جستجو
Close this search box.

۵ نکته مفید برای مقابله با اطلاعات بیش از حدی که در طول روز دریافت می‌کنیم

ما هرگز به این اندازه درگیر دنیای ارتباطات نبودیم، اما با توجه به این که ممکنه مقابله با حمله پی‌درپی اطلاعات کار دشواری باشه، در این مقاله به نحوه مقابله با ۵ نکته مفید برای مقابله با هجوم این اطلاعات رو توضیح می‌دیم.

گاهی اوقات ممکنه احساس کنیم که کل روزمون از نوتیفیکشن‌های شبکه‌های اجتماعی، اخبار، پیام‌های کاری یا شخصی تشکیل شده. اخبار جدید ناسازگاری‌ها و عدم توافق‌ها در سراسر جهان، ناآرامی‌های سیاسی یا مسائل اجتماعی، ایمیل‌های ضروری کاری و پیام‌های اعضای خانواده یا دوستانمون، دائما ذهن ما رو مشغول می‌کنه. پیامد این اتفاق (که مخصوصا بعد از تجربه فرسایش توی پاندمی کووید 19 بیشتر احساس می‌شه)، اینه که هجوم اضافه‌بار اطلاعات این چنینی، مغز ما رو دچار فروپاشی کنه و نفهمیم که باید توجهمون رو به کجا معطوف کنیم.

اگه شما هم معمولا این احساس رو تجربه می‌کنید، باید بدونید که تنها نیستید. نظرسنجی مرکز تحقیقات Pew در سال 2020 نشون داده که 66 درصد از افراد بالغ، از حجم اخباری که می‌خونن، می‌بینن یا می‌شنون، احساس خستگی و فرسایش می‌کنن که یعنی دریافت این حجم از اطلاعات تاثیر بسیاری روی سلامت روان ما داره. Ella McCrystal که یک روانشناسه در این باره می‌گه: «سرعت دریافت این اطلاعات بیشتر از چیزیه که ما بتونیم وقت کافی رو برای درک و هضم کامل اون‌ها داشته باشیم؛ واردشدن حجم زیادی از اطلاعات به مغز ما می‌تونه ما رو در برابر تغییر خلق‌وخو، خستگی از حجم زیاد اطلاعات دریافت شده و تشدید علائم افسردگی و اضطراب، آسیب‌پذیر کنه.»

«و تاثیر حواس‌پرتی ناشی از اضافه‌بار اطلاعات هم اینه که ما بازدهی و خلاقیت کمتری داریم و کمتر می‌تونیم تصمیمات خوب بگیریم.»

قطع ارتباط کامل با تکنولوژی، شدنی نیست. پس با توجه به نیاز آپدیت موندن و باخبر شدن از اتفاقاتی که در دنیا رخ می‌ده، چطور می‌تونیم با با اطلاعات بیش از حدی که در طول روز دریافت می‌کنیم، مقابله کنیم؟

نوتیفیکیشن‌ها و اعلان‌ها رو خاموش کنید

یک تغییر ساده که باعث می‌شه بتونید مرزی با دنیای خارج شکل بدید، اینه که تمام نوتیفیکشن‌هاتون رو، چه ایمیل باشه یا اینستاگرام یا واتس‌اپ، خاموش کنید. Ella McCrystal می‌گه: «ما باید توهم این که باید در راس همه‌چیز باشیم رو کنار بگذاریم.» واقعیت اینه که چیزهای بسیار کمی هستند که به توجه فوری ما نیاز دارند؛ بنابراین عدم دسترسی دائمی به این تاثیرات بیرونی، یک راه مفید برای محافظت از سلامتی شماست. اگه فکر خاموش کردن همه نوتیفیکشن‌ها باعث اضطراب شما می‌شه، هر یکی‌دوساعت یک‌بار به مدت پنج دقیقه به خودتون زمان بدید که به پلتفرم‌های ضروری سر بزنید.

زمان‌هایی رو به قطع ارتباط با دنیای دیجیتال و ارتباطات اختصاص بدید

الا، (Ella McCrystal) می‌گه: «استراحت دادن به مغزمون برای این که اطلاعات جدید رو پردازش کنه، عنصری حیاتی در یادگیری و تفکر به شمار می‌ره.» قطع ارتباط در فواصل منظم در طول روز، کمک می‌کنه تا نه تنها بتونید چیزهایی که خوندید، دیدید یا شنیدید رو پردازش کنید، بلکه جرقه احساس اضطراب ناشی از اضافه‌بار اطلاعات رو هم آروم کنید.

مدیتیشن رو امتحان کنید یا زمان‌هایی از روز رو به این اختصاص بدید که فقط ساکت بشینید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه از پنجره به بیرون نگاه کنید. Marisa Peer، تراپیست و نویسنده، می‌گه: «درسته که این «لحظات بدون فکر» ممکنه مثل وقت تلف کردن به نظر برسه؛ اما در واقع به ذهن شما زمان می‌ده تا بتونه دوباره به کار بیوفته.» اگه این روش برای شما کارساز نیست، می‌تونید ۱۰ دقیقه پیاده‌روی بیرون از منزل رو بدون هیچ دستگاه دیجیتالی امتحان کنید یا چند حرکت آرامش‌بخش یوگا انجام بدید.

تخلیه مغزی رو امتحان کنید

یکی از مشکلاتی که اضافه‌بار اطلاعات به همراه داره اینه که باعث می‌شه توانایی اولویت‌بندی کردنمون رو از دست بدیم. چطور می‌تونیم وقتی که ذهنمون پر از آشفتگی مسائل سیاسی جهانه برنامه ریزی هفتگی خانوادگیمون رو انجام بدیم؟ یک راه حل موثر برای این کار اینه که «تخلیه مغز» رو تمرین کنیم.

ماریسا پیشنهاد می‌کنه: «اول هفته هرچیزی رو که می‌خواهید در هفته آینده به دست بیارید، یادداشت کنید.» شما می‌تونید ژورنالی برای همه نگرانی‌ها یا مشکلات بزرگتری که باید بهشون بپردازید، داشته باشید؛ نوشتن به شما کمک می‌کنه تا تمام افکار درهم ریخته رو از مغزتون خارج کنید و با هر کدوم از این افکار به روشی حساب‌شده مقابله کنید.

تصمیم‌گیری‌های بزرگ رو به صبح اختصاص بدید

تصمیم‌های مهمی که نیاز به توجه بیشتری داره رو صبح بگیرید، قبل از این که مغزتون فرصت پُرشدن با اطلاعات رو داشته باشه. با این کار می‌تونید قبل از ظهور هرگونه حواس‌پرتی، مثل پیام‌های کاری، اخبار فوری یا پیام‌های دوستاتون، درست‌وحسابی به اولویت‌هاتون فکر کنید.

اختصاص دادن این زمان، نه هر روز، بلکه بر هر زمانی که بهش نیاز دارید، یک راه عالی برای اینه که متوجه چیزی‌هایی بشید که واقعا در زندگی شما مهمه؛ به جای چیزهایی که ممکنه روزانه توجه شما رو به خودشون جلب کنند.

به دنبال نکات مثبت باشید

منفی‌بودن مصرف رسانه‌ای ما معمولا چیزیه که بر روی ما سنگینی می‌کنه. برای متعادل‌کردن این احساس، به دنبال داستان‌ها و ارتباطاتی باشید که در شما احساس خوب ایجاد می‌کنند. از دوستانتون درباره لحظات مورد علاقشون در روز بپرسید، سایت‌های خبری مثبت رو چک کنید، از شخصی در محل کار تعریف کنید و سپاسگزاری رو تمرین کنید. همین چیزهای کوچک هستند که شما رو از هرگونه احساس ازپادراومدن یا غمی که ممکنه تجربه کنید، رها کنند.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «5 supportive tips for dealing with information overload» است که «آژانس محتوای نیم‌فاصله» ترجمه‌اش کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط