار بهم میده…. ممنون ???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط