جستجو
Close this search box.

با این راه‌ها هنر مکالمه خودتون رو تقویت کنید

هنر مکالمه

هنر مکالمه هم مثل هر هنری، مهارتی ظریف هست و باید اون رو به‌طور خلاقانه انجام بدید. در واقع بهترِ این‌طور بگیم که در هر کاری که انجام میدیم، هنری وجود داره.  بدون ذوق و صبر، هر چیزی برای ما سخت میشه. ولی چرا وقتی ما می‌تونیم با هنر خودمون کارها رو آسون کنیم، این کار رو نکنیم و سختی بکشیم؟!

صحبت کردن هم یکی از این کارهاست و ما اینجا میخوایم به شما یاد بدیم چطوری هنر مکالمه رو یاد بگیرین و اون رو تقویت کنین.

 

هنر مکالمه یا  هنر خوب صحبت کردن چیه؟

وقتی حرف از هنر خوب صحبت کردن به میان میاد، همه ما یاد آدمایی میفتیم که به نظر می‌رسه مهارت زیادی تو این زمینه دارن. اون‌ها می‌تونن در مورد هر چیزی با هرکسی صحبت کنن و به نظر می‌رسه خیلی راحت این کارو رو انجام میدن. شاید یه سری از افراد با یه مهارت ذاتی خاصی به دنیا بیان و مهارت خوب صحبت کردن رو داشته باشن، ولی خوشبختانه باقی انسان‌ها هم می‌تونن مهارت‌های مکالمه‌ی خوب رو یاد بگیرن و اون رو بهتر کنن.

صحبت کردن هم یکی از انواع راه‌های ارتباطیه، ولی معمولا خودجوش‌تر و کمتر رسمی هست. ما برای ملاقات با افراد جدید، پیدا کردن اطلاعات و لذت بردن از تعاملات اجتماعی و برای مشارکت، وارد یه گفتگو میشیم. البته انوع مکالمه‌ها با هم فرق دارن، صحبت‌های جدی و تامل برانگیز با بحث‌های دوستانه و شوخی متفاوت هستن.

برای داشتن هنر مکالمه خوب، نیازی نیست که مثل یه بازیگر یا کمدین عالی باشید و تحرکتون هم بالا باشه. در عوض شما می‌تونین مهارت‌های دیگه‌ای رو در خودتون تقویت کنین، توانایی گوش دادن‌تون رو بالا ببرین، سوال پرسیدن و توجه به جواب‌های دیگران رو بهبود بدین. همه این‌ها ویژگی‌هایی هستن که برای داشتن هنر مکالمه مناسب ضروری به حساب میان. با تمرین زیاد و دونستن یه سری نکات، هرکسی می‌تونه مهارت مکالمه خودش رو تقویت کنه.

حتما تا الان متوجه شدین که خوب مکالمه کردن هم یک مهارت نرم به حساب میاد.

 

چطور مکالمه بهتری داشته باشید؟

  1. علاقه نشون بدید و کنجکاو باشید

اگه دقت کرده باشین، معمولا آدمایی که به مباحث مختلف علاقه نشون میدن و کنجکاون، خودشونم از نظر دیگران جذب به نظر میان. ولی چرا؟ چون‌که اون‌ها برای یادگیری و درک چیزهای جدید روحیه بازتری دارن. همچنین نشون دادنِ علاقه، باعث میشه طرف مقابل هم آرامش داشته باشه و اطلاعات رو آزادانه به اشتراک بذاره.

با برقراری ارتباط چشمی خوب و گوش دادن فعال، توجه خودتون رو نشون بدین. اگه خجالتی هستین و قبل از به اشتراک گذاشتن اطلاعات به زمان نیاز دارید تا یکمی گرم بشین و به اصطلاح یخ‌تون آب بشه، چندتا سوال بپرسین یا طرف مقابل رو تشویق کنین تا بیشتر صحبت کنه. در واقع خودتون خبر ندارین، ولی تا همین‌جا هم شما وارد مکالمه شدین.

علاقه نشون بده و کنجکاو باش

 

  1. مطمئن بشید که بین دادن و گرفتن اطلاعات تعادل هست

اگه یه نفر تمام مدت صحبت کنه و طرف مقابل یک کلمه هم نگه، مکالمه سریعا خسته‌کننده میشه. بعد از گذشت چند دقیقه هم احتمالا صحبت کردن تموم میشه، چون یکی از طرفین حرفی نمیزنه. دلایل زیادی برای این عدم تعادل وجود داره، گاهی اوقات عصبانیت می‌تونه مانع بشه. تو این زمان حس یخ‌زدگی بهتون دست میده و شما نمیدونین که چی بگید. تو این حالت یه نفس عمیق بکشین و سعی کنین که تمرکز داشته باشین. بعد در مورد چیزی که میخواین بگید، فکر کنین.

اگه طرف مقابل بحث رو میگردونه و شما چندین بار سعی کردین که صحبت کنید اما نتونستین، پس مودبانه معذرت بخواید و یکمی هم شما حرف بزنید. البته مشخص کنید که تمایل‌تون برای پیش بردن مکالمه به خاطر عصبی بودن از این هست که چرا نمی‌تونین صحبت کنین، یا برای اینه‌که واقعا و عمیقا میخواین مشارکت داشته باشین. در هر صورت، مکالمه رو در ذهن خودتون مرور کنید. به دنبال نقاطی باشین که می‌تونین در اونجا مکث کنید و به طرف مقابل اجازه بدید که صحبت کنه.

یه قانون خوب اینه‌که بعد از بیان کردن یه نکته، مکث کنید تا طرف مقابل بتونه موافقت یا نظر خودش رو اعلام کنه. البته به زبان بدن اون فرد هم دقت کنین، چون این موضوع به شما کمک می‌کنه بدونید باید به صحبت کردن ادامه بدین یا مکالمه رو متوقف کنید.

مثلا به چشم فرد دقت کنین، آیا چشم‌هاش خیره شدن و حس بی‌حوصلگی رو القا می‌کنن؟ طرف مقابل برای صحبت مشتاق هست یا فقط شما ادامه میدین؟ یا این‌که به اطراف نگاه میکنه و به دنبال راهی میگرده تا فرار کنه؟ یه مکالمه خوب، مکالمه‌ای هست که دو طرف نظر خودشون رو بیان کنن. وگرنه اگه یه نفر مدام صحبت کنه، این دیگه مکالمه نیست و انگار یه نمایش مونولوگ اجرا می‌کنه. (نمایش مونولوگ نمایشی هست که هنرپیشه به‌تنهایی در صحنه ظاهر میشه و با خودش حرف میزنه.)

 

  1. جذاب باشید و حرفی برای گفتن داشته باشید

برای داشتن هنر صحبت کردن، لازم نیست کمدین یا یه بازیگر فوق‌العاده باشید. ولی با این حال باید لحن‌تون جالب و جذاب باشه. اگه اطلاعات کافی ندارین، نمیخواید کتاب‌های زیادی بخونین یا به مباحث کمی علاقه دارین، پس مجبورید مدام درباره خودتون حرف بزنین!

ولی متاسفانه، هیچ کسی دوست نداره مدام در مورد مشکلات اخیر شما، دستاوردها و کارهای روزمرتون بشنوه. برای این‌که نخواین درباره موارد شخصی صحبت کنین، باید به دنبال رویدادهای مهم جهان، اخبار و اتفاق‌های جاری مطلع باشین. هر روز برای پیگیری اخبار موسیقی، اکتشافات جدید، فناوری‌های تازه یا پرفروش‌ترین‌ها وقت بذارید.

هیچ آدمی نمیتونه همه چیز رو بدونه، بنابراین شما باید یه مقدار که اطلاعات به اشتراک گذاشتین، منتظر باشین طرف مقابل هم صحبت کنه و مطالب جدیدی رو یاد بگیرین. البته، لازم نیست همه صحبت‌ها درباره‌ی رد و بدل کردن دانش و مسائل جهانی باشن. خیلی از اون‌ها می‌تونن درباره مباحث شاد و اجتماع اطراف خود شما به حساب بیان. پس باید از لحن و حالت مکالمه اطلاع داشته باشین و جریان بحث رو پیش ببرین. اگه مهارت زیادی در یکی از بخش‌های مکالمه ندارین یا خیلی اهل شوخی نیستین، پس شنونده باشین، لبخند بزنین و از صحبت‌ها لذت ببرین.

چیزی برای گفتن داشته باش

 

  1. ریلکس باشید و خودتون باشید

اگه شما رفتار طبیعی‌ای نداشته باشین و خود واقعی‌تون نباشین، طرف مقابل در حین صحبت کردن‌تون این رو متوجه میشه. اگه بیش از اندازه سعی کنین خودتون رو طوری دیگه‌ای نشون بدین، در نتیجه مثل یه فرد فیک و جعلی برخورد می‌کنین. پس قبل از اینکه عمیقا وارد بحث بشین، شکست میخورین. اگه ریلکس نباشین، افراد دیگه این رو به خوبی میفهمن. پس آروم باشید و یه نفس عمیق بکشید.

اگه سعی نکنین که آروم باشین، نهایتا به خاطر استرس زیاد احتمالا حرف‌های غیرمرتبط و نامفهوم میزنین. یه لبخند گرم بزنین، چون که این شما رو خوشایندتر و صمیمی‌تر نشون میده. اگه در یه جمع هستین، برای شروع گفتگو، به سراغ یه شخص دیگه‌ای برید. بعد خودتون رو معرفی کنین، اینجوری هم مودبانست و هم گفتگوی شما به آرومی شکل میگیره.

با توجه به مهمونی‌ای که داخلش هستین، می‌تونین به اطرافیان دست بدین، لبخند بزنین و تماس چشمی برقرار کنین. رفتار دوستانه باعث آرامش طرف مقابل میشه و دری رو برای یه مکالمه خوب باز میکنه.  اگه به هر دلیلی تلاش شما با استقبال خوبی روبه‌رو نشد و متوجه شدید که طرف مقابل خونگرم نیست، با ظرافت تشکر کنین و راهتون رو ادامه بدین. این رفتار فرد رو به عنوان رد کردن خودتون در نظر نگیرین. فقط باید قبول کنین که شاید اون فرد دلیل شخصی‌ای برای جواب ندادن داره. شاید در اون لحظه حال خوبی نداشته، روز بدی رو گذرونده و به هر علتی حوصله نداره.

راحت باش خودت باش

 

  1. برای بهتر شدن، تمرین کنید

هنر مکالمه، مثل هر مهارتی، به تمرین نیاز داره. انتظار نداشته باشید که بعد از چند بار اول همه چیز خوب بشه و این مهارت رو به خوبی یاد گرفته باشین. این کار به تمرین نیاز داره و برای بهتر شدن باید در معرض بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی مختلف باشین. اگه قرار خاصی دارید و میخواین در مهمونی ویژه‌ای شرکت کنین، قبل از رفتن باید تمرین کنین. مثلا خانواده و دوستان‌تون رو جمع کنین و از اون‌ها بخواین به شما بارخورد بدن و بگن رفتارتون چطوره؟ با دونستن نقاط ضعفتون می‌تونین قبل از رفتن به مهمونی حسابی تمرین کنین.

 

خلاصه نکات برای داشتن هنر مکالمه

  • بر مکالمه مسلط نشید و مدام صحبت نکنید.
  • نسبت به دیگران علاقه و کنجکاوی نشون بدید.
  • سعی کنید به طور متعادل اطلاعات رو رد و بدل کنید.
  • با داشتن تماس چشمی خوب و پرسیدن سوالات مربوط، یک شنونده فعال باشید.
  • با استفاده از تجسم، مدیتیشن یا سایر راه‌های آرامش‌بخش، خودتون رو آروم کنید. آؤامیش برای یه مکالمه خوب اهمیت زیادی داره.
  • قبل از اتمام صحبت طرف مقابل، حرف‌های اون فرد رو قطع نکنید.
  • ذهنی باز داشته باشید. هر انسانی حق داره نظر خودش رو بیان کنه، حتی اگه شما با چیزی که میگه موافق نباشید.
  • اگرچه این موضوع کلیشه‌ای هست، اما سعی کنید تا اونجایی که می‌تونین از مباحثی مثل رابطه جنسی، دین و سیاست دوری کنید. چون مردم در این بحث‌ها شدیدا درگیر جنگ لفظی میشن و دیگه نمیشه اسمش رو صحبت کردن گذاشت.
  • آخرین اخبار، تحولات و رویدادهای جهان رو پیگیری کنید.
  • با آرامش داشتن، لبخند زدن و حفظ رفتار دوستانه، مهربان به نظر برسید.

 

تقویت مهارت‌های خوب صحبت کردن، روابط شخصی، اجتماعی و کاری رو بهبود می‌بخشه. این فرصت رو به شما میده تا با افراد جدید ملاقات کنید و شما رو با موضوعات مختلف آشنا میکنه. با تمرین و به کار بردن این مهارت‌ها، هر کسی می‌تونه هنر مکالمه خودش رو تقویت کنه.

امیدواریم این مطلب در بهتر صحبت کردن به شما کمک کنه. راستی، به نظرتون شما هنر مکالمه خوبی دارید و از بحث‌ها لذت می‌برید؟

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ « The art of conversation or improve your conversation skills» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط