جستجو
Close this search box.

توسعه خودآگاهی

«شناخت دیگران خردمندی و شناخت خود وارستگی است.»

– لائوتزو Lao-Tzu، فیلسوف چینی

تا به حال با فردی که خیلی خودآگاه بوده کار کردید؟

این فرد نیازها و احساسات دیگران رو در نظر می‌گرفت، مسئولیت اشتباهاتش رو بر عهده می‌گرفت و نسبت به نقاط قوت خودش متواضع بود. هرگز بدون فکر حرف نمی‌زد و از تاثیر گفتار و اعمالش بر دیگران آگاهی داشت.

به زبان ساده، کارکردن با چنین شخصی عالی بود.

خودآگاهی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاییه که می‌تونید به عنوان یک رهبر داشته باشید و توسعه خودآگاهی هم در زندگی شخصی، هم زندگی حرفه‌ای و کاری مهمه.

توی این مقاله ما با جزئیات بیشتری به خودآگاهی نگاه می‌کنیم وبررسی می‌کنیم که چطور می‌تونید خودآگاهی رو در خودتون توسعه بدید.

خودآگاهی چیست؟

محققانی به اسم Shelley Duval شلی دوال و Robert Wicklund رابرت ویکلاند، اولین نظریه اصلی خودآگاهی رو در اوایل دهه هفتاد میلادی منتشر کردند. اون‌ها می‌گفتند که خودآگاهی توانایی نگاه کردن به درون، تفکر عمیق درباره رفتار و در نظرگرفتن اینه که چطور با معیارها و ارزش‌های اخلاقی شما همسو می‌شن.

استدلال اون‌ها این بود که وقتی رفتار شما با استانداردهای شما همخوانی نداره، شما احساسات منفی، معذب بودن و ناراحتی رو تجربه می‌کنید. اما در مقابل، زمانی که رفتارتون با ارزش‌هاتون همسو باشند، احساسات مثبت و اعتماد به نفس دارید. علاوه بر این، خودآگاهی به شما درک عمیق‌تری از نگرش‌ها، نظرات و دانشتون ارائه می‌ده.

گاهی اوقات خودآگاهی با خودهوشیاری اشتباه گرفته می‌شه. اما یک تفاوت مهم بین این دوتا وجود داره. خودهوشیاری حالتی به شدت حساس‌تر از خودآگاهیه. خودهوشیاری فکروذکر زیاد از حد درباره آداب، رفتار یا ظاهر خودتونه و اغلب منفی تلقی می‌شه. اما خودآگاهی بر تاثیر رفتار شما بر روی دیگران متمرکزه و به همین دلیل خیلی مثبت‌تره.

خودآگاهی یکی از مهم‌ترین عناصر هوش هیجانیه و به شما توانایی درک و کنترل احساسات و رفتارتون رو می‌ده و بهتون کمک می‌کنه بفهمید که چطور این موارد بر احساسات و رفتار دیگران تاثیر می‌گذارند.

چرا خودآگاهی مهم است؟

خودآگاهی فواید زیادی برای زندگی شخصی و حرفه‌ای شما داره.

اول، تحقیقات نشون دادند که یک ارتباط قوی بین خودآگاهی و عملکرد بالا در مدیران وجود داره. وقتی که وضعیت درونی خودتون و همینطور احساسات اعضای تیم رو درک کنید، به سادگی می‌تونید در نقش رهبری موثرتر باشید.

اگر از نقاط قوت و ضعف خودتون آگاه هستید، این قدرت رو دارید که عمدا از نقاط قوت خودتون استفاده کنید و نقاط ضعفتون رو مدیریت کنید یا اون‌ها رو از بین ببرید. وقتی می‌تونید به چیزی که نمی‌دونید اعتراف کنید و تواضع داشته باشید که در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید، اعتبار خودتون رو هم در مقابل تیمتون افزایش می‌دید.

دونستن نقاط قوت و ضعفتون مزایای مثبت و بلندمدتی رو برای شغل، سلامت و شادی شما به همراه میاره. در یک مطالعه، محققان متوجه شدند که رهبرانی که از نقاط قوت خودشون آگاه بودند، اعتماد به نفس بیشتری  داشتند، حقوق بیشتری دریافت می‌کردند و در محل کارشون هم شادتر بودند.

در زمینه فردی و شخصی، داشتن خودآگاهی به شما این امکان رو می‌ده که با اعتماد به نفس به افراد و موقعیت‌ها نزدیک بشید. به این معنا که شما کنترل زندگی، مسیر و تجربیات خودتون رو به دست میارید.

چطور خودآگاهی را توسعه دهیم؟

راه‌های مختلفی برای توسعه خودآگاهی وجود داره، البته فراموش نکنید که این کار به تلاش و زمان نیاز داره.

1.  نقاط ضعف و قوت خودتون رو بشناسید

شما می‌تونید با یادگیری نقاط قوت و ضعفتون، ایجاد خودآگاهی رو شروع کنید. برای درک بهتر این موضوع، آنالیز شخصی SWOT رو انجام بدید. علاوه بر این شاید بهتر باشه در خودآزمایی StrengthsFinder شرکت کنید که بهتون کمک می‌کنه پنج نقطه قوتتون رو شناسایی کنید.

وقتی بفهمید که شخصیتتون چطور با شخصیت افراد دیگه شناسایی می‌شه، می‌تونید بفهمید که چه چیزی بهتون انگیزه می‌ده و چطور با جهان ارتباط برقرار می‌کنید. هر دوی این‌ها جنبه‌های مهم خودآگاهی هستند.

اینجاست که تست‌های شخصیتی مثل مدل شخصیتی پنج بزرگ و Myers-Briggs® می‌تونن ابزار ارزشمندی برای کشف خودتون باشند.

2.  در مورد تاثیری که دارید فکر کنید

زمانی که خودآگاه باشید، درک می‌کنید که چطور به طور غریزی فکر می‌کنید،‌ با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و چطور تصمیم می‌گیرید.

یک راه عالی برای درک این چیزها اینه که یک ژورنال داشته باشید و توی اون درباره روزتون، کارهایی که انجام دادید، احساساتی که تجربه و ابراز کردید و پیامدهای این موارد بنویسید. این کار به شما کمک می‌کنه درباره این که چه راهی موثره و چه راهی فایده نداره، فکر کنید و از تاثیر خودتون بر دیگران آگاهی بیشتری داشته باشید.

از طرف دیگر، یک استراحت ۵ یا ۱۰ دقیقه‌ای در روز رو به مدیتیشن اختصاص بدید. مدیتیشن به تقویت و گسترش خودآگاهی شما کمک می‌کنه و علاوه بر این، می‌تونه استرس رو کاهش بده.

یا زمانی رو در عصر وقت بگذارید و بی‌سروصدا درباره روزتون فکر کنید. به این فکر کنید که چقدر موثر با مردم کار کردید؟ چه چیزی رو درست انجام دادید و چطور می‌تونید عملکرد بهتری داشته باشید؟

3.  روی دیگران متمرکز شوید

افرادی که خودآگاه هستند، از این که حرف‌ها و رفتارشون چطور بر دیگران تاثیر می‌ذاره آگاهی دارند.

برای آگاهی بیشتر از تاثیر خودتون بر روی دیگران، باید یاد بگیرید که چطور احساساتتون رو مدیریت کنید. زمانی رو برای ارزیابی دقیق حرف‌هایی که زدید اختصاص بدید و به این فکر کنید که چطور بر شخصی که باهاش صحبت می‌کنید تاثیرگذاره.

اگر متوجه شدید استرس، عصبانیت یا ناامیدی خودتون رو به دیگران منتقل می‌کنید، فورا دست نگه دارید و در عوض ببینید که آیا می‌تونید چیز مثبتی درباره اون موقعیت پیدا کنید؟ چند نفس عمیق بکشید یا حتی اگر متوجه شدید که نمی‌تونید احساساتتون رو کنترل کنید، از اون موقعیت دور شید.

وقتی حرف‌ها یا کارهای خودتون رو مدیریت می‌کنید، به این معنی نیست که کار اشتباهی انجام می‌دید. بلکه نشون می‌ده که به اندازه کافی به دیگران اهمیت می‌دید که حرفی بزنید یا کاری کنید که ممکنه بر روی اون‌ها تاثیر منفی بذاره.

نشون دادن فروتنی بخشی مهم از این داستانه. وقتی شما فروتن باشید، توجه و انرژیتون رو بر روی خودتون متمرکز می‌کنید، نه دیگران.

4.  بازخورد بخواهید

بازخورد گرفتن برای توسعه خودآگاهی مهمه. معمولا این تنها راهیه که می‌تونید درباره مسائلی اطلاع پیدا کنید که نمی‌تونید مستقیما باهاشون روبه‌رو بشید. (برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله نویسنده در مورد پنجره جوهری (روشی برای خودآگاهی و ارتباط با دیگران) مراجعه کنید.)

می‌تونید از همکاران و اعضای تیمتون بازخورد بگیرید. چه با سوالات مستقیم و چه بازخورد ۳۶۰ درجه. (بازخورد ۳۶۰ درجه یک روش برای جمع‌آوری اطلاعات درباره به نقاط قوت و ضعف هریک از کارکنان از دیدگاه افراد مختلف در محل کاره که به ‌صورت ناشناس انجام می‌گیره.) وقتی از اطرافیانتون بازخورد می‌خواهید، فرصتی برای شما فراهم می‌شه که رفتارتون رو از زاویه دید اون‌ها ببینید. علاوه بر این، می‌تونه به شما کمک کنه تا نقاط ضعفی رو شناسایی کنید که نمی‌تونید ببینید یا ترجیح می‌دید نادیده بگیرید.

نکات کلیدی

  • با توسعه خودآگاهی می‌دونید که چه چیزهایی برای شما مفیده و چه چیزهایی مفید نیست و یاد می‌گیرید که چطور تاثیر خودتون رو بر دیگران مدیریت کنید.
  • افرادی که سطح خودآگاهی بالایی دارند، به عنوان رهبر موثرترند چون با افراد دیگر، مثبت برخورد می‌کنند و باعث می‌شن اعتماد و اعتبار در بقیه اعضای تیم به وجود بیاد.
  • نتیجه این می‌شه که این افراد اغلب از شغل خودشون راضی هستند و درآمد بیشتری هم دارند.
  • برای توسعه خودآگاهی، نقاط ضعف و قوتتون رو بشناسید. زمانی رو به تجزیه و تحلیل تصمیماتی که می‌گیرید اختصاص بدید، بر مدیریت احساساتتون متمرکز بشید و درباره دستاوردهاتون فروتن باشید.

این روش رو در زندگیتون اعمال کنید

  • زمانی رو برای مدیتیشن در نظرر بگیرید. مکان ساکتی پیدا کنید که بتونید بشینید و چند دقیقه‌ای رو به مدیتیشن اصولی اختصاص بدید.
  • ژورنال بخرید. چند دقیقه‌ای رو در شب یا عصر به فکرکردن درباره روزتون اختصاص بدید و بعد افکارتون رو یادداشت کنید. اگر می‌تونید به محض این که فرصت کردید این کار رو انجام بدید چون اتفاقات روزتون در ذهنتون تازه می‌شن.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «Developing Self-Awareness» است که «آژانس محتوای نیم‌فاصله» ترجمه‌اش کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط