درسته که مهارتهای سخت، تخصص و تواناییهای فنی شما رو به کارفرماها نشان میده اما مهارتهای نرم نشاندهنده توانایی شما برای همکاری با همکارها و رشد در یک شرکت به شمار میره. مهارتهای نرم میتونن به شما در ایجاد روابط و حل مسائل کمک کنند تا بتونید عامل تاثیرگذار مثبتی در یک سازمان باشید. درک این که چطور مهارتهای نرم رو در رزومه خودتون لیست کنید، این مهارتها رو در مصاحبهها نشان بدید و در محل کار اونها رو گسترش بدید میتونه به شما در پیداکردن فرصتهای جدیدی و پیشرفت در شغلتون کمک کنه.
در این مقاله ما توضیح میدیم که مهارتهای نرم چه چیزهایی هستن و ۱۰ دلیل برای این که چرا مهارتهای نرم در کمک به رشد حرفهای و دستیابی به اهداف شغلی شما اهمیت دارند، ارائه میدیم.
مهارتهای نرم چیست؟
مهارتهای نرم، ویژگی و تواناییهای هستند که افراد ممکنه به طور ذاتی از اونها برخوردار باشن، این مهارتها معمولا به شخصیت یک فرد و ویژگیهای اخلاقی اون مرتبطه. مهارتهای نرم که به عنوان مهارتهای مردمی هم شناخته میشن، میتونن به افراد در برقراری ارتباط موثر، ابراز حرفهای بودن و گسترش روابط تجاری کمک کنند.
برخی از مشاغل، مثل پشتیبانی مشتری، عمدتا به مهارتهای نرم افراد متکی هستن اما این مهارتها برای همه موقعیتهای شغلی و برای همه صنعتها صدق میکنند.
هر زمان که افراد با همکاران، مشتریان یا ارباب رجوع خودشون تعامل داشته باشند، میتونن از مهارتهای نرم استفاده کنند تا کار خودشون رو آسانتر و کارآمدتر کنند. توسعه و بهبود مهارتهای نرم اهمیت داره چون افراد میتونن به کارکنان کمک کنند تا تسکهای خودشون رو با موفقیت انجام بدن و در کارشون پیشرفت کنند. نمونههایی از مهارتهای نرم شامل:
حل مسئله
حل مسئله یک مهارت نرم به شمار میره که افراد رو قادر میسازه به چالشهای محل کار رسیدگی کنند و بر اونها غلبه کنند. این مهارت میتونه شما رو به عضوی ارزشمند از تیم تبدیل کنه و به شما توانایی میده تا با کمک به دیگران در برطرف کردن مشکلاتی که با اونها مواجه میشن، باعث رشد تیم و شرکت بشید.
خلاقیت
خلاقیت یک مهارت نرمه که امکان خلاقانه فکر کردن و گسترش ایدههای جدید برای حمایت تیم و همکارانتون رو برای شما فراهم میکنه. علاوه بر این میتونه در زمانهای مشارکت برای طوفان فکری، توسعه محصول یا فرآیندهای بازاریابی و طراحی گرافیک یک مهارت حیاتی باشه.
صداقت
صداقت یک مهارت نرمه که میتونه به کارفرماها نشان بده شما راستگو و قابل اعتماد هستید و خودتون رو مسئول کارهای خودتون میدونید. اگر عضو تیمی هستید یا در پروژهها و برنامههای مشترک مشارکت دارید، صداقت یک مهارت حیاتی محسوب میشه.
چرا مهارتهای نرم مهم هستند؟
کارفرماها متوجه اهمیت مهارتهای نرم در محل کار هستند و به همین دلیل نشان دادن این مهارتها در زمان درخواست برای کار بسیار مهمه. مهارتهای نرم خصوصیات و ویژگیهای فردی شما رو به کارفرماها نشان میدن تا بهتون در موفقیت کمک کنند. اینجا ۱۰ دلیل وجود داره که نشان میده مهارتهای نرم بخش مهمی از پیدا کردن شغل هستند و به شما در پیشرفت شغلی کمک میکنند:
1. مهارتهای نرم نشاندهنده ماندگاری بیشتر در محل کار هستند
بسیاری از کارفرماها در زمان استخدام برای یک موقعیت شغلی به دنبال نشانههایی هستند که نشان بده فرد کاندید ممکنه برای مدتی طولانی با شرکت همکاری کنه. ماندگاری بالقوه برای کارفرماها اهمیت داره چون باعث میشه منابع کمتری رو صرف استخدام یک نیروی جایگزین کنند.
مهارتهای نرم مثل حل تعارض، تعهد و انگیزه میتونه شما رو به یک دارایی بلندمدت برای کارفرماها تبدیل کنه. اخلاق کاری و حرفهای بودن شما، شاخصهای مهم دیگری برای وفاداری در یک شغل به شمار میره که میتونه به تمایز دادن خودتون از بقیه کاندیداهای یک موقعیت کمک کنه.
2. مهارتهای نرم به اندازهگیری کار تیم کمک میکنند
اگر برای یک موقعیت شغلی برای بخشی از یک تیم درخواست کار میفرستید، مدیر استخدام ممکنه رزومه شما رو تا حدی با توجه به این که شما چقدر خوب میتونید در یک گروه کار کنید، مورد ارزیابی قرار بده. کارفرماها از مهارتهای نرم برای سنجش و اندازهگیری کار تیمی و ارتباط شما استفاده میکنند. در طول مصاحبه، به خصوص اگر برای یک نقش مدیریتی رزومه فرستادید، ممکنه درباره نحوه مدیریت تعارضها در محیط گروهی یا بین دو کارمند صحبت کنید. توانایی مدیریت تعارض مستلزم اینه که خودتون رو به جای فرد قرار بدید و هر دوطرف رو به روشی بیطرفانه درک کنید. ابراز مهارتهای کار گروهی به کارفرماها نشان میده شما میتونید برای دیگران در محل کار یک دارایی ارزشمند باشید. برای جلب نظر کارفرما در پیدا کردن یک فرد عالی برای تیم، فهرستی از مهارتهای نرمی مثل انعطافپذیری و گوش دادن فعالانه رو به رزومه خودتون اضافه کنید.
3. مهارتهای نرم به حفظ روابط کمک میکنند
مهارتهای نرم نه تنها باعث بهبود روابط شما در محل کار میشن، بلکه تعیین کننده موفقیت شما در کار با مشتریان و شرکای تجاری هم هستند. کارفرماها به دنبال کارمندهایی هستند که بتونن با اعتماد به اونها، شرکت به نحوی حرفهای و دوستانه جلوه داده بشه. داشتن مهارتهای نرم میتونه با حفظ روابط در شرکت، به پتانسیل رشد شغلی شما هم کمک کنه. اگر مردم به طور کلی بتونن با شما کنار بیان، ممکنه به احتمال زیاد افزایش حقوق داشته باشید چون مدیریت میدونه که شما میتونید با دیگران به خوبی کار کنید.
مهارتهای نرم به کارفرماها کمک میکنند بین متقاضیانی که واجد شرایط کاری هستند و متقضیانی که میتونن با تلاش کردن در روابط حرفهای خودشون فراتر از انتظار ظاهر شن، تفاوت قائل بشن. برخی از مهارتها مثل ارائه پشتیبانی خوب به مشتریان میتونه در موقعیتهای بسیاری، در هر شرکت یا صنعتی، ارزشمند باشه.
4. مهارتهای نرم باعث بهبود شبکهسازی میشوند
مهارتهای نرم برای ایجاد و رشد شبکه و به وجود آوردن ارتباطات حرفهای در محل کار خیلی مهم هستند. افراد حرفهای که در مهارتهای نرم عالی هستند، نگرش کنجکاوی دارند که بهشون توانایی میده سرنخهای حرفهای و توسعه دانش درباره صنعت رو دنبال کنند.
کارفرماها به افرادی با شبکهسازی حرفهای اتکا میکنند تا از اونها در ایجاد ارتباطات تجاری، پیشرفت کاری و حتی تصمیمگیری درباره استخدام، کمک بگیرند. اگر شبکهسازی شما برای شرکت ارزشمند باشه، کارفرما ممکنه برای عقاید و ایدههای شما ارزش بیشتری قائل بشه.
5. مهارتهای نرم باعث آسانتر شدن رشد کاری میشوند
اغلب مهارتهای نرم به توانمندی شما در استفاده از مهارتهایی که از قبل دارید، کمک میکنند و اون مهارتها رو به مرور زمان و به طور مداوم، بهبود میبخشند. پذیرش و اجرای نظرات سازنده یک مهارت نرم ارزشمند به شمار میره که میتونه به شما در بهبود بهرهوری و کیفیت کار کمک کنه.
علاوه بر این، کارفرماها به دنبال استخدام افرادی هستند که به طور مداوم به دنبال راههای نوآورانه برای بهبود مهارتهای خودش باشه. از مهارتهای نرم خودتون برای خودکفایی و تفکر در کارتون استفاده کنید تا به سرعت به یک کارمند نمونه تبدیل بشید.
6. مهارتهای نرم به شما کمک میکنند منظم بمانید
توجه به جزئیات، مدیریت زمان و توانایی محول کردن کارها به دیگران، همگی از مهارتهای نرمی هستند که به شما کمک میکنند منظم بمونید. نظم داشتن میتونه به کارفرماها نشان بده شما قابل اعتماد هستید و میتونید کارها رو به موقع تحویل بدید. علاوه بر این میتونه به پیشرفت شما در پروژهها کمک کنه و دیگران رو برای ادامه کار، با انگیزه نگه داره. مهارتهای سازماندهی وقتی با مهارتهای نرم دیگری مثل ارتباط ترکیب میشن میتونن به شما کمک کنند تا بین اعضای تیم، اعتماد رو پرورش بدید چون اونها میدونن که برای کمک به پیداکردن اطلاعات مورد نیازشون میتونن به شما تکیه کنند. شما میتونین در مواقع رزومه فرستادن با برقراری ارتباط سریع با کارفرماها و ارسال رزومهای با یک فرمت مشخص، مهارتهای سازماندهی خودتون برجستهتر کنید.
7. مهارتهای نرم اثباتی برای ابتکار عمل شما هستند
کارفرماها معمولا افرادی رو برای استخدام و ترفیع انتخاب میکنند که به طور منظم انگیزه و ابتکار خودشون رو نشان بدن. داشتن نگرش مثبت و خلاق میتونه به کارفرما نشان بده که شما بلندپروازی برای فکر کردن به پروژههای جدید یا حل مسائل به طور مستقل رو دارید. علاوه بر این مهارتهای نرم به شما کمک میکنند تا با استفاده از انگیزه برای تبدیل جلسههای طوفان فکری به پروژههای عملی، ایدههای خودتون رو پیادهسازی کنید. بر روی مهارتهای نرم خودتون تاکید کنید تا به کارفرما نشان بدید شما برای رشد و الهامبخشیدن به دیگران از طریق تمرکز و انگیزه خودتون برنامهریزی دارید.
8. مهارتهای نرم نشان میدهند شما میتوانید مهارت رهبری خود را توسعه دهید
شما میتونید با تاکید بر مهارتهای نرم خودتون در رزومه، توانایی رهبری رو به کارفرما نشان بدید. متمرکز شدن روی مهارتهای نرم نشان میده شما به این فکر میکنید که چطور نگرش و عادتهای شما در محل کار، روی دیگران تاثیر میذاره که این بخشی ضروری از رهبری عالی به شمار میره. مهارتهای نرم بر هوش هیجانی که یک ویژگی مهم در رهبریه، تاثیر میذارن. این به رهبران کمک میکنه بفهمند کارمندانشون چطور کار میکنند و چطور میتونن به بهترین شکل ممکن از کارمندانشون حمایت کنند.
کارفرماها به مهارتهای نرم اهمیت میدن چون دقت بیشتری نسبت به مهارتهای فنی دارند و کارمندان دارای مهارتهای نرم میتونن به سرعت خودشون رو با محیطهای مختلف وفق بدن. افرادی که در مهارتهای نرم خودشون قوی هستند میتونن استراتژیهای رهبر رو تجزیه و تحلیل کنند تا به تیمشون در جهت موفقیت کمک کنند و استراتژیهای منحصربهفردی رو برای هر موقعیت اجرا کنند.
9. مهارتهای نرم به افزایش اعتماد به نفس شما کمک میکنند
مهارتهای اجتماعی میتونن به شما کمک کنند تا با اعتماد به نفس در مسائل محل کار پیش برید. اعتماد به نفس شما میتونه بهتون کمک کنه روی دیگران تاثیر بگذارید و اونها رو درباره دیدگاه شما در موقعیتهای حرفهای متقاعد کنید. علاوه بر این میتونه شما رو در دفاع کردن از خودتون و واضح بیان کردن ایدهها و پیشنهادات جدید توانمند کنه. وقتی اعتماد به نفس دارید میتونید خودتون رو به طور موثرتری ابراز کنید که به دیگران کمک میکنه دیدگاه شما رو درک کنند. اعتماد به نفس در طول مصاحبه شغلی میتونه کارفرما رو قانع کنه که شما به جای متقاضی دیگر انتخاب بشید. استفاده از مهارتهای نرم برای ایجاد اعتماد به نفس میتونه در هماهنگی با محیط کار جدید مفید باشه تا خودتون رو به عنوان عضوی ضروری از تیم تثبیت کنید.
10. مهارتهای نرم به خوشنامی شما کمک میکنند
مهارتهای نرم برای ایجاد خوشنامی حرفهای مهم هستند. این مهارتها به شما کمک میکنند بر اعتبار کارفرمای خودتون هم تاثیر بگذارید. نحوه شما تعامل شما با مشتریان و شرکای تجاری میتونه بر دیدگاه اونها از شرکت شما و تصمیم اونها برای همکاری با شما موثر باشه. مهارتهای نرم شما میتونه موفقیت تعاملات اجتماعی شما، به موقع بودن شما در کار و توانایی شما برای میانجیگری در تعارضها از سمت کارفرما برای ایجاد اعتباری عالی رو تعیین کنه.
این نوشته ترجمهای از بلاگ پست «Ten Reasons Why Soft Skills Are Important for Your Career» است که «آژانس محتوای نیمفاصله» آن را ترجمه کرده است.