جستجو
Close this search box.

چجوری استرسمون رو مدیریت کنیم؟؟؟

به دنبال ارتقای شغلی در کاری هستی که سخت برای اون تلاش کردی ولی متاسفانه به اون نرسیدی؛ در منزل با همسرت به مشکلات عدیده ای برخورد کردی و جدیدا اخبار وحشتناکی رو از وضعیت سلامت در دنیا شنیدی. راستشو بخوای هر کدوم از اینها برای اینکه نگران بشیم و استرس بگیریم میتونه کافی باشه. خب، لحظات دردناک هر فردی با آدم دیگه متفاوته؛ ممکنه یک نفر اگه قهوه ی صبحانه ش به هنگام پرواز روی لباس کارش بریزه اعصابش خراب شه و دغدغه ی یک فرد دیگه بزرگتر باشه و ربط به پرونده ی طلاقش در دادگاه داشته باشه.

همه ی ما وقتی اتفاق بدی میفته ناراحت میشیم اما نباید بذاریم این ناراحتی ها استرسی غیر ضروری رو به زندگیمون وارد کنند. اگه استرس های بی مورد، بی خود و بی جهت وارد زندگی ما بشن یواش یواش احساس یاس و ناامیدی ما رو فرا میگیره و ممکنه در برابر اهدافی که داریم تسلیم شیم. همین مساله در بلندمدت میتونه باعث شه تا احساس افسردگی کنیم. ولی خب راستشو بخوای بهتر از این هم میشه تصمیم گرفت و میشه زندگی خوبی رو متصور بود.

مهم نیست چه اتفاقی زندگی روزمره شما رو تهدید کنه، در نهایت با استفاده از تکنیک های مدیریت استرس شما میتونید زندگی شادتری رو دنبال کنید.

 

1- یاد بگیر که استرس همیشگی نیست

به یکی از بدترین لحظات زندگی خودتون فکر کنید؛ شاید شما بدونید که شریک زندگیتون داره بهتون خیانت میکنه و یا شاید شما آسیب جسمی وحشتناکی رو تجربه کرده باشید. حالا شما چه طور از طریق هر کدوم از این اتفاقات میتونید تجربه کسب کنید؟

در چنین شرایط سختی آیا بر روی حمایت خانواده و دوستان خودتون حساب باز کرده بودید؟ آیا از خدمات روان درمانی استفاده کردید؟ آیا شما به انجام تمرین های سلامتی نظیر مدیتیشن یا یوگا پرداختید؟ شاید براتون جالب باشه اما، هر کدوم از اتفاقات تلخی که پیشتر بهشون اشاره کردیم در زمان گذشته رخ دادن و خب الان به هر شکلی که بوده تموم شدن و یا دست کم از تب و تاب اولیه شون کاسته شده. وقتی احساس درد میکنید ممکنه احساس کنید که در دنیا چیزی جز رنج وجود ندارد ولی در نهایت، خوشبختانه زندگی شما ادامه پیدا میکنه و شما میتونید از همین تجربه ساده استفاده کنید تا به خودتون یادآور شید که اتفاقات تلخ همیشگی نیستند و بالاخره روزی قراره کم رنگ شن. شاید درک همین مساله به ظاهر ساده، یکی از کلیدی ترین قدم ها در راستای مدیریت هر چه بهتر استرس باشه.

 

2- همیشه و در هر شرایطی برای خودت یک هدف بزرگتر رو در نظر بگیر

شما باید به خودت یادآور بشی که زندگی قراره در اختیار شما باشه و نه شما در اختیار زندگی. این شما هستید که زندگی خودتون رو کنترل میکنید تا چه سمت و سویی رو پیش بگیره. البته حواست باشه که منظورمون این نیست که همه چی رو بیخیال شی و فقط به خودت توجه داشته باشی. دلیل تمام کارهایی که انجام میدی چیه؟ به نظر شما چه چیزی گرسنگی شما رو تحریک میکنه؟ چه چیزی شما رو به سمت اهدافتون هل میده؟ عوامل بیرونی! و تو چطوری به اونها میرسی؟ آفرین! با هدف گذاری! شناسایی یک هدف بزرگتر در هر شرایط سختی به شما کمک میکنه تا استرس رو از زندگی خودتون حذف کنید. اگر ذهنتون مشغول به اتفاقات بزرگی نظیر تعهدی که باید به خانواده، کار و یا سیاره ای که درش زندگی میکنید باشه، چه دلیلی داره که بی خود و بی جهت برای مسائل خیلی خیلی پیش پا افتاده به خودتون استرس بدید؟

 

 

3- برای خودت عادت های جدید ایجاد کن

شاید بشه استرس رو به یک عادت تشبیه کرد. ممکنه زمانی شما با شرایطی مواجه شده باشید که برای شما حادثه ای منفی قلمداد میشده و همین مساله منجر شده تا مضطرب شید و استرس رو تجربه کنید. اما، خبر خوب اینه که عادت ها رو میشه تغییر داد. شما میتونید خودتون رو آموزش بدید تا از الگویی متفاوت جهت واکنش به مسائل عاطفی، ذهنی و جسمی پیروی کنید. همین مساله باعث میشه تا از استرس دور شید. وقتی با یک وضعیت مضطرب کننده رو به رو میشید به الگوهای ذهنی خودتون فکر کنید و ببینید از چه چیزی واقعا میترسید.

آیا شما از مصاحبه ی شغلی آینده تون میترسید؟ احتمال میدید افراد مصاحبه کننده از شما خوششون نیاد و این مساله بهتون استرس میده؟ همیشه چنین شرایطی که پیش میاد چشماتو ببند و با خودت فکر کن که دقیقا چرا استرس میگیری؟ در انتها اگر در مصاحبه رد شی چه اتفاقی میخواد بیفته؟ آفرین! میری دنبال مصاحبه های شغلی دیگه که حتی ممکنه شرایط بهتری رو هم برات به همراه داشته باشه. اگه طرز فکر خودتون رو رشد بدید وبه جای توجه به مسائلی که در شما ترس ایجاد میکنه، به دنبال توجه به فرصت هایی باشید که در موقعیت های اینچنینی براتون رخ میده، زندگی شما تغییر خواهد کرد. از نظر جسمی، در مورد نحوه واکنش بدنتون به استرس فکر کنید. ممکنه دچار سردرد بشید یا در خواب مشکل پیدا کنید؛ احساس بی حالی کنید و در برقراری ارتباط چشمی با اطرافیانتون مشکل پیدا کنید. تمرین کنید با اعتماد به نفس، بدن خودتون رو از استرس محافظت کنید. صاف بایستید، روی تنفس خودتون با استفاده از تمرین هایی که وجود داره متمرکز شید و فکر خودتون رو به این مساله اختصاص بدید که قراره همه ی انرژی های منفی رو از بدنتون بیرون کنید. بهترین تکنیک های مدیریت استرس، تکنیک هایی هستند که علاوه بر بعد ذهنی، بعد جسمانی شما رو هم در نظر میگیرن چرا که وقتی استرس میگیرید، این مساله بر عملکرد جسمانی شما هم تاثیر میذاره.

 

 

4-  یادت باشه که حال خوب از همه چی مهمتره

اهداف زیادی وجود داره که دوست دارید به اونا برسید اما،اگر حال خودت خوب نباشه، رسیدن به این اهداف چه فایده ای خواهد داشت؟

شرایطی برای خودتون به وجود بیارید که حال دلتون خوب باشه و انرژی های مثبت دورتون رو بگیره. سعی کن دیدت رو عوض کنی و بزرگترین مشکلاتت رو به شکل هدایایی ببینی که قراره چیزهای زیادی رو به تو یاد بده. شما در زندگی با استرس و حتی رنج مواجه میشید اما، در عین حال خوشبختی، عشق و احساس آزادی واقعی رو هم تجربه میکنید. انسان ها تنها موجودات روی کره زمین هستند که قدرت تصمیم گیری دارند. تصمیم در مورد اینکه تمایل دارن غمگین باشند و یا به جای اون لبخندی بزنند و به خودشون حال خوب هدیه کنند.

افکار واعمال شما بر جنبه های مختلف زندگیتون تاثیر میذاره؛ بنابراین، به جای زندگی کردن در لحظه هایی که باعث احساس استرس و نارضایتی در شما میشه، زندگی در یک حالت بهتر رو انتخاب کنید.

مدیریت استرس یک فرآیند چند مرحله ایه که برای مسلط شدن بهش نیاز به صرف زمان داریم. اگر استرس رو به عنوان یک عادت بپذیریم، نه تنها اونو به شکل یک مساله ی مادام العمر نمی بینیم، بلکه سعی خواهیم کرد با علم به اینکه عادت ها قابل تغییرن، در راستای ایجاد شرایط بهتر تلاش کنیم و الگوهایی رو شکل بدیم که در نهایت شادی ما رو به دنبال دارن.

کشف کنید که چه مسائلی افکار و اقدامات شما رو هدایت میکنه.

 

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «How to manage stress» است که «کیمیا عباسی» ترجمه‌اش کرده است.

 

18 پاسخ

  1. خیلی مفید بود ممنون⁦? هلی جون خیلی خوب می شه اگه ۱ اپیزود در مورد مدیریت استرس تولید کنی⁦⁦??⁩?

  2. خیلی کافی و لازم و عالی بود، ممنون بابت تلنگرهایی که شنیدنش و خوندنش الان بسیار مورد نیاز بود??

  3. میشه برای اینجا از تم تاریکی هم استفاده کنید اینجوری نور صفحه سفید زیاد باعث توی دیدمون برای کسایی که مشکل دارن، سخته و واضح نیست ممنون میشم ایناپشن هم داشته باشید.

  4. برای کاهش استرسم یه کار جدیدی رو که قبلا داخل برنامم نبود رو گذاشتم، باعث تنوع شده و حالمو بهترکرده. این کار میتونه هرچیزی باشه
    قدم زدن اول صبح ، یا آب دادن به گلدون ها و وقت گذرونی باهاشون
    میتونم بگم تاثیر داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط