در زندگی کاری اغلب اوقات فقط با رخ دادن نقاط عطف مهمی مثل گرفتن موقعیت جدید، ترفیع یا بازنشستگی جشن میگیریم. درسته که اینها دستاوردهای مهمی هستند اما جشن گرفتن موفقیتهای کوچک هم مهمه چون تعامل حرفهای و روحیه تیمی رو تقویت میکنه. واقعیت اینه که دستاوردهای بزرگ اغلب نتیجه تعداد زیادی موفقیت کوچکه. این که یاد بگیریم چطور این پیروزیهای کوچک رو جشن بگیریم باعث میشه انگیزه و حمایت بیشتری رو برای دستیابی به اهداف بلندمدت داشته باشیم.
«جشنهای پیشرفت» رو چیزی مثل عبور از نشانههای کوچک در طول مسیر مسابقه، وقتی که در حال حرکت به سوی خط پایان هستید، در نظر بگیرید. اگر فقط دستاوردهای منحصربهفرد رو جشن بگیریم، زندگی حرفهای ما ممکنه به یک مسابقه بسیار طولانی ماراتن تبدیل بشه.
پس چه چیزهایی را میتوانیم جشن بگیریم؟
کامل شدن پروژهها، رسیدگی به وظایف، دریافت تعریف و تمجید و ارائه پرزنتیشن نمونههایی هستند که میتونیم حتما به رسمیت بشناسیمشون. درباره صحبت کردن در طول جلسه یا انجام یک مکالمه دشوار چطور؟ ریسک کردن و به دنبال تغییر شغل رفتن؟ یا یک چیز ساده مثل همین که امروز سرکار حضور داشتید چی؟
وقتی به بررسی این موضوع میپردازیم که چرا افراد بااستعداد و آموزشدیده، حوزه کاری خودشون رو ترک میکنند، اغلب دلیلشون اینه که احساس مؤثربودن ندارند. اونها حس میکنند که به هیچ هدفی نمیرسند، چرا که هیچ حس موفقیتی ندارند و کار برای اونها هرگز تمامشده به نظر نمیرسه. قبل از این که ما لحظهای رو به شناخت دستاوردها و پیروزیهای روزانه خودمون اختصاص بدیم یا حتی یک نفس عمیق بکشیم یا درگیر فعالیتهای خودمراقبتی بشیم، میریم سر وقت مورد بعدی در لیست کارهامون و استرس کاری رو داریم که هنوز انجام ندادیم. فهرست بیپایان کارهای ما، باعث کاهش انگیزه ما میشه. (واقعا، کی به معنای واقعی همهچیز رو در لیست کارهاتون تمام کردید؟) ما به موفقیتهای روزانه نیاز داریم تا حس کارآمدبودن نسبت به خودمون داشته باشیم و باور کنیم که میتونیم از عهده انجام کارها بربیایم. این یک ذهنیت سالمه که میتونیم داشته باشیم.
با این وجود، خیلی از ما احساس راحتی نمیکنیم که خودمون رو تشویق کنیم. بعضی از افراد اشتراک گذاشتن دستاوردهای خودشون با دیگران رو، حتی وقتی که ما به اونها افتخار میکنیم، یک نوع فخرفروشی به حساب میارند. برخی از ما خودانتقادگر هستیم و از این که به اندازه کافی دستاورد نداشتیم، احساس گناه میکنیم.
خبر خوب اینه برای دریافت حس پاداش گرفتن، لازم نیست حتماً یک مهمونی بزرگ برگزار کنید. تحقیقات به ما نشون داده که دستیابی به اهداف و جشن گرفتن موفقیتها، مرکز پاداش در مغز ما رو فعال میکنه. با این اتفاق، انتقالدهنده عصبی دوپامین آزاد میشه که حس لذت، رضایت و انگیزه رو در ما به وجود میاره.
به وجود آوردن سیستمهایی برای پاداش و جشن گرفتن که با اهداف شما همسو باشند میتونه به افزایش بهرهوری هم منجر بشه. جشن گرفتن به موقع موفقیتها و بُردها کارآمد بودن ما و ارتباط خودمون با کارمون رو تقویت میکنه. وقتی حتی برای جشن گرفتن کوچکترین دستاوردها و پیشرفتها وقت میگذاریم، به پیشرفت خودمون آگاه میشیم و میبینیم که پیشرفت چیزیه که بسیاری از ما رو در مسیر نگه میداره.
در ادامه چند راه برای جشن گرفتن موفقیتها و دستاوردهای خودتون در کار رو معرفی میکنیم.
1. سه مورد برتر روز را انتخاب کنید
برنامهریزی از قبل میتونه به ما کمک کنه تا به طور موثرتری به اهدافمون برسیم. این استراتژی شامل شناسایی سه مورد کلیدی میشه که به طور واقعبینانه به هدفتون برسید و برنامهریزی کنید که چطور این دستاوردها رو جشن بگیرید.
برای مثال:
- ارائه سخت امروز = استراحت برای قهوه نوشیدن با دوست محل کارم (کسی که در محل کار با اون صمیمیتر و راحتتر هستید) بعد از ارائه
- ساخت نقشه پروژه = ۲۰ دقیقه پیادهروی در زمان استراحت برای ناهارم
- پاسخ به ۱۰ ایمیل = استراحت با یک آهنگ مورد علاقه (۳ دقیقه وقت استراحت شخصی)
2. پیشرفت خود را پیگیری کنید
وقتی بچه بودید و توی کلاستون معلم با ستارههای طلایی بهتون پاداش میداد رو یادتونه؟ خیلی ایده سادهایه اما کار میکنه! هدفی که براش تلاش میکنید رو انتخاب کنید و پیشرفت خودتون رو به شکل قابل مشاهدهای پیگیری کنید. شما حتی میتونید یک لیست از دستاوردهای مرتبط با کار خودتون بسازید و زمانی که نیاز به یادآوری تمام تواناییهای خودتون دارید، دوباره بهش سر بزنید. به تمام چیزهایی که در گذشته موثر بوده فکر کنید و از اونها به عنوان انگیزهای برای حمایت از مسیر آینده خودتون استفاده کنید.
3. خودمراقبتی را تمرین کنید
خودمراقبتی کار خودخواهانهای نیست. زمان برای استراحت و پرشدن مجدد باتری ما بسیار ارزشمنده و اغلب نمیشه منتظر موند تا کاری کاملا «انجام بشه». با انجام کاری که برای شما حس خوبی داره، پیروزیهای کوچک رو جشن بگیرید. مثل بیرون رفتن در طبیعت، گوش دادن به پادکست، نوشیدن قهوه، پیادهروی، مطالعه یا مدیتیشن. با اختصاص دادن ۱۵ دقیقه از زمان خود به این کار، متوجه تأثیر آن بر روی سلامت کلی خود خواهید شد.
4. به عنوان یک تیم جشن بگیرید
جشن گرفتن دستاوردهای تیمی با همدیگر میتونه روحیه کارکنان رو تقویت کنه و به همتیمیها کمک کنه تا ببینند که نقش اونها در شرکت چه هدفی رو دنبال میکنه و این که وجود همه برای رسیدن به هدف جمعی ارزشمنده. علاوه بر این، سرگرمکنندهست! سعی کنید در یک محیط عمومی خارج از محل کار دور هم جمع بشید. مثلا صرف ناهار یا شرکت در یک فعالیت تیمی مثل اتاق فرار.
5. با دیگران به اشتراک بگذارید
موفقیت خودتون رو با افرادی در تیم یا زندگیتون به اشتراک بگذارید که به شما در به وجود آمدنش کمک کردند. یک «متشکرم» ساده میتونه تاثیر عمیقی داشته باشه و احساسی از قدردانی و سپاسگزاری رو ایجاد کنه. یک استراتژی برای این کار اینه که از یک دوست یا همکار خودتون یک شریک پاسخگو بسازید که میتونید یک پیام یا تماس تلفنی سریع رو باهاش به اشتراک بگذارید تا شما رو تشویق کنه و در مسیر رسیدن به اهدافتون نگه داره.
وجود پارانویای بهرهوری در چشمانداز شغلی کنونی به امری شایع بدل شده و تلاش برای انجام کارهای بیشتر و بهرهورتر بودن، بیشتر و بیشتر نشانهای از موفقیت در نظر گرفته میشه. با این حال ما میدانیم که استفاده از «پایان همه کارها» به عنوان نشانهای برای جشن گرفتن و استراحت، منجر به فرسودگی شغلی میشه. واقعیت اینه که همیشه کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود خواهد داشت. در عوض میتونیم انتخاب کنیم که بُردهای شخصی و دستاوردهای تیمی رو جشن بگیریم تا در حینی که کارمون رو به خوبی انجام میدیم، انگیزه و مثبتبودن رو هم حفظ کنیم.
این دعوتی برای ارج نهادن زحمات شماست؛ خط پایانی رو که امروز میتونید ازش عبور کنید پیدا کنید؛ پایانش رو جشن بگیرید و مطمئن بشید که فهرستی از تمام کارهایی که امروز انجام دادید در اختیار دارید که شامل کارهایی که در لیستتون نبوده هم میشه.
این نوشته ترجمهای از بلاگ پست «Five Ways to Celebrate Success and Reaching Your Goals at Work» است که «آژانس محتوای نیمفاصله» آن را ترجمه کرده است.