جستجو
Close this search box.

چرا آدم‌ها در رسیدن به اهدافشون شکست می‌خورن؟

چرا آدم‌ها در رسیدن به اهدافشون شکست می‌خورن؟

بیشتر آدما ادعا می­کنن که اهمیت هدف گذاری رو برای داشتن یک زندگی بهتر می­دونن ولی جالبه که بدونی از این تعداد حدودا 80 درصدشون برای زندگی خودشون هدف گذاری نمی­کنن. میشه گفت به جز تاجران و کارآفرینان که به خاطر شغلشون انگیزه ی هدف گذاری بالاتری دارن، هدفمند نبودن در سایر اقشار جامعه مساله ای رایج است.

جالب تر اینه که از اون 20 درصدی هم که برای خودشون هدف تعیین می­کنن حدودا 70 درصد در رسیدن به اهدافشون ناموفق بوده و شکست می­خورن. اگه یکم دقت کنی می­بینی که همه ی این آدما در گیر و دار هدف گذاری برای مسائلی هستند که رسیدن بهشون اونقدرا سخت نیست و اهدافی رو دنبال می­کنن که از قضا دست یافتنی هم هستند اما چی میشه که این افراد در زندگی های خودشون و یا در فضای کاری که بهش مشغولن به هیچ دستاورد چشمگیری نمی­رسن؟

اگه بخوایم اهداف رو به صورت کلی دسته بندی کنیم می­تونیم اونا رو در دو دسته بندی قرار بدیم. اولین دسته مربوط با اهدافیه که قراره بهت بگه چطوری باشی و دومین دسته مربوط به اهدافیه که برای کارهایی که می­خوای انجامشون بدی تعیین می­کنی. اگه این دو تا دسته بندی رو در نظر بگیریم، میتونی اهدافت رو رو در چهار گروه مشخص دسته بندی کنی. این گروه ها اهدافت رو در زمینه های مرتبط با ثروت، سلامت، روابط و رضایت درونی تقسیم بندی می­کنن. بنابراین، هر هدفی که برای خودت تعیین می­کنی، احتمالا در یکی از این دسته بندی ها جا می­گیره.

فرض کن یک نفر که در کسب و کارش موفقه بخواد هدفی رو برای خودش تعیین کنه. طبیعتا هدفی که مشخص می­کنه هم مبتنی بر مباحثیه که در ارتباط با ثروت اون فرده و هم قاعدتا روابط اون فرد رو شامل می­شه. اما راستشو بخوای موفقیت در گروی رسیدن به یک توازن بین هر چهار دسته بندی است که بالاتر بهش اشاره کردیم. پس حواست باشه اگه دلت می­خواد یک زندگی موفق داشته باشی باید اهدافت همه ی چهار بخشی که بهش اشاره کردیم رو شامل بشه.

قطعا اگه قراره هدف گذاری موفقی داشته باشی باید قبل از انجام هر کاری با موانع راهت آشنا شی و ازشون دوری کنی. 10 علتی که معمولا مانع رسیدن آدما به هدف هاشون می­شه رو در ادامه آوردیم که میتونه بهت کمک کنه با دوری ازشون، تو رو در رسیدن به اهدافت موفق کنه.

  1. از اینکه موفق شی و یا شکست بخوری بترسی: بعضی افراد از شکست یا حتی بدتر, از موفقیت احتمالی می­ترسن. از این لحاظ اونا حتی زحمت تلاش کردن برای رسیدن به هدفی که دارن رو به خودشون نمی­دن. این آدما به خودشون و توانایی هاشون اعتقاد ندارن. این افراد فکر می­کنن اگه شکست بخورن, بقیه در موردشون فکر منفی می­کنن و اگر موفق عمل کنن، احتمالا علاوه بر افکار منفی، عده ای بهشون حسودی هم ممکنه بکنن.
  2. از پروسه ی هدف گذاری درک درستی نداشته باشی: به خاطر همین هم در هر وضعیتی که باشن خودشونو بازنده می­بینن در حالیکه، شاید در واقعیت اصلا اینجوری نباشه. حواست جمع باشه که تو به هر چیزی که تو ذهنت بهش باور داری می­رسی پس، به خودت و استعدادهایی که داری اعتماد کن تا بتونی بقیه رو هم متقاعد کنی که آدم قابل اعتمادی هستی.
    بسیاری از افراد این باور اشتباه رو دارن  که هدف گذاری نوشتن ساده اهداف روی کاغذ، مشخص کردن زمان به اتمام رسوندنشون, علامت گذاری اهدافی که به سرانجام می­رسن و تکرار چند باره ی این مسیره. اگه بخوای اینجوری به قضیه نگاه کنی عملا خودت رو در دستیابی به اهدافت متوقف کردی. اهداف تو، مختص خودته، نباید تغییرشون بدی و قرار نیست به سادگی تغییر کنه و از ذهنت پاک شه. هدف گذاری در واقع تغییر دادن خودت در یک بازه ی بلند مدته.  تو باید با هدفایی که میذاری به دنیا نشون بدی کی هستی، دوست داری کی باشی و قراره چه چیزهایی رو به دست بیاری.
  3. به هدفی که برای خودت تعیین کردی متعهد نباشی: ممکنه در صحبت به همدیگه بگیم که قصد رسیدن به هدف خاصی رو داریم اما به هنگام تلاش جهت رسیدن به اون هدف می­بینیم  که خیلی هم بهش متعهد نیستیم. به خاطر همین مساله هم، وقتی تعهدی حس نمی­کنیم، تمام تلاش خودمون رو هم به کار نمی­بندیم و مثل هر اتفاق دیگه ای وقتی این شرایط ایجاد می­شه، نتیجه ی متوسطی از انجام کارمون خواهیم گرفت.  یادت باشه که تعهد یک اصل اساسی برای رسیدن به هر هدفی است.
  4. تنبلی کنی: برخی از افراد بعد از اینکه هدف گذاری رو انجام می­دن، تاریخ ها رو می­نویسن و راه های رسیدن به هدفشون رو مشخص می­کنن، دست از تلاش بر می­دارن. در واقع اونا هرگز اولین قدم که برای پیشرفت در رسیدن به هدفشون لازمه رو بر نمی­دارن. حواست باشه که اگه برای رسیدن به اهدافت حرکت نکنی، به هیچ جایی نمی­رسی. بدون فعالیت, هیچ اتفاقی نمی افته. در نتیجه، اگه اهدافت رو لیست کردی و الان متعجبی که چرا به خیلیاشون نرسیدی، اقداماتی که برای رسیدن به اهدافت انجام دادی رو بررسی کن. اگه تا الان برای رسیدن به اهدافت کاری انجام ندادی، بهتره از همین الان شروع کنی.
  5. زیادی تحلیل کنی و نتونی به راحتی تصمیمی اتخاذ کنی: خیلیا هستن که تردیدهایی که دارن و سوالاتی که براشون مطرح می­شه، حالشون رو می­گیره. این افراد فکرشون اینه که اگه می­خوان هدفی رو شروع کنن باید برای هر چیزی که در ذهنشون سواله، پاسخی داشته باشن. راستش، مهم نیست چه قدر جدی و یا چه مدت زمانیه که خودت رو آماده کردی؛ هیچ وقت نمی­تونی برای همه ی سوالات خودت پاسخ داشته باشی. آدما عمدتا تصمیماشون رو بر اساس جایگاه فعلیشون می­گیرن، در حالی که راستش باید این کار رو بر اساس جایی که قراره برن و یا فردی که می­خوان بهش تبدیل بشن، انجام بدن. سعی کن همیشه در تصمیماتی که می­گیری، آینده نگر باشی و صرفا به شرایط فعلیت نگاه نکنی.
    وضعیت تو به خاطر تصمیمی که امروز می­گیری, تغییر خواهد کرد و موفقیت تو هم در گروی همین مساله است. رو به جلو برای رسیدن به اهدافت حرکت کن و بدون که هیچ­وقت برای همه ی سوالاتی که داری نمی­تونی به جواب برسی.
  6. مقصدی مشخص نداشته باشی: خیلی وقتا می­شه که افراد هدف گذاری انجام می­دن اما مقصدشون مشخص نیست و نمی­دونن دقیقا میخوان به کجا برسن و تبدیل به چی بشن. وقتی که مقصد مشخصی برای خودت متصور نیستی، در رسیدن به اهدافتم نمی­تونی موفق عمل کنی. مقصدت باید مشخص باشه و مطمئن باش که یک مقصد واضح بهت کمک می­کنه از پتانسیلی که داری نهایت استفاده رو ببری و مسیر زندگیت رو برای همیشه عوض کنی.
  7. در برنامه ریزی موفق عمل نکنی: درسته که خیلیا می­دونن هدف گذاری چیه ولی برای رسیدن بهش هدفی ندارن و این مساله تقریبا داره براشون عادی می­شه. این افراد هم موهبتهایی که دارن و هم افرادی که می­تونن در رسیدن به اهداف بهشون کمک کنه رو نادیده می­گیرن. همه ی ما توانایی های منحصر به فردی داریم که میتونه بهون کمک کنه؛ البته در این راه تنها هم نیستیم و خیلیا هستن که می­تونن همراهیمون کنن. حواستون به این امتیازها و منابعی که دارید باشه، چون می­تونن خیلی به ما در هدف گذاریمون کمک کنن.
  8. اهداف متعدد داشته باشی: بعضیا اهداف زیادی دارن و سر همین تعدد اهداف، تمرکزشون رو از دست می­دن. فکر کن داری دارت بازی می­کنی و به جای تمرکز در زدن یک هدف، مجبور باشی سه تا هدف رو نشونه بگیری؛ طبیعتا در این حالت تمرکز کردن سخت تر از حالتیه که سر و کارت فقط با یک هدفه. تمرکزت رو بذار روی یک هدف و برای رسیدن بهش تلاش کن.
    تمرکزت رو از کارای غیر ضروری بردار. این البته به این مفهوم نیست که کلا فقط یک هدف داشته باشی. قصدم اینه بهت بگم که درسته زمان و انرژی زیادی داری اما اگه سعیتو بکنی که اهدافت رو اولویت بندی بکنی و اونا رو بر اساس مزایایی که برات دارن مرتبشون کنی، می­تونی در رسیدن بهشون موفق عمل کنی و وقتی یکیشون رو با موفقیت انجام بدی برای بعدی هم به اندازه ی کافی وقت و انرژی خواهی داشت و می­تونی درش موفق بشی.
  9. فکر کردن به اینکه لیاقت نداری به نتیجه ی خوبی برسی: بعضیا هستن که اعتقادشون اینه که لایق رسیدن به اهدافشون نیستن. اینجور افراد گاها به صورت عمد حتی وجهه ی خودشونم از بین می­برن و این کارشون ممکنه موجب شه که از افرادی که می­تونن اونا رو در رسیدن به اهدافشون کمک کنن دور شن و چشماشون رو روی خیلی از اتفاقایی که در این زمینه اثر­گذاره ببندن. یادت باشه که اینجور افراد معمولا اعتماد به نفس پایینی دارن و دونستن این امر ضروریه که اعتماد به نفس،از کلیدی ترین مواردیه که در رسوندن یک آدم به اهدافش می­تونه تاثیر­گذار باشه.
  10. تغییر رو دوست نداشته باشی: آخرین مورد به این مساله بر می­گرده که بیشتر آدما به وضعیت فعلی خودشون قانعن و خیلی کم پیش میاد که دنبال چیزای بهتر برن و در این زمینه تلاش خاصی هم نمی­کنن. نهایتا, اغلب افراد به داشته هاشون و جاییکه در زندگی دارن راضین. تحقیقات ثابت کرده که دو فاکتور “درد” و “لذت” می­تونن به آدما برای تغییر انگیزه بدن. برای تغییر و رسیدن به اهدافت زمانی می­تونی موفق عمل کنی که از حالت فعلی خودت دور شی و سعی کنی بری دنبال اتفاقای بهتری که می­تونی در زندگی تجربه کنی.

نتیجه‌گیری

تمایز میان عادات و رفتارهای روزمره

رسیدن به اهداف اونقدرا هم که فکر می­کنی سخت نیست. می­تونی کسی باشی که به همه ی خواسته هاش می­رسه. اگه بین اهدافت تعادل نسبی ایجاد کنی و اونا رو در چهار طبقه ای که پیشتر گفتیم دسته بندی کنی و البته از اشتباهاتی که گفته شد دور شی، می­تونی به اهدافت برسی و موفقیت هایی که در زندگی شخصی و حرفه ای به دنبال اونا هستی روکسب کنی.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «Why People Fail to Achieve Their Goals» است که «شهرزاد» ترجمه‌اش کرده است.

22 پاسخ

  1. سلام هلی جون
    ممنون از این مقاله خوب.
    میشه از راهکارهایی که باعث میشه ادم متعهدی باشیم بگید ؟
    چیکار کنیم که به اهدافمون متعهد باشیم؟

  2. خیلی خیلی عالی بود. به نظرم انسجامی که مطالبِ هر مقاله با محتوای پادکست‌ها داره فوق‌العاده‌ست. خیلی ممنون از هلی و تیمی که دارن این مطالب رو آماده میکنن. دمتون گرم❤️

  3. عالی بود هلی جونم،کلللی انگیزه گرفتمممم و اشکالاتم در هدفگذاری رو فهمیدم،مرسی که هستی??♥️♥️♥️

  4. با تشکر از مقاله خوب و ارزنده در خصوص توسعه فردی.
    به نظر میرسه اولین مولفه برای تمامی موارد همین ایجاد تغییر هستش که دو فاکتور درد و لذت میتونه انگیزه این تغییر رو ایجاد کنه.
    اگه ممکنه روی بحث تغییر و راه های ایجاد این تغییر بیشتر مطلب ارائه کنید ممنون میشم.

  5. اولین مقاله هفته نامه تون هست که میخونم و بر خلاف پادکست و پیج اینستاگرام کاربردی نبود. امیدوارم بقیه مقاله ها بهتر باشن یا اینکه بهتر بشن ?

  6. ممنون
    این هفته نامه ام مثل بقیش عالی بود ??
    فقط توی مورد هفتم این جمله رو نمیدونم غلط تایپی داره یا نه ” درسته که خیلیا می­دونن هدف گذاری چیه ولی برای رسیدن بهش هدفی ندارن”

  7. هلی جون خیلی نکات و موانع درستی روگفتی. خودم فکر میکنم که پشتکار ، انگیزه و اراده خیلی نقش دارند.
    همینطور قوی ادامه بده .منتظر هفته نامه های بعدی و پادکست جدید هستم.

  8. عالی بود هلی جان، از این که لینک رو توی تلگرام گذاشته بودید ممنون، میشه لطفا برای بقیه ی هفته نامه ها هم این کارو انجام بدید.

  9. خیلی ممنون هلی جان پیگیر پادکستها و مطالبت هستم این یکی برا من عالی بود چون ریشه خیلی از مشکلات من رو بهم نشون دادموفق باشی کوچ عزیزم

  10. عالی و مفید بود از تیم پرتلاشتون ممنونم که رایگان این اطلاعات رو در اختیار ما میذارید و دغدغتون از جا بلند کردن ماست. دوستانی که این اطلاعات در زمینه ی هدف گذاری براشون کافی نبوده میتونن دو اپیزود مربوط به هدفگذاری هلی تاک رو گوش کنن.

  11. بسیار مفید بود هلی جان و دقیقا همون چیزی بود که برای تنظیم هدفگذاریم و پایبندی بهش احتیاج داشتم. اطلاعاتی که رایگان در اختیار همه قرار میدین واقعا تاثیر گذارند.

  12. به نظرم یه سری نوشته رو همینجور به هم چسبوندن گذاشتن کنار هم
    اصلا متن منسجمی نبود مثلا موانعی که ذکر شده بود با توضیحاتی که زیرش بودتو بعضی موارد با هم ارتباطی نداشتن
    من اولین باری بود که میخوندم متنی از سایت شما متاسفانه اصلا جذبم نکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط