جستجو
Close this search box.

۱۴ راه برای ایجاد و پرورش عادت کتابخوانی

14 راه برای ایجاد و پرورش کتابخوانی

بعد از «کم کردن وزن»،«پایان دادن به تعلل ها» و «عاشق شدن»، کتاب خواندن یکی از بزرگترین اهدافی است که مردم برای خودشون تعیین میکنند.
انتخاب کتابی خوب میتونه بسیار رضایت بخش باشه. کتاب خوب می تونه چشم اندازهای جدیدی رو پیش روی چشمان شما قرار داده و شما رو با شخصیت هایی آشنا کنه که حس کنید واقعا اونارو می شناسید. اگر کتاب خواندن عادتیه که دوست دارید اونو  به زندگی خودتون اضافه کنید، روش های مختلفی برای پرورش آن وجود دارد. اول اینکه،متوجه این باشید که خواندن کتاب خوب بسیار لذت بخش است. اگر کتابی که الان مشغول مطالعه ش هستید رو دوست ندارید و چند روزی میشه که این بی میلی رو احساس میکنید، همین الان اون کتاب رو  کنار گذاشته و کتابی رو شروع کنید که واقعا از خواندن آن لذت میبرید.

نکات زیر به شما کمک میکند تا عادت کتابخوانی را در طول روز به زندگی خود اضافه کنید:

  1. یک زمان خاص برای مطالعه مشخص کنید:

میتوانید دوره های کوتاهی در طول روز برای مطالعه مشخص کنید مثلا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه .
شما میتونید این دوره های کوتاه مدت را در تلفیق با عادات روزانه ی خود مثل غذاخوردن(نهار،صبحانه و یا حتی شام) قرار دهید.
همچنین میتونید یک دوره ی ۴۰ دقیقه ای را مشخص کرده و به اون پایبند باشید.

۲– همیشه یک کتاب همراه داشته باشید:

هرکجا که رفتید یک کتاب همراه خودتون داشته باشید. من هرزمان که از خونه بیرون میزنم مطمئن میشم که گواهینامه ی رانندگی، کلیدهای خونه، و کتابهام همراهم هستند.
این کتاب در ماشین هم همراه من است و هر زمان میدونم جایی میرم که زمان کافی دارم مثل مطب پزشک یا سایر قرارهایی از این دست، به مطالعه مشغول میشوم.

۳– یک فهرست تهیه کنید:

یک فهرست از تمام کتابهایی که دوست دارید بخونید تهیه کنید. از این فهرست میتونید داخل دفترچه خاطرات، دفتر جیبی یا صفحه ی شخصی خودتون در فضای مجازی نگهداری کنید. هر زمان هم که کتاب جدیدی پیدا کردید که دوست داشتید بخونیدش، اسمشو به این لیست اضافه کنید.به یاد داشته باشید این فهرست باید به روز نگه داشته شود و هرزمان یکی‌از اونا رو خواندید از لیست خطش بزنید.

یک راه حل فنی و الکترونیک:


برای فهرست کتابهای خودتون یک ایمیل بسازید و‌هرزمان یک کتاب جدید رو خواستید تا به این فهرست اضافه کنید، اسمش رو به ایمیل کتابهاتون بفرستید. حالا صندوق ورودی ایمیل شما فهرست کتابهایی هست که هنوز اونارو نخوندید.
وقتی کتابی رو خوندید، جلوی اسمش یک عبارت «تمام شد» بنویسید. اگر دوست داشتید حتی میتونید پیامی به همون ایمیل بفرستید و نظرات خودتون رو درباره کتاب در اون بنویسید.

۴-یک مکان ساکت پیدا کنید:

محلی رو در خونه پیدا کنید که بتونید در راحت ترین حالت ممکن بنشینید (لطفا غیر از مواقع خواب دراز نکشید) و شروع به خواندن کنید.
برای اینکه حواس پرتی نداشته باشید حتی الامکان هیچ تلویزیون یا رایانه ای اطرافتان نباشد. همچنین موسیقی پرسروصدا یا اعضای خانواده بهتره در نزدیکی شما نباشند. اگر چنین مکانی رو در خونه نداشتید سعی کنید اونو ایجاد کنید.

۵– استفاده از تلویزیون و اینترنت را کم‌ کنید:

این راه حل شاید واقعا برای بعضی سخت باشد. اما‌ بدانید که هر چه قدر استفاده از تلویزیون و یا اینترنت رو کم میکنید، به زمان مطالعه تون اضافه میشود.

۶– با صدای بلند برای بچه ها کتاب بخوانید:

کتاب خواندن برای بچه ها بهترین راهی است که میشود به واسطه ی اون مطمئن شد که اونا هم در بزرگسالی کتابخوان خواهند شد. بنابراین، چند کتاب خوب برای بچه ها پیدا کنید و بخوانید. با انجام این کار در عین حال که با کودک خودتون وقتی رو میگذرونید، عادت کتابخوانی رو هم در خودتون پرورش میدید.

۷-گزارش مطالعات خودتان را ثبت کنید:

این گزارش علاوه بر اسم و نویسنده کتاب باید شامل تاریخ شروع و‌ پایان مطالعه کتاب هم باشد. اگر میتونید حاشیه نویسی کنید؛ این کار کمک میکنه بعدها با دیدن حاشیه نویسی ها، حس بی نظیری رو تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:چگونه برنامه ریزی بهتری داشته باشیم؟

۸– به فروشگاه هایی که کتاب دست دوم میفروشند سر بزنید:

مکان مورد علاقه من برای خرید کتاب، مغازه کتابهای دست دوم است. معمولا چندین جعبه کتاب از این مغازه ها میخرم و‌تخفیف زیادی هم بهم تعلق میگیره. بنابراین با اینکه زیاد مطالعه میکنم اما، هزینه ی زیادی پرداخت نمیکنم.
خوندن کتابهایی که قبلا خوانده شده اند بسیار لذت بخش است پس، رفتن به مغازه کتابهای دست دوم را در برنامه ی خودتون قرار دهید.

۹-یک روز مخصوص را به مطالعه در کتابخانه اختصاص دهید:

رفتن به کتابخانه حتی از خرید کتاب دست دوم هم ارزان تر تمام میشود؛ بنابراین، این کار را تبدیل به یک عادت هفتگی کنید.

۱۰-کتابهای جذاب و سرگرم کننده بخوانید:

کتابهایی پیدا کنید که واقعا شما را سرگرم میکنند و برای شما جذاب میباشند. حتی اگر این کتابها جزو شاهکارهای ادبی محسوب نشوند اما، عادت به کتابخوانی رو در شما پرورش میدهند. وقتی به خواندن عادت کردید میتونید سراغ آثار فاخر و دشوارتر بروید.
استفن کینگ، جان گریشام، تام کلنسی،رابرت لودلوم، نورا رابرتز، سو گرافتون، دن براون و…. همه نویسندگان عالی هستند چرا که داستانهای خوبی رو روایت میکنند. میتوانید نویسندگان زیر رو هم دنبال کنید:
ویلیام گیبسون، داگلاس آدامز، نیک هورنبای، آن پچت، تری مک میلان و اسکات فیتزجرالد.

۱۱– مطالعه را تبدیل به فعالیتی لذت بخش کنید:

زمانی در روز رو برای مطالعه انتخاب کنید که احساس بهتری رو در اون بازه دارید؛ در حین مطالعه چای یا قهوه خوب بخورید؛ با یک پتو خوب روی صندلی راحتی بنشینید و یا درحال مطالعه غروب یا طلوع خورشید رو تماشا کنید.

۱۲– روند مطالعه ای خود را بر روی وبلاگ خودتان منتشر کنید:

اگر وبلاگی دارید، در رابطه با تجربه ی مطالعاتی خودتون بنویسید. اگر چنین فضایی ندارید، اون رو ایجاد کنید؛ این کار رایگان است و هزینه ای در بر نخواهد داشت. از اعضای خانواده بخواهید به آن سر زده و نظر بدهند. این کار شما را نسبت به اهدافتون مصمم تر کرده و به شما انگیزه ی لازم را هدیه میدهد.

۱۳– یک هدف بلندپروازانه و قابل دسترسی را برای خود تعیین کنید:

به خودتان بگویید امسال میخواهم ۵۰ کتاب بخوانم یا هرتعداد دیگری و برای رسیدن به آن تلاش کنید. فقط مطمئن باشید که همچنان از خواندن لذت میبرید و این کار را عجولانه انجام نمیدهید.

۱۴– ساعت و یا روز مطالعاتی مشخص داشته باشید:

یک ساعت مشخص یا روز مشخص را تعیین کنید و در آن فقط به مطالعه کردن بپردازید  و هیچ کار دیگری نکنید. از اعضای خانواده بخواهید در این مسیر باشما همراه شده و به شما بپیوندند؛ این کار بسیار سرگرم کننده است.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ <<14 Ways to Cultivate a Lifetime Reading Habit>> می­باشد که «نیکو مهرآسا» ترجمه‌اش کرده است.

19 پاسخ

  1. سلام
    کتابهایی پیدا کنید که واقعا شما را سرگرم میکنند و برای شما جذاب میباشند.
    جالب بود سپاس

  2. خیلی خوب و کابردی بود.به این راهکارها کتاب صوتی و الکترونیک هم میشه اضافه کرد

  3. درود
    ممنون هلی جون
    من بصورت مدام و روزانه کتاب های صوتی گوش میدم و ممکنه چندین و چند بار هر قسمت از کتاب رو گوش کنم. ولی خوندن کتاب بادقت و یادداشت برداری برام یک چیز دیگست!!!

  4. هلی جون سلام من تو ایران زندگی میکنم به خاطر شرایط کرونا اجازه ی بیرون رفتن ندارم
    انقدر هم به محیط های انلاین هم اعتقاد ندارن و نمیتونم سفارش بدم. شرایط ومحیطی که گفتید رو قبول دارم ولی دسترسی به کتاب ندارم ، میشه از pdf داخل گوشی استفاده کرد؟

    1. سلام سلام
      حتمن اپلیکیشنهای کتاب الکترونیک رو امتحان کن. من یه مدت خیلی کتاب الکترونیک میخوندم و تجربه خوبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط