جستجو
Close this search box.

چگونه شاد باشیم؛ 20 راهکار درست و حسابی برای شاد بودن

چطور شاد باشیم

“چطوری می‌تونم شاد باشم؟”

جالبه بدونید که تا به حال بیشتر از 6 میلیارد نفر این سوال پر طرفدار رو در گوگل جستجو کردن. اگه شما هم می‌خواین بدونین چطور شاد باشین، پس اول باید بدونین که تنها نیستین…

به خاطر همین ما می‌خوایم تو این مطلب به این سوال پرطرفدار جواب بدیم و 20 نکته رو برای شاد بودن و داشتن زندگی شادتر بهتون معرفی کنیم. همراه ما باشین.

 

  1. قدردانی کنید

تمرین قدردانی یکی از مهمترین استراتژی‌ها برای شاد بودن به حساب میاد. قدردانی یعنی به جای تمرکز بر چیزهایی که ندارین، بر داشته‌هاتون تمرکز کنین. قدردانی یعنی تجلیل از زندگی و سپاسگزاری از شور و نشاطی که تجربه می‌کنین. قدردانی با مثبت اندیشی، افزایش رفاه و بهبود سلامتی همراه هست.

 

  1. برای قدردانی، یک ژورنال داشته باشید

تمرین قدردانی رو می‌تونین با راه‌های مختلف انجام بدین. این کار رو می‌تونین با یه ژورنال شروع کنین. با داشتن این ژورنال، می‌تونین هر روز 10-15 دقیقه وقت بذارین و چیزهایی که بابت اون‌ها سپاسگزار هستین رو بنویسین. این قدردانی می‌تونه مربوط به خانواده و دوستان شما باشه. یا می‌تونه حسی باشه که در همون روز ازش لذت بردین. وقتی از شادی‌های زندگی سپاسگزاری می‌کنیم، شادی ما بیشتر میشه. ولی مطمئن بشین که برای نوشتن این‌ها وقت می‌ذارین، تا حس لذت و سپاسگزاری رو به خوبی تجربه کنین.

 

  1. برای خودتون جشن بگیرید

شما ارزش جشن گرفتن رو دارین، برای جشن گرفتن نیازی نیست منتظر تولد، مناسبت‌ها یا تعطیلات باشین. خودتون رو بشناسین و اعتماد به نفس‌تون رو تقویت کنین. به خاطر دستاوردها و موفقیت‌هاتون، هر چند کوچیک، به خودتون تبریک بگید. شما باید یاد بگیرید بردهای کوچیک‌تون رو برای به دست انرژی دوباره استفاده کنین. حتما این کار رو امتحان کنین و متوجه می‌شین که یکی از هوشمندترین راه‌های شاد بودن هست.

خودتان را جشن بگیرید

 

  1. بر نقاط قوت خودتون تمرکز کنید

طبیعت ما انسان‌ها طوریه که مدام باعث میشه ما بر نقاط ضعف خودمون تمرکز کنیم. ولی شما باید زمان و انرژی‌تون رو بر نقاط قوت خودتون متمرکز کنین. هیچ فردی کامل نیست. اگه شما بخواید مدام برای برطرف کردن ریزترین ضعف‌هاتون وقت بذارین، موفق نمی‌شین و نهایتا منجر به ناامیدی شما میشه. این وظیفه رو از ذهنتون پاک کنین، چون غیر ممکنه که یه آدم در همه مسائل خوب باشه. در عوض، بر نقاط قوت اصلی خودتون تمرکز کنین و اون‌ها رو به فرصت تبدیل کنین. در این صورت شما موفق‌تر و متعادل‌تر هستین، پس یکی از موثرترین روش‌ها برای شاد بودن هست.

 

  1. در هر چیزی به دنبال خوبی باشید

دیدن بدی‌ها و معایب خیلی کار آسونیه. اما شما در عوض روی نکات مثبت تمرکز کنین. به دنبال نیمه‌ی پر لیوان و روزنه‌های امید باشین که چیزهای خوب زندگی هستن. همه‌ی کتاب‌هایی که درباره شادی صحبت می‌کنن، پرورش افکار مثبت رو به عنوان راز شاد بودن معرفی می‌کنن. پس هرچی بیشتر به دنبال چیزهای خوب باشید، استرس و تفکر منفی کمتری رو تجربه می‌کنین.

 

  1. کارها رو با محبت و مهربانی انجام بدهید

کار کردن و زندگی کردن می‌تونن طاقت‌فرسا باشن. گاهی ما ترجیح میدیم که با عجله کار کنیم تا فقط تموم بشه… ولی با همه این مسائل، باز هم همیشه زمان هست تا بتونیم کار رو با عشق و محبت بیشتری انجام بدیم. با مردم محترمانه رفتار کنین. محبت کردن در منزل، محل کار و زندگی، برای درک مردم و اطرافیان ما ضروری هست.

 

  1. مدیتیشن کنید

اگه میخواین بدونین که چطور باید شاد باشین، مدیتیشن یه نقطه خوبی برای شروع کردن محسوب میشه. هر روز صبح 10 تا 30 دقیقه مدیتیشن کنین تا متوجه بهبود شرایط‌تون بشین و نهایتا ببینین که چه قدر زندگی سالم‌تری دارین. مدیتیشن شما رو آروم می‌کنه و باعث میشه با ذهن، بدن و روح‌تون ارتباط برقرار کنین. زمان مدیتیشن می‌تونین قدردانی رو هم به تمرین خودتون اضافه کنین، به موسیقی ملایم گوش بدین و افکار مثبت داشته باشین. به علاوه، مدیتیشن باعث کاهش استرس میشه.

 

  1. ورزش کنید

همونطور که می‌دونین ورزش باعث ترشح اندورفین میشه که می‌تونه به ایجاد حالت سرخوشی کمک کنه. تحقیقات نشون میدن که 15 دقیقه دویدن می‌تونه به کاهش افسردگی کمک کنه. ورزش کردن، مخصوصا در فضای باز و در طبیعت، نه تنها می‌تونه سلامت قلب رو بهبود ببخشه، بلکه سلامت روانی، شادی و رفاه شما رو هم بهتر می‌کنه.

 

قبلا در مورد «تمرین ورزشی روزمره» صحبت کردیم. اگه حوصله دارید یه نگاه بهش بندازید.

ورزش کنید

  1. موانع رو حذف کنید

موانع عواملی هستن که بین جایی که امروز ایستادین و جايي كه مي‌خوايد باشين،  قرار میگیرن. محیط منفی و افراد منفی دو نمونه از موانعی هستن که پتانسیل و توانایی‌های شما رو محدود می‌کنن. اولین قدم برای خوشبختی بیشتر، شناسایی موانع زندگی هستن. گام دوم اینه که مسیرهای اطراف‌تون رو ببینید و در بین این موانع، به دنبال مسیرهای خوب باشین. ممکنه نتونید هر مانعی رو از بین ببرین، اما می‌تونین تهدیدها رو به حداقل برسونین.

 

  1. دوستان‌تون رو عاقلانه انتخاب کنید

دوستانی رو پیدا کنین که شما رو بلند می‌کنن، نه افرادی که شما رو خراب می‌کنن. انرژی مثبت یا منفی ‌اون‌ها به طور مستقیم بر شخصی که قرار هست بشین، تاثیر میذاره.

 

قبلا تو یه هفته نامه در مورد قدرت شگفت انگیز دوستی صحبت کردیم، یادتون هست؟

دوستانتان را به دقت انتخاب کنید

 

  1. مجموعه‌ای از ارزش‌ها رو تعیین کنین

ما همه ما می‌دونیم که داشتن ارزش‌های خوب یعنی چی. برای پیدا کردن شادی، ارزش‌هاتون رو بر یه تکه کاغذ بنویسین. تجسم شروع خوبیه و به شما کمک می‌کنه تا مجموعه‌ی ارزش‌هاتون رو تعیین کنین. این کار، اصول، ارزش‌ها و ایده‌هایی که شادتون می‌کنن رو دوباره به یادتون میاره.

 

  1. هدف زندگی‌تون رو پیدا کنید

از خودتون بپرسین چرا تو این دنیا هستین؟ چه تاثیری رو ایجاد می‌کنین؟ وقتی هدف زندگی‌تون رو بفهمین، بعدش دیگه می‌دونین چطوری شاد باشین. چون زندگی با ارزشی دارید و وقتی هر کاری رو انجام میدین، دلیل اصلی انجامش رو می‌دونین. پیدا کردن هدف به شما جهت میده، شما چیزی دارید که برای اون تلاش می‌کنین یا فردی رو دارین که می‌خواین به اون الهام بدین. (اون فرد خود شما هستید)

 

  1. ارتباطات اجتماعی ایجاد کنید

خیلی از مردم می‌خوان بدونن چطوری می‌تونن شاد باشن. درسته که شما باید بتونین به تنهایی شاد باشین، اما می‌تونین میزان شادی رو از طریق ارتباطات اجتماعی ارزشمند افزایش بدین. هرچی بیشتر با مردم تعامل داشته باشین، مردم رو درک کنین و به دیگران کمک کنین، در زندگی‌تون رفاه بیشتری رو تجربه می‌کنید. بهتره بگیم که زندگی همه ما به هم متصل هست و باید بدونیم که معنای زندگی، کمک به دیگران و بخشش هست. با ایجاد ارتباطات، نه تنها شادی افراد دیگه رو افزایش می‌دین، بلکه شادی خودتون هم بیشتر میشه.

 

  1. مسئولیت‌پذیر باشید

همه ما اشتباه می‌کنیم و مورد سرزنش قرار می‌گیریم. ولی وظیفه ما چیه؟ وظیفه ما اینه که مسئولیت کارهامون رو به عهده بگیریم. وقتی که شما مسئول موفقیت‌ها و اشتباهات خودتون هستین، بار زندگی رو خودتون به دوش می‌کشین و نهایتا از شادی و آزادی عمل بیشتری برخوردار می‌شین.

 

  1. احساسات خودتون رو درک کنید

اگه احساس خاصی رو تجربه می‌کنید، برای خودتون وقت بذارین و درک کنین چرا این احساس رو دارین. وقتی بتونید چیزی که شما رو خوشحال یا ناراحت می‌کنه رو  به درستی ارزیابی کنین و دلیل اون احساس خاص رو درک کنین، راه شاد بودن براتون شفاف‌تر میشه. بعد از اون شما بیشتر بر احساسات و عواطف‌تون مسلط می‎شین و درک واضح‌تری از مسیرتون دارین.

 

  1. با خودتون و دیگران همدلی کنید

درک کردن دیگران، هم برای پیشرفت در زندگی و هم در محل کار ضروریه. تو هر کاری که انجام می‌دین، همدلی رو پذیرا باشین. دیگران رو درک کنین. شما کامل نیستین، ولی خود ناقص‌تون رو در آغوش بگیرین. درک کردن دیگران و همدلی کردن به شما کمک می‌کنه تا با انسانیت ارتباط برقرار کنین. گذشته، اهداف و شرایط مردم رو درک کنین. این راهی هوشمندانه برای داشتن یه زندگی شاد هست.

 

  1. باور کنید که قدرت تغییر زندگی خودتون رو دارید

یکم قبل‌تر درباره‌ی مثبت‌اندیشی صحبت کردیم، ولی این مورد چیزی بیشتر از تفکر مثبت هست. این یه حقیقت اساسی رو شامل میشه و شما باید بدونید شادی یکی از امکانات زندگی شماست. وقتی که این اصل رو قبول کنین، یعنی ذهن‌تون برای تغییر باز میشه. شما از این به بعد همه چیز رو تغییر میدین و راهی رو برای پذیرفتن شادی در زندگی شروع کردین.

 

  1. شاد بودن رو تمرین کنید

شما می‌تونید به طور روزانه شاد بودن رو تمرین کنین. چیزایی رو پیدا کنین که شما رو خوشحال می‌کنن و هر روز اون‌ها رو تکرار کنید. با ایجاد این عادت مثبت، مواردی که باعث ناراحتی شما میشن رو شناسایی می‌کنین و برای حذف اون‌ها از زندگی تلاش می‌کنین. شاید این کار مقداری سخت به نظر برسه، ولی بعد از اینکه بر اون مسلط شدین، همه چیز راحت میشه.

شادی را تمرین کنید

 

  1. اطراف‌تون رو مرتب کنید

یک ذهن شاد و یک خانه شاد، در کنار هم پیش میرن. فضای فیزیکی اطرافتون رو هم باید مرتب کنین تا ذهن‌تون آزاد بشه. چیزهایی که بهشون احتیاجی ندارین رو از بین ببرین. به هم ریختگی یعنی بی نظمی، و این می‌تونه مانعی برای پیشرفت و رفاه باشه. به جای بی نظمی، فضای شخصی خودتون رو با چیزهایی تزئین کنین که شما رو خوشحال می‌کنن. اطراف‌تون رو با چیزای خوشحال‌کننده احاطه کنین، این نظم شادی بیشتری رو به زندگی شما میاره.

 

  1. ذهنی باز داشته باشید

ذهن باز راهی برای ممکن کردن موارد زیادی در زندگی شماست. برای ملاقات با افراد، مکان‌ها و تجربه‌های جدید، مشتاق باشین. وقتی انعطاف‌پذیر هستین و برای تغییر آماده هستین، شادی شما می‌تونه زیاد بشه. اینطوری می‌تونین ارتباطات اجتماعی‌تون رو بیشتر کنین، شادی بیشتری رو پیدا کنین و احساس کنین که بخشی از یه جامعه بزرگتری هستین.

 

پس اگه میخواین شاد باشید، این 20 تا کار رو انجام بدید و به یه زندگی شاد نزدیک بشید. راستی شما برای شاد بودن چه کارهایی رو انجام میدین؟

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ « How to be happy: 20 ways to be happier today» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است

2 پاسخ

  1. سلام
    مثل همیشه عالی و مفید بود . ولی یک پیشنهاد دارم . اون عکس هایی که در بین متن قرار میدهید کمی باعث حواس پرتی میشوند . یک صفحه سفید خالی خیلی بهتره ، اصل گرا باشید .
    به هر حال فقط نظر خودم رو گفتم . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط