کارمندان باانگیزه کاربلد و مفید هستند و نقش مهمی در رسیدن سازمان به چشماندازش ایفا میکنند. اونها کمک میکنند شرکت پیشرفت کنه، مسیر رشدش رو بهتر کنه و همچنین سودش رو افزایش بده. اگه حس میکنی داری انگیزهات رو در سر کار از دست میدی، یاد گرفتن اینکه چه جوری میتونی دوباره انگیزهات رو برگردونی میتونه کمکت کنه که هم پربازدهتر باشی هم از شغلت بیشتر راضی بشی. تو این مقاله، ما در مورد اینکه انگیزه تو محیط کار یعنی چی، چرا آدم انگیزهاش رو از دست میده و این که چه راهکارهایی واسه برگردوندن انگیزه وجود داره و چه جوری میشه تو محیط کار پربازدهتر بود حرف میزنیم.
انگیزه چیست؟
انگیزه یه انرژی قویه که کارکنان رو تحریک و تشویق میکنه تو محیط کار بهرهوری بیشتری داشته باشند. انگیزه کاری میکنه کارمندا با اهداف و چشمانداز سازمان همسو بشن و بهترینِ خودشون رو ارائه بدن. معمولاً کارمندان باانگیزه حس میکنن مورد قبول واقع شدند و ارزشمند هستند و مجبور نیستن به اجبار بیشتر کار کنند، بلکه خودشون داوطلبانه این کارو میکنند. اونها ابتکار عمل دارن، از گرفتن مسئولیتهای جدید و مطرح کردن ایدههای خلاق برای بهتر کردن عملکرد شرکت خوشحال میشن. شرکتایی که کارمندان بیانگیزه دارن معمولاً نمیتونن به اهدافشون برسند، چون انگیزه کارمندها معمولاً تأثیر زیادی تو موفقیت یه سازمان داره. واسه همینه که بازخورد، قدردانی، انتظارات شفاف و پاداش به عنوان تقویتکنندههای مثبت میتونن انگیزه رو تو محیط کار بالا ببرند.
دلایل از دست دادن انگیزه در محل کار
دلایل زیادی هستند که میتونن باعث بشن تا یک فرد انگیزهاش رو سرِ کار از دست بده. در اینجا چندتا از این دلایل رو آوردیم:
۱. تغییرات بزرگ در زندگی
اگه داری یه تغییر بزرگ تو زندگیت تجربه میکنی، ممکنه تمرکز رو کار سخت بشه. مثلاً اگه داری اسبابکشی میکنی، ازدواج میکنی یا قراره بچهدار شی، اینا میتونن رو انگیزهات تو محیط کار اثر بذارن. پس بهتره مدیریت رو در جریان این تغییرات بذاری که بتونن در صورت لزوم بهت روحیه بدن یا بهت مرخصی بدن.
۲. احساس بیارزش بودن
وقتی کارمندان حس کنن که تو محیط کار بهشون اهمیت داده نمیشه، انگیزهاشون رو از دست میدن. وقتی کارفرما زحماتشون رو نمیبینه، به رسمیت نمیشناسه یا قدرشو نمیدونه، کارمند متوجه میشه. پس مدیریت باید حتی موفقیتهای کوچک کارمند رو جشن بگیره؛ از یه دست دادن ساده گرفته تا تشویق جلوی بقیه اعضای تیم، یه کارت هدیه یا یه کارت تشکر.
۳. روزمرگی و تکرار
اگه محیط کار انعطاف نداشته باشه، میتونه روی انگیزه کارمندان اثر منفی بذاره. خیلیها وقتی هر روز یه کار تکراری رو چندین بار انجام بدن، انگیزهاشون رو از دست میدن. کارفرماها یا سرگروهها میتونن با جابهجا کردن کارمندان بین تیمهای مختلف، بهشون فرصت بدن با آدمای دیگه کار کنند و از یکنواختی دربیان.
۴. نبود فرصتهای پیشرفت
فرصتهای پیشرفت کاری که یه شرکت در اختیار کارمنداش میذاره نشون میده که آیا به رشد کارمندانش اهمیت میده یا نه. اگه کارمندان واسه انجام مسئولیتهاشون آموزش صحیح نبینند، ممکنه بیانگیزه بشن و حس کنند هیچ کمکی به موفقیت شرکت نمیکنند. کارفرمای خوب با دادن فرصتهای کافی واسه پیشرفت شغلی، از این اتفاق جلوگیری میکنه.
۵. پروژههای بلندمدت بدون چشمانداز شغلی مشخص
تعیین چشمانداز شغلی یه راه خوب برای مشخص کردن اهداف بلندمدت و نحوه اجراشونه. اگه یه شرکت چشماندازشو واسه یه پروژه یا کار طولانیمدت مشخص نکنه و نگه چه مدت طول میکشه، کارمندان ممکنه وسط راه شور و شوقشون رو از دست بدن. خیلی مهمه که شرکتها استراتژیها و چشمانداز هر پروژه و بازه زمانی تکمیل هر کدوم رو به کارمندا بگن تا انگیزهشونو حفظ کنند.
۶. بار کاری زیاد یا کم
وقتی کارفرما انتظارات یا خواستههای غیرواقعی از کارمندان داشته باشه، اونها به طور طبیعی خسته و بیانگیزه میشن. از طرف دیگه، وقتی کارمندان حرفهای مسئولیتهای خیلی کوچک میگیرند، ممکنه انگیزهاشون رو از دست بدن. پس باید قبل از تقسیم وظایف، به نقاط قوت و ضعف هر کارمند دقت کرد.
۷. درگیری ناسالم
انتقاد سازنده برای شرکتی که میخواد رشد کنه مناسبه، ولی درگیری و اختلاف دائمی برای رشد مفید نیست. وقتی تو محیط کار بین همکاران یا بین کارمندان و مدیریت کشمکشهای بیپایان وجود داشته باشه، کارمندان کمکم بهرهوری و انگیزهاشون رو از دست میدن. شرکتها میتونن با اتخاذ استراتژیهای مؤثر حل اختلاف، ارتباطات سالم رو بین کارمندان و مدیریت حفظ کنند.
نکاتی برای برگرداندن انگیزه
چندتا راه برای بازگردانی انگیزه وجود داره:
درخواست بازخورد از کارفرما
درخواست بازخورد از کارفرما یه راه خوب واسه افزایش انگیزه محسوب میشه. اینطوری نشون میدی یه کارمند معمولی نیستی و براشون اهمیت قائلی. این کار باعث میشه تو باانگیزه بمونی، متعهد به چشمانداز شرکت باشی و بهترین عملکردتو نشون بدی.
محرکهای بیرونی
انگیزههای بیرونی هم میتونن کمکت کنن باانگیزه بمونی. این شامل گوش کردن به پادکستها، خوندن مقالهها، گوش کردن به موسیقی یا نگاه کردن به الگوهای موفق در زمینه کاری مشابه خودته. وقتی بیانگیزهای، درگیر شدن با این کارها میتونه اعتمادبهنفس و انگیزهات رو بالا ببره. میتونی حتی یک قدم بیشتر هم جلوتر بری و دورههای پیشرفت شغلی مربوط به حوزه کارت رو بگذرونی.
جشن گرفتن نقاط عطف و موفقیتها
برای هر کاری که تموم میکنی، یه سیستم پاداش برای خودت در نظر بگیر. مخصوصاً وقتی کار بلندمدتی رو زیر دستت داری، هر نقطه عطفی که بهش میرسی فرصتیه برای جشن گرفتن. پاداش میتونه هر چیزی باشه که دوست داری؛ مثلاً یه تفریح، رفتن به مرکز خرید یا تئاتر. هر چی خوشحالت میکنه رو میتونی به عنوان یه جایزه در نظر بگیری. کارهایی که به پایان میرسونی میتونه نسبت مستقیم با پاداشت داشته باشه. کارهای کوچک به پادشهای کوچک نیاز داره ولی موفقیتهای بزرگ ممکنه به پاداش بزرگتری احتیاج داشته باشه.
استراحتهای کوتاه
اگه موقع کار مدام حواست پرت میشه، ممکنه مشکل أصلا بیانگیزگی نباشه، بلکه فقط به استراحت نیاز داری. میتونی یه ساعت یا دو ساعت استراحت کنی، با یه همکار حرف بزنی، غذا بخوری یا بری قدم بزنی. هر کاری که واسه سلامت ذهنیت مفیده انجام بده. اینطوری انگیزه و انرژی میگیری و با شور و شوق به سر کار برمیگردی.
هدفگذاری کاری کن
میتونی واسه خودت اهداف شخصی مشخص کنی تا انگیزهات برای کمک به سازمان حفظ بشه. موقع هدفگذاری این نکات رو در نظر داشته باش:
- هدفهایی رو انتخاب کن که به کارت میان و به رشد شغلیت کمک میکنند.
- یه الگو یا مبنا واسه اندازهگیری اهدافت و پیشرفتت داشته باش.
- هدفتو به برنامههای قابل اجرا و واقعی تقسیم کن تا بتونی انجامشون بدی.
- واسه رسیدن به اهدافت یه زمانبندی تعیین کن و موفقیتهاتو ثبت کن. این میتونه کوتاهمدت یا بلندمدت باشه.
- همیشه با رشد کردنت هدفتو مرور کن چون ممکنه بعضی جاها تغییر کنه. اهدافتو دائم بررسی کن و با برنامههای کارت هماهنگشون کن.
چطور در محیط کار پربازدهتر باشیم
در ادامه بهترین راهکارها برای افزایش بهرهوری در محل کار رو آوردیم:
۱. انجام همزمان کارها را کنار بگذار
شاید به نظر برسه چندتا کار رو با هم انجام دادن مفیده، مخصوصاً اگه ساده باشند ولی در واقع، اگه اول یه کار رو تموم کنی و بعد بری سراغ بعدی، بازدهیت بیشتر میشه. از این طریق تمرکزت رو روی یه کار میذاری و حداکثر موفقیت رو توش به دست میاری و بعد میری سراغ کار بعدی.
۲. جلسات مؤثر و کاربردی برگزار کن
اگه سرگروه و مسئول تیم هستی، استفاده از روشهایی که جلسات رو مفیدتر و کمتر خستهکننده کنه، بهرهوریت رو افزایش میده. مثلاً میتونی تو جلسات طولانی چند دقیقه همه رو وادار کنی بایستند تا حواسشون جمع بمونه. یا میتونی یه دستور جلسه مشخص بذاری و واسه هر موضوع زمان مشخص کنی تا همه متمرکز بمونند و با برنامهریزی خوب پیش برند.
۳. اهداف را به بخشهای کوچک تقسیم کن و استراتژی قابل دستیابی بچین
داشتن اهداف بزرگ خوبه، ولی انعطافپذیری اهداف مهمتره. بعد از نوشتن اهدافت، اونها رو به قسمتای کوچیکتر تقسیم کن و واسه رسیدن بهشون یه استراتژی کاربردی تعیین کن. اینطوری میتونی کنترل بیشتری روی کارها داشته باشی و بهرهوری خودت رو بالا ببری. یه چکلیست هم از کارهایی که طی روز انجام میدی و به نتیجه میرسی داشته باش.
۴. کارهای بزرگ را در هنگام سرحال بودن انجام بده
شناخت شخصیت خودت میتونه کمکت کنه پربازدهتر باشی. زمانی که بیشترین انرژی رو داری، به سراغ انجام کارهای بزرگ برو. اگه وقتی خستهای بری سراغ پروژههای بزرگ، بهرهوریت کم میشه. مثلاً اگه صبحها پر انرژی هستی، پروژههای سخت رو صبح انجام بده. اگه شبها بهتر کار میکنی، از شب برای تولید بیشتر استفاده کن.
۵. واگذاری وظایف
مسئولیتها رو بین اعضای تیم پخش کن. تقسیم کار بهت کمک میکنه روی کارای مهمتر تمرکز کنی، مخصوصاً اگه مسئول نظارت بر پروژه باشی. میتونی وظایف کوچک مثل جواب دادن به ایمیلها، هماهنگ کردن قرار ملاقاتها، نوشتن صورتجلسهها و جواب دادن تلفنها رو به بقیه بدی.
این نوشته ترجمهای از بلاگ پست « Seven reasons for losing motivation at work (how to avoid it)» است که «آژانس محتوای نیمفاصله» آن را ترجمه کرده است.