جستجو
Close this search box.

هنر مهربانی

مهربانی به رفتار ختم نمی‌شه. هنر مهربانی روحیه کمک‌رسانی، سخاوتمندی و دلسوز بودن و انجام این کارها بدون انتظار دریافت چیزی رو شامل می‌شه.

به جای این که مهربانی رو صرفاً به عنوان یک عمل درنظر بگیرید، بهش به عنوان یک ویژگی وجودی فکر کنید که می‌تونید اون رو پرورش بدید. مهربانی اغلب ساده و رایگانه و منجر به بهبود سلامتی ما می‌شه.

مفید برای بدن

تحقیقات نشان دادن که مهربانی باعث افزایش عزت نفس، همدلی، شفقت و همچنین بهبود خلق‌وخود می‌شه. علاوه بر این می‌تونه فشار خون و کورتیزول (هورمونی که به طور مستقیم با میزان استرس در ارتباطه) رو کاهش بده. افرادی که به طور متعادل ازخودگذشتگی دارند، سالم‌تر هستند و عمری طولانی‌تر دارند.

مهربانی می‌تونه حس ارتباط شما با دیگران رو افزایش بده، احساس تنهایی رو کاهش بده، با بدخلقی مبارزه کنه و روابط رو بهبود ببخشه. علاوه بر این، مهربانی می‌تونه مسری باشه و دیگران رو تشویق کنه تا با انجام اعمال سخاوتمندانه به دیگران بپیوندند.

به دنبال روش‌های ابراز مهربانی بودن، می‌تونه بهتون کمک کنه تا روی چیزی متمرکز بشید. مخصوصا اگر در موقعیت‌های اجتماعی خاصی مضطرب هستید یا استرس دارید.

مفید برای ذهن

از نظر فیزیولوژیکی، مهربانی می‌تونه با افزایش سطح سروتونین و دوپامین، در مغز شما تغییر مثبت ایجاد کنه. این انتقال‌دهنده‌های عصبی باعث ایجاد حس رضایت و رفاه کلی می‌شن و مراکز لذت و پاداش رو در ذهن روشن می‌کنند. اندورفین(مسکن طبیعی بدن شما) هم ممکنه زمانی که مهربانی رو ابراز می‌کنید ترشح بشه.

مهربانی با خود

هنگام به اشتراک گذاشتن مهربانی، فقط نحوه رفتار شما با دیگران مهم نیست. بلکه مهربانی به نحوه گسترش بعضی از رفتارها و نیت‌ها درباره خودتون هم مربوطه. من معتقدم که شما می‌تونید در گفتگوی ذهنی با خودتون، مهربانی و قدردانی رو تمرین کنید.

مردم در کتک زدن لفظی خودشون خوب هستند ولی این کار به عنوان یک صحبت انگیزشی عمل نمی‌کنه. در عوض، منفی‌گرایی اغلب باعث می‌شه که شما دچار فروپاشی بشید و حتی ممکنه منجر شه شما یک چرخه معیوب ایجاد کنید که به طور مداوم خودتون رو تحت فشار قرار بدید. این همان چیزیه که من (نویسنده) بهش می‌گم «سیاست همسایگی خوب» که می‌تونه چیز مفیدی باشه. اگر حرفی رو به همسایه خوب خودتون نمی‌گید، پس اون حرف رو درباره خودتون هم نگید.

اقدام

روز خودتون رو با این سوال شروع کنید: «امروز چطور مهربانی رو تمرین خواهم کرد؟» من برای انجام یک تکلیف، از برخی بیماران دعوت کردم که توجه کنند و به طور دوره‌ای، شواهدشون از محبت به دیگران و مخصوصا از محبت به خودشون در طول روز رو مستند کنند. متمرکز شدن روی چیزهای مثبت مثل کاشت بذرهای مثبت در باغ ذهن شماست. جایی که تمرکز هست، انرژی جریان پیدا می‌کنه.

در نهایت می‌خوام با این جمله از دالایی لاما (Dalai Lama) شما رو ترک کنم: «هر زمان که ممکنه مهربان باشید. مهربان بودن همیشه امکان‌پذیره.»

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ پست «The art of kindness» است که «آژانس محتوای نیم‌فاصله» آن را ترجمه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط