جستجو
Close this search box.

خود مراقبتی: 12 راهکار برای افراد پرمشغله

وقتی مشغله‌تون زیاده و آشفته هستین و اوضاع روبه‌راه نیست، سرزنش کردن خودتون خیلی راحته. ولی هیچ قانونی نمیگه که شما باید بار کل دنیا رو به دوش بکشین؛ درواقع کاری که تو این لحظات مهمه اینه که یه قدم برگردین عقب‌تر، با خودتون مهربون باشید و از خودتون مراقبت کنید.

برای این‌که بدونیم کدوم راه‌ها برای این کار بهتر جواب میدن، از گروهی از اعضای انجمن کارآفرینی (یعنی درواقع افراد پرمشغله) خواستیم بهترین نکات خودمراقبتی خودشون رو بگن. چند مورد از این نکات رو در ادامه میبینیم:

1- برای خود مراقبتی خود، نظمی مشخص و صبحگاهی داشته باشید

من به جای این که به خودم اجازه آشفتگی بدم و مجبور باشم برای جبرانش فقط یه روز خودمراقبتی کنم، هر روز صبح روال مرتبی برای مدیتیشن، ورزش و فکر کردن دارم. هر روز صبح به خودم میرسم و به همین شکل هر روز به استرسم غلبه می‌کنم و خودم رو آروم و آماده کار روزانه نگه می‌دارم.

-استنلی میتین- استودیو فیلم سازی True

 

 

 

 

2- برای خودتان پاداش تعیین کنید

هرازگاهی برای خودتون هدیه بخرید؛ مخصوصاً بعد از این‌که کار بزرگی تو یه پروژه سخت انجام دادین و یا وقتی از مرحله ای سخت عبور کردید. قرار نیست این پاداش کل پول شما رو هدر بده. پاداش دادن کمک می‌کنه شاداب‌تر و خوشحال‌تر باشید و بعداً هم انگیزه برای کسب پاداش‌های بهتر داشته باشید.

-اندرو شریج- موسسه تامین مالی MoneyCrashers

 

 

 

 

3- با یک درمانگر صحبت کنید

من یاد گرفته‌ام وقتی به خاطر ماهیت پراسترس کارم، گاها چند روز حوصله انجام دادن هیچ کاری رو ندارم، خودم رو سرزنش نکنم. با این وضعیت باز هم بهره‌وری دارم و همه چی هم خوب پیش میره. پس در روزهای بد یه کمی وقت میذارم و مراقب خودم هستم. مصاحبت با یک درمانگر پدیده ایست که همیشه به همه توصیه می‌کنم چون همیشه وقتی مشکلات زیادی داشتم، این مساله تونسته بهم کمک کنه.

-دیگو اورجوئلا- شرکت Cables and Sensors

 

4- در برنامه ریزی خود، چند روزی را به تفریح و انجام کارهایی به جز مشاغل اصلی خود اختصاص دهید

اختصاص چند روز به تفریح وضعیتم رو خیلی تغییر داده. گرچه جدا شدن از کارم و وقت گذاشتن برای چیزی غیر از اون سخته ولی، معمولاً فضایی که برای آرامشم ایجاد میشه ارزشش رو داره. این شکلی حالم بهتره و در مقایسه با زمانی که 5 روز به صورت متوالی کار میکنم، انرژی بیشتری دارم.

-به نقل از Thursday Bram- انجمنی که پیرامون یافتن طریقه ی درست زندگی کردن راهنمایی میدهد

 

5- حدالامکان از امکانات روز برای انجام کارها استفاده کنید

همه‌روزه ابزارهای زیادی تولید میشن که به سادگی در محل کار و منزل به ما کمک می‌کنند. ربات‌های جدیدی برای نظافت خانه ساخته شده اند؛ همین‌طور هوش مصنوعی مثل یک منشی میتونه بهتون کمک ‌کنه تا بتونین به کارهای بیش‌تری برسید. دنبال راه‌هایی باشید که مسائل رو بشه به صورت اتوماتیک و سیستمی انجام داد؛ این‌طوری، زمان بیش‌تری رو برای کارهایی خواهید داشت که اهمیت بالایی دارند؛ مثلا همین موضوع خودمراقبتی.

-بلخی از WPBeginner

 

6- خواب کافی را فراموش نکنید

من دوست دارم روزانه حداقل هشت ساعت بخوابم. تا وقتی‌که مجبور نباشم هم میلی به بیدار شدن ندارم. وقتی مجبور باشم ساعت کوک کنم از اپلیکیشن خوابی به اسم «Sleep Cycle» استفاده می‌کنم. این اپلیکیشن بهم کمک می‌کنه تا زمانی مناسب که خوابم کامل شده از خواب بیدار شم و خب مسلما در لحظه ای که خوابی عمیق و شیرین رو تجربه میکنم، اذیتم نمیکنه. معمولاً مرتب برای ورزش وقت میذارم، سعی می‌کنم آفتاب بگیرم، غذای سالم میخورم و دمای بدنم رو چند بار در هفته و به واسطه ی تحرک هایی که دارم به 38 درجه میرسونم.

-جنیفر آ.بارنز از Optima Office

 

 

 

7- به سه مورد از بهترین اتفاقات خود در طی روز فکر کنید

با اینکه از نظم کارهای صبحگاهی خودم راضی هستم اما گاها بعد از ظهرها به این فکر میکنم که سه تا از بهترین اتفاقاتی که در طی روز برام افتاده چی بوده. من این اتفاقات رو یادداشت میکنم و این مساله باعث میشه قدردانی رو فراموش نکنم. بعد هم معمولا از خودم می‌پرسم چه طور می‌تونستم روز بهتری رو تجربه کنم. 15 دقیقه برای مرور اهداف روز بعدیم وقت میذارم. کیفیت خوابم هیچ‌وقت تا این حد خوب و بالا نبوده.

-کریش چاپرا از NPHub

 

8- در مصاحبت با خودتان از جملات مثبت استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که یاد گرفتم نحوه صحبت کردن مثبت با خودم و بقیه است. کلمات کلیدی برای این کار عبارتند از: «من … هستم». خیلی به چیزی که اون وسط قرار می‌گیره دقت کنین؛ آیا از کلمات «خنگ» یا «یه احمق» استفاده می‌کنین؟ مچ خودتون رو بگیرین و این کلمات رو به «می‌خوام یاد بگیرم چه طوری انجامش بدم» یا «درباره این کار از یکی کمک می‌گیرم» تغییر بدین. از کلمات منفی استفاده نکنید. ممکنه احساس کنید خنگ هستید ولی درواقع این مساله صحت ندارد.

– برایان گرینبرک از Life Insurance Quotes

9- برای دوستان و خانواده ی خود وقت کافی بگذارید

وقتی فشار کاری زیادی رو تحمل می‌کنیم، اکثراً وقتی کارهامون تموم شد، فقط میریم خونه و شروع به استراحت میکنیم. اما، مهمه که برای خانواده و دوستانمون هم وقت بذاریم. سعی کنید با اونها قرار شامی خارج از منزل بگذارید(البته بعد از کرونا)، باهاشون فیلم تماشا کنید و با دعوت از اونها به انجام بازی ها و فعالیت های گروهی بپردازید. این مساله باعث میشه تا حمایتی که برای بهبود روحیه و آرامش خودتون لازم دارید رو از طرف خانواده و دوستان دریافت کنید.

-بلیر ویلیامز از MemberPress

 

 

 

 

10- یک کار خلاقانه انجام دهید

وقتی احساس می‌کنید از کار زیاد خسته هستید، وقت گذاشته و کاری خلاقانه انجام دهید. مهم نیست این کار نقاشی باشه یا نوشته‌های خلاقانه یا طراحی چیزی برای سرگرمی؛ انجام کاری خلاقانه بهتون اجازه میده کمی آرامش داشته باشین و ایده‌های جدیدی در ذهنتون شکل بگیره؛ این‌طوری، با نگرش و انرژی تازه‌ای به کارهای خود خواهید پرداخت.

-کریس کریستف از MonsterInsights

 

 

 

 

11- انجام کارهای ساده را در اولویت قرار دهید

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه ها برای افراد پرمشغله و البته مضطرب، چگونگی انجام کارهاشونه. فهرست کارهایی که خیلی از ماها داریم اون قدر طولانی و پیچیده است که مطابق اون لیست عمل کردن خودش یک چالش اساسیه. مطمئن بشید چند تا کار ساده رو هر روز همون اول انجام میدین چرا که این مساله بهره‌وری و اعتماد به نفس شما رو بالا میبره. منظور از کارهای ساده اموری معمول نظیر مرتب کردن تخت خواب شما در صبحگاه است.

-رایان بردلی از Koaster & Bradley

 

12-سرعت خود در انجام کارها را افزایش داده و در انتخاب اهداف خود واقع بینانه عمل کنید

یادتون باشه که نمی‌تونین همه کارها رو باهم انجام بدین. سرعت خودتون رو ببرین بالا و اهداف واقع‌بینانه برای خودتون بذارین وگرنه هم خیلی خسته میشین و هم رسیدن به نتایج با کیفیت بالا براتون سخت میشه. اگه به جای وقت گذاشتن روی جزئیات دقیق یک هدف، تصویر بزرگ‌تری از اون رو ببینید، می‌تونین انرژی لازم برای ادامه مسیر رو به دست بیارید.

-پیتر بوید از PaperStreet Web Design

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ << دوازده  راهکار خودمراقبتی برای افراد پر مشغله>> است که «حامد گلی» ترجمه‌اش کرده است.

 

21 پاسخ

  1. هلی جان ممنونم بابت این هفته نامه ای که همیشه انتظارش را میکشم….کتاب جدیدی که میخونم کتاب بی حد و مرز واقعت تمام این نکات رو بیان کرده .
    مرسی هلی

  2. خیلی ممنونم ازتون برای من اون نظم صبحگاهی و شکرگزاری برای سه چیز همیشه جواب داده

  3. سلام و خدا قوت
    خدا را شکر که هستید هر هفته چشم براه هفته نامه شما هستم
    سپاس فرا.ان

  4. جالب بود برام.
    من مدتیه دارم تمرین میکنم به صبح زود برای خودم وقت گذاشتن. تا قبل از دورکاری کرونایی برام ممکن نبود البته ولی الآن تقریباً همون زمان رفت و آمد تا محل کار رو دارم به خودم و برنامه های شخصی خودم اختصاص میدم

  5. سلام هلی مهربون..چقد نکات خوبی گفتین خوشحالم که دوشنبه ها منتظر هفته نامه شما هستم..?

  6. اگر شرایط مالی به سمتی بره که قرار باشه تو یه روستا زندگی کنی و بنا به شرایط فرهنگی غالب تمام وقت باید تو خونه باشی و روستایی نباشه که از طبیعت سبزی برخوردار باشه و هنوز توانایی کسب درآمد اینترنتی نداری‌و باید زمان بذاری برای کسب مهارت داروی ضد اضطراب هم بنا به تشخیص پزشک مصرف کنی چطور میشه اضطراب بی پولی رو کنترل کرد؟

  7. هلی جان ، خسته نباشید میگم بهت ، مطالب فوق العاده مفید و کارا بود ?

  8. سلام. خیلی ممنون از محتوای سازنده ی هفته نامتون.
    من خودم از انجام کار خلاقانه استفاده میکنم و خیلی نتیجه ی خوبی داشته برام و از روزمرگی نجاتم داده. همونطور که اشاره کردید باعث میشه ایده های جدید به سراغم بیاد و انگار باعث آسودگی ذهن میشه و این کمک میکنه ذهنم ایده پردازی کنه.

  9. باز هم ممنون که تا این حد خوب و عالی هستین من یه ساله دارم یه سری از این کارها رو تمرین میکنم واقعا عالیه نتیجه ش، شکر گذاری، مدیتیشن، یاد گرفتن یه مهارت جدید، هر روز به خودتون رسیدن، مترتب و منظم بودن و… خیلی کارای دیگه

  10. ممنون هلی جان برای زحماتی که می کشی و این مطالب مفید رو گرداوری می کنی و به یادمون هستی که برامون بفرستی.
    ممنونم مهربون که همچنان با انگیزه به یادمونی

  11. ممنون از اینکه به مطلب مهمی مثل خودمراقبتی پرداختید. بازم برامون بنویسید. عالیه مطالبتون
    من تصمیم گرفتم بعد از خوندن مقاله فارسی، اصلش رو به زبان انگلیسی هم بخونم و با یک تیر دونشون بزنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط