جستجو
Close this search box.

۹ مهارت ضروری برای رهبر تیم

متفکر و قاطع بودن از لازمه‌های اصلی برای رهبر تیم بودنه. یک رهبر تیم باید دارای چند مهارت خاص باشه تا بتونه یک تیم رو به‌طور موثر هدایت کنه. یادگیری مهارت‌های ضروری برای رهبر تیم و چگونگی ظهورشون در محیط کار می‌تونه به شما کمک کنه تا برای نقش‌های مدیریتی آماده بشید. در این مقاله، تعریف مهارت‌های رهبر تیم رو همراه با مثال‌ها و دستورالعمل‌هایی برای بهبود و برجسته‌سازیشون در طول جستجوی شغلی‌تون مورد بحث قرار می‌دیم.

مهارت‌های رهبر تیم چیست؟

مهارت‌های رهبر تیم توانایی‌هایی هستند که افراد رو قادر می‌سازه تا گروهی از کارمندان رو رهبری کنند. رهبران از مهارت‌های خود برای جهت‌دهی به فعالیت‌های تیم استفاده می‌کنند که این کار شامل تعیین وظایف برای هم‌تیمی‌های خود و ایجاد یک محیط کاری دلپذیره. این افراد همچنین می‌تونن تعارض‌های فردی رو میانجی‌گری کنند و کارکنان رو برای موفقیت ترغیب کنند. این مهارت‌ها برای انجام کارآمد وظایف محل کار به عنوان یک تیم مهم‌اند.

نمونه‌هایی از مهارت‌های رهبر تیم

در اینجا ۹ نمونه از مهارت‌های رهبر تیم در محل کار رو ارائه می‌کنیم:

حل مسئله

حل مسئله به رهبران تیم اجازه می‌ده تا چالش‌ها رو پیش‌بینی و برنامه‌ای برای حلشون ارائه کنند. به عنوان مثال، فرض کنید یک نفر مدیریت گروهی از معماران رو بر عهده داره که قصد دارند یک مرکز محلی رو سه ماهه بسازند. این مدیر پیش‌بینی می‌کنه که در ماه آوریل آب‌وهوای نامناسبی رو در پیش خواهند داشت، بنابراین به راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری در روزهای آفتابی برای جبران تاخیرهای احتمالی ساخت‌و‌ساز در هنگام بارندگی فکر می‌کنه. مهارت‌های حل مسئله همچنین به رهبران تیم این توانایی رو می‌ده که در موقعیت‌های اضطراری و خاص آرامش خودشون رو حفظ کنند.

قابل اعتماد بودن

به عنوان یک رهبر تیم، قابل اعتماد بودن می‌تونه به شما در ایجاد روابط مثبت در محل کار کمک کنه. هم‌تیمی‌های شما ممکنه برخی اوقات نیاز داشته باشند تا نگرانی‌ها و سوالات خودشون رو پیش شما مطرح کنند؛ بنابراین باید پیش شما احساس راحتی داشته باشند. قابل اعتماد بودن در هنگام بروز تعارض هم اهمیت خودش رو نشون می‌ده. اگر قابل اعتماد باشید، وقتی که برای یک مشکل راه‌حلی ارائه می‌کنید، هم‌تیمی‌های شما مطمئن هستند که دیدگاه‌هاشون رو در نظر گرفتید و با توجه به منافعشون تصمیم‌گیری کردید.

هوش هیجانی

هوش هیجانی یکی دیگر از ابزارهای ایجاد ارتباطه. رهبران تیم اغلب با نیازهای کارکنان خود در طول یک پروژه همدلی دارند. به عنوان مثال، رهبر تیمی که دارای هوش هیجانی باشه، می‌تونه تشخیص بده که یه کارمندش الان به خاطر مشکل خانوادگی نیاز به همراهی بیشتری داره یا این که یه کارمند دیگه‌اش برای یادگیری یک مهارت نیاز به توجه و وقت بیشتری داره.

ارتباط بین فردی

رهبران حرفه‌ای از مهارت‌های بین فردی برای تعامل موثر با کارکنان خودشون استفاده می‌کنند. این افراد می‌تونن سبک ارتباطی خودشون رو به شخصی که دارن باهاش صحبت می‌کنند، ارائه بدن. برای مثال، صحبت با مدیر بالادستی ممکنه نیاز به زبان رسمی‌تری داشته باشه، در حالی که صحبت با هم‌تیمی‌ها می‌تونه غیررسمی‌تر باشه. ارتباطات بین فردی همچنین شامل گوش دادن فعالانه‌ست، مهارتی که با استفاده از اون، رهبران تیم می‌تونن تمرین کنند و نشون بدن که حرف‌های همکارانشون رو می‌شنوند و درک می‌کنند.

پشتکار

رهبران تیم با پشتکار می‌تونن بر چالش‌های محل کار غلبه کنند. فرض کنید به یک تیم، وظیفه‌ای محول می‌شه که تا قبل از اون مشابهش رو انجام ندادند. یک مدیر با پشتکار می‌تونه در یادگیری و آموزش موضوع به دیگران کاملاً موثر عمل کنه. اگر شرایط پیش‌بینی‌نشده در طول فرآیند ظاهر بشه، رهبر تیم می‌تونه به پیش‌برد اهداف سازمانی ادامه بده و اهمیت اخلاق کاری قوی رو به هم‌تیمی‌ها نشون بده. حتی اگر پروژه نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه نداشته باشه، رهبر مصمیم و با پشتکار متعهد می‌شه که دفعه بعد بیشتر تلاش کنه.

سازمان‌دهی

با مهارت‌های سازمان‌دهی، رهبران تیم می‌تونن بهره‌وری رو در طول مراحل برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی پروژه افزایش بدن. اون‌ها برنامه‌های جامعی رو ایجاد می‌کنند و دستورالعمل‌های خودشون رو برای درک هم‌تیمی‌ها سازماندهی می‌کنند. در طول مرحله اجرا، مدیرانی که مهارت سازمان‌دهی دارند، میزان پیشرفت رو پیگیری می‌کنند و از اینکه کدوم عضو تیم چه وظیفه‌ای رو انجام می‌ده مطلع می‌شن. علاوه بر این، پس از تکمیل پروژه، رهبر تجربیات خودش رو ثبت می‌کنه تا به عنوان مرجعی برای نیازهای احتمالی آینده استفاده بشه. هم‌تیمی‌ها اغلب برای شفاف‌سازی ایده‌ها و بازیابی منابع با مدیر تماس می‌گیرند و یک رهبر با مهارت‌های سازمان‌دهی می‌تونه پاسخ موثری برای این درخواست‌ها ارائه کنه.

مدیریت زمان

معمولاً مسئولیت رهبر تیم، تعیین ضرب‌الاجل برای پروژه‌های سازمانیه. مهارت‌های مدیریت زمان به رهبر این امکان رو می‌ده تا تعیین کنه که گروه چه زمانی باید وظایف خودش رو تکمیل کنه و چگونه بهره‌وری رو برای دستیابی به اهداف پروژه حفظ کنه. همچنین این امکان وجود داره که رهبران تیم بخواهند که روی چندین پروژه به طور همزمان کار کنند. با مدیریت موثر زمان، متخصصان می‌تونن وقت خودشون رو برای رسیدگی به مسئولیت‌های کاری خود سازماندهی کنند و در عین حال برای ملاقات با هم‌تیمی‌ها در دسترس باشند.

تفکر انتقادی

با مهارت‌های تفکر انتقادی، رهبران گروه یاد می‌گیرند که چطور اطلاعات رو قبل از تصمیم‌گیری تجزیه و تحلیل کنند. اون‌ها اطلاعات مورد نیاز خودشون رو جمع‌آوری می‌کنند و قبل از انجام یک کار جدید، آماده‌سازی گسترده‌ای رو پشت سر می‌ذارن. هنگامی که مشکلی به وجود میاد، رهبر تیم رویکردی انتقادی خواهد داشت و راه‌حلی رو ابداع می‌کنه که به نفع همه اعضای تیم باشه. مدیران همچنین در هنگام ارزیابی عملکرد کاری هم‌تیمی‌های خود، تفکر انتقادی رو تمرین می‌کنند.

خوش‌بینی

خوش‌بینی می‌تونه روحیه‌ی یک تیم رو تقویت کنه و اون‌ها رو برای ادامه کار باکیفیت تشویق کنه. زمانی که سازمان در حال تغییره، مثلاً در حال تبیین یک خط مشی جدیده یا با محدودیت بودجه مواجه شده، رهبران تیم باید خوش‌بینی داشته باشند و هم‌تیمی‌ها رو تشویق کنند تا بر جنبه‌های مثبت نقش‌هاشون تمرکز کنند. هنگامی بروز چالش‌های جدید، رهبر خوش‌بین می‌تونه به کارکنان نشون بده که می‌تونن بر ناملایمات غلبه کنند. نگرش‌های مثبت همچنین می‌تونه رهبران تیم رو قابل دسترس‌تر کنه، چیزی که برای تقویت ارتباطات بین فردی ضروریه.

چگونه می‌توان مهارت‌های رهبری تیم را بهبود بخشید

اگر می‌خواهید توانایی‌های رهبری تیم خودتون رو تقویت کنید، مراحل زیر رو دنبال کنید:

۱. خوداندیشی کنید

خودآگاهی از مجموعه مهارت‌های فعلی شما می‌تونه به شما در تعیین حوزه‌های بهبود کمک کنه. برای فکر کردن به نقاط قوت و ضعف رهبری خودتون، به پاسخ این سؤالات فکر کنید:

  • برای موفقیت به عنوان رهبر تیم به چه مهارت‌هایی نیاز دارم؟
  • در تمرین کدام مهارت‌های رهبری قوی‌ام؟
  • من قبلاً در کدام مهارت‌های رهبری مشکل داشتم؟
  • چه نتایج مثبتی از مهارت‌های رهبری خودم کسب کردم؟
  • در مهارت‌های رهبری خودم با چه چالش‌هایی مواجه شدم؟

۲. بازخورد بخواهید

به دست آوردن دیدگاه‌های مختلف در مورد توانایی‌های رهبری شما می‌تونه نقاط قوت و زمینه‌های بهبود رو آشکار کنه. یک گفتگوی آزاد با همکاران خود برگزار کنید تا بفهمید اون‌ها چگونه شما رو به عنوان یک رهبر درک می‌کنند. همکارانتون رو به انتقاد سازنده تشویق کنید و ازشون بخواهید راه‌حل‌هایی برای بهبود عملکردتون ارائه کنند. مهمه که آماده‌ی دریافت بازخورد باشید تا بتونید به عنوان یک رهبر، انگیزه رشد حرفه‌ای داشته باشید. راه دیگر برای جمع‌آوری نظرات، توزیع نظرسنجیه که می‌تونه به صورت ناشناس باشه تا هم‌تیمی‌ها بتونن نظر صادقانه‌ای ارائه کنند.

۳. رهبران باتجربه را دقیق زیر نظر بگیرید

سبک رهبری خودتون رو با کار رهبران تیمی که تحسینشون می‌کنید مقایسه کنید. می‌تونید نحوه‌ی تعامل اون‌ها با تیمشون رو بررسی کنید و ببینید در هنگام اضطرار چگونه عمل می‌کنند. این مشاهدات می‌تونه به پرورش مهارت‌های شما کمک کنه. شرکت در جلسه‌ای به میزبانی همکارانتون یا شرکت در یک پروژه گروهی به رهبری دیگران رو مد نظر داشته باشید. از این طریق می‌تونید نکات مختلفی رو یاد بگیرید، با رهبران دیگه گفت‌وگو کنید و ببینید بقیه از چه طریقی اقتدارشون رو حفظ می‌کنند.

۴. برای فرصت‌های رهبری داوطلب شوید

با داشتن تجربه عملی رهبری یک گروه، می‌تونید اعتماد به نفس خودتون رو به عنوان یک رهبر افزایش بدید. به دنبال نقش‌های رهبری در سازمان خود باشید تا از بتوانید تکنیک‌های خودتون رو اجرایی کنید. برای مثال، می‌تونید داوطلب بشید تا یک تمرین تیم‌سازی رو رهبری کنید یا درخواست کنید که هدایت یک پروژه‌ی کوچیک رو به شما بسپارند. به یاد داشته باشید که در طول تمرین به خوداندیشی ادامه بدین، این کار می‌تونه پتانسیل‌های شما برای پیشرفت رو آشکار کنه. هرچه به عنوان رهبر تیم تجربه بیشتری کسب کنید، آمادگی بیشتری برای انجام پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر خواهید داشت.

5. یک سیستم پشتیبانی بسازید

گروهی از افرادی رو پیدا کنید که می‌تونن شما رو به کسب مهارت‌های رهبری تشویق کنند. این فرآیند می‌تونه چالش‌برانگیز باشه، بنابراین داشتن یک سیستم پشتیبانی برای یادآوری اهدافتون و اطمینان از پیشرفت شما بسیار مهمه. ماجراجویی رشد حرفه‌ای خودتون رو با همکاران، اعضای خانواده و دوستان به اشتراک بذارید. این افراد می‌تونن بازخوردها و توصیه‌های مفیدی به شما ارائه کنند. اون‌ها همچنین می‌تونن رسیدن به نقاط عطف رو با شما جشن بگیرند و روند پیشرفتتون رو مثبت و لذت‌بخش‌تر کنند.

چگونه مهارت‌های رهبر تیم را برجسته کنیم

هنگامی که به دنبال یک نقش جدید به عنوان رهبر تیم هستید، مهمه که در مقابل کارفرماها، صلاحیت‌های مثبت خودتون رو برجسته نشون بدین. در اینجا دستورالعمل‌هایی برای برجسته کردن توانایی‌های رهبری در هنگام جست‌وجوی شغل ارائه می‌کنیم:

1. برجسته کردن مهارت‌های رهبر تیم در رزومه

کارفرمایان احتمالی اغلب رزومه شما رو می‌خونن تا اولین تصور رو از شما به عنوان نامزد تصدی شغل مورد نظر به دست بیارند. در سه بخش از رزومه می‌تونید مهارت‌های رهبری خودتون رو مطرح کنید:

  • بیان هدف: توانایی‌های خودتون رو در دو یا سه جمله بیانی مطرح کنید. همچنین می‌تونید توضیح بدید که چگونه از مهارت‌های خودتون قراره در شغل مورد نظر استفاده کنید.
  • تجربه کاری: از شرح مسئولیت‌های شغلی پیشین خودتون برای نشون دادن توانایی‌های رهبری خود استفاده کنید. برای مثال، با صحبت کردن در مورد چگونگی ایجاد ارتباطات معنادار با یک تیم، کارفرما متوجه می‌شه‌ که شما مهارت‌های ارتباطی بین فردی و هوش هیجانی قوی‌ای دارید.
  • مهارت‌ها: بخش مهارت‌ها جاییه که می‌توانید به‌طور مشخص مهارت‌های خودتون رو فهرست کنید. مهارت‌ها رو با توجه به ارتباطشون به موقعیت شغلی مد نظر بچینید.

2. برجسته کردن مهارت‌های رهبر تیم در طول مصاحبه

مصاحبه شغلی فرصتی برای شماست تا در مورد شرایطی که در رزومه‌ی خود ذکر کردید توضیح دهید. کارفرما سبک ارتباطی و پاسخ‌های شما رو ارزیابی می‌کنه تا مشخص کنه آیا شما برای این شغل مناسب هستید یا خیر. مثال‌هایی از سابقه استخدامی خودتون رو ذکر کنید تا نحوه رهبری خودتون رو نشون بدید. ممکنه استفاده از یک لحن خاص بتونه به مصاحبه‌کننده کمک کنه تا تجربیات شما رو بهتر درک کنه. به یاد داشته باشید که پاسخ‌های مصاحبه با محتوای رزومه‌تون مطابقت داشته باشه.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ پست «Nine essential team leader skills» است که «آژانس محتوای نیم‌فاصله» آن را ترجمه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط