جستجو
Close this search box.

9 توصیه عالی برای مقابله با بحران

چطور با بحران کنار بیاییم؟

برای همه ما بحران‌های مختلفی اتفاق می‌افتند، چه از نظر شخصی و چه از نظر حرفه‌ای. گاهی اوقات اون‌ها چیزهای زیادی رو برای همیشه تغییر میدن. اگه خوش شانس باشیم، شاید بتونن به طور موقتی باعث ناراحتی ما بشن.

نحوه رفتار ما در حین یه بحران، می‌تونه باعث بشه که در برابر شرایط تسلیم بشیم یا بر اون غلبه کنیم. ممکنه که فکر کنین در شرایط بحرانی هیچ کنترلی بر اوضاع ندارین. ولی، برعکس کارهای زیادی وجود دارن که می‌تونین هم قبل از بحران و هم در حین بحران انجام بدین.

توماس جفرسون (سومین رئیس‌جمهور آمریکا)، درباره بحران حرف عاقلانه‌ای میزنه:

“حتی خوش شانس‌ترین ما طی سفرمان در زندگی، اغلب با بلاها و بدبختی‌هایی روبرو می‌شویم که ما را به شدت رنج می‌دهند. تقویت ذهن در برابر حملات این بلاها و بدبختی‌ها، باید یکی از مطالعات و تلاش‌های اصلی زندگی ما باشد.”

 

در ادامه همراه ما باشید تا 9 راهکار خوب بهتون یاد بدیم تا بتونین از شرایط بحرانی به بهترین شکل ممکن عبور کنید:

 

  1. فعال و آماده باشید

بحران‌ها و بلایا تقریبا غیرقابل پیش بینی هستن. ولی با این حال، بهترین راه مقابله با شرایط غیر منتظره، آماده بودن هست. مثلا شما باید مقداری پول به عنوان پس‌انداز داشته باشید تا در زمان بحران‌هایی مثل از دست دادن شغل، تعطیل شدن صنعت کار شما و …، بتونین روی این پس‌انداز حساب کنین. بحران سلامتی اتفاقیه که برای همه میتونه رخ بده، پس شما باید سعی کنین قبل از شروع بیماری در بهترین وضعیت ممکن قرار بگیرین. پس با تغذیه مناسب، ورزش کافی، خواب خوب و رعایت نکات مربوط به سلامتی، سیستم ایمنی خودتون رو تقویت کنید.

آماده باشید

 

  1. انتظار بهترین‌ها رو داشته باشید، برای بدترین‌ها برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی همراه با آمادگی هست. وقتی قبل از وقوع بلایای طبیعی یه برنامه اضطراری داشته باشین، می‌تونین حرکت کنین و بدون نیاز به فکر کردن در مورد راه‌حل، در طول بحران به سمت جلو حرکت کنین.

 

  1. احساسات خودتون رو کنترل کنید

مطمئنا همه ما زمان وقوع فاجعه احساس می‌کنیم که همه چی تموم شده و حس از هم پاشیدگی به ما دست میده. اما بهترین واکنش اینه که تا جایی که ممکنه خونسردی خودمون رو حفظ کنیم.

وقتی با ترس و اضطراب واکنش نشون میدیم، دقیقه‌های مهمی رو از دست میدیم. تک تک این ثانیه‌ها می‌تونن در نتیجه کار شما تفاوت ایجاد کنن. داشتن برنامه که در نکته شماره 2 به اون اشاره کردیم، به ثابت موندن احساسات شما در مواقع نامناسب کمک میکنه.

 

  1. اقدام کنید

منتظر نباشین تا بحران خود به خود حل بشه. چیزی که در کنترل شماست رو ارزیابی کنین و بعد هر اقدامی رو که برای بهتر کردن اوضاع هست رو انجام بدین. بی‌اختیار نشستن و هیچ کاری نکردن می‌تونه حال شما رو بدتر کنه. با اینکه ممکنه کنترل زیادی بر بحران نداشته باشین، اما در هر صورت برای مهار بحران، مدیریت یا کاهش تاثیراتش، هر کار که می‌تونین انجام بدین.

اقدام کنید

 

حالا که تا اینجای مطلب اومدی، احتمالا میدونی که از دست دادن عزیز و سوگواری هم میتونه یه بحران تو زندگی هر فردی باشه. ما تو هفته نامه های قبلی دو نوبت در این مورد صحبت کردیم:

  • سفر از میان غم و اندوه | مطلبی در مورد سوگواری
  • 10 نکته ای که باید در مورد غم و اندوه بدونید
  1. به دنبال حمایت باشید

ما مجبور نیستیم بحران‌ها رو به تنهایی مدیریت کنیم. اعضای خونواده، دوستان، گروه‌های حمایتی و متخصصان فوق‌العاده‌ای وجود دارن که تو زمان‌های سخت زندگی می‌تونن به شما کمک کنن. البته در صورتی که بحران گروهی پیش بیاد، اغلب جوامع دور هم جمع میشن و به هم دیگه قدرت میدن و از هم حمایت میکنن. اصلاً لازم نیست که تو این شرایط تنها باشین و حس تنهایی به سراغتون بیاد.

 

  1. صبور باشید

بیشتر اوقات ما نمی‌دونیم بحران تا چه زمانی طول میکشه، بحران زمان خودش رو داره و باید این زمان سپری بشه. با اینکه ممکنه آرزو کنیم که هر چی زودتر تموم بشه، اما چاره‌ای نداریم جز اینکه منتظر باشیم تا بحران به پایان برسه. مثلاً زمان یه بیماری همه‌گیر مثل کرونا، به سختی می‌تونیم این زنجیره رو قطع کنیم.

بهترین کاری که شما در این شرایط می‌تونین انجام بدین، اینه که تا حد ممکن با این بحران برخورد مثبت و فعالی داشته باشین. ما تو این شرایط کنترل کمی بر شرایط داریم و این کاملاً طبیعیه که حس ناامیدی، اضطراب و بی‌حوصلگی به ما دست بده. اما باید نسبت به این احساسات صبور باشید.

 

  1. از سختی‌ها درس بگیرید

هیچ چیزی مثل یه بحران نمی‌تونه شما رو مجبور کنه اولویت‌های خودتون رو دوباره ارزیابی کنید. اکثر ما فراموش می‌کنیم که چی مهمه، یا اینکه همه فرصت‌هامون و آزادی‌هامون رو همیشگی می‌دونیم.

ولی بحران می‌تونه نقاط آسیب‌پذیر ما رو آشکار کنه. ممکنه تو بخشی‌هایی مثل ارتباطات، سلامت روانی، سبک زندگی خودتون ضعف‌هایی داشته باشین که مواقع بحرانی این‌ها رو کشف می‌کنید. کشف آسیب پذیری‌های ما، این فرصت رو بهمون میده که روی بخش‌های ضعیف یا ناکارآمد زندگی‌مون کار کنیم و اون‌ها رو تقویت کنیم.

 

  1. به فکر بهبود باشید

بعد از گذر از بحران، عزم خودتون رو جزم کنین و اقدامات لازم رو انجام بدین تا از وقوع دوباره اون جلوگیری کنین. در واقع یه بحران می‌تونه زنگ خطری باشه که شما رو وادار به انجام کارهای لازم کنه. این کارها می‌تونن برای بهبود سلامت و تقویت شغل باشه، یا این که فقط برای آگاهی از تهدیدات احتمالی باشه. بنابراین از درس‌هایی که از بحران گرفتین، استفاده کنین و اون‌ها رو برای بهبود به کار ببرین.

به فکر بهبود باشید

 

  1. از زندگی لذت ببرید!

بحران‌ها بخشی از زندگی هستند. هیچ‌کسی نمی‌تونه از مشکلات و سختی‌ها فرار کنه. وقتی که از بحران جان سالم به‌در بردید، به خودتون تبریک بگید که از پس اون بر اومدین و سپاسگزار باشین. اینو بدونین که قطعا یه نتیجه خوبی از اون حاصل شده و در نهایت شما به فرد بهتری تبدیل شده‌اید.

از زندگی لذت ببرید

 

کاهش اثرات جسمی و عاطفی بعد از بحران

نهایتاً، چند راه مفید رو بهتون معرفی می‌کنیم که برای کاهش اثرات جسمی و عاطفی بعد از بحران، به کارتون میاد. در واقع بعد از اینکه همه کارهای ممکن برای کنترل شرایط رو انجام دادین، می‌تونین این فعالیت‌ها رو هم انجام بدین:

  • ورزش کنین: فعالیت بدنی اندورفین‌های آرام‌بخش رو آزاد میکنه.
  • به موسیقی گوش بدین: به شما کمک میکنه تا از زمان و مکان عبور کنید.
  • در ژورنال خودتون یادداشت بنویسین: این کار به کاهش اضطراب کمک میکنه و انگار که احساسات شما رو به صورت شفاهی درمیاره.
  • در کنار ساحل، رودخونه یا مسیر طبیعت قدم بزنید: بیرون رفتن در هوای تازه، باعث آرامش و بهبود تصویر ذهنی شما میشه.
  • کتاب بخونین: خوندن کتاب یا مطالب دیگه، میتونه شما رو به زمان و مکان دیگه‌ای ببره.
  • مدیتیشن کنین: این کار شما رو آروم و ریلکس میکنه.
  • فیلم کمدی یا برنامه تلویزیونی طنز تماشا کنین: خنده یه راه عالی برای رهایی از استرس هست.
  • فعالیت مورد علا‌قه‌تون رو انجام بدین: هر فعالیتی که فکر می‌کنین شما رو از چارچوب ذهنی منفی و بی‌فایده دور می‌کنه رو انجام بدین.

 

امیدواریم با این راهکارها بتونین از بحران‌ها و سختی‌های زندگی به خوبی عبور کنید. اگه شما هم راه مناسبی برای پشت سر گذاشتن بحران دارید، توی بخش کامنت‌ها اون رو با ما به اشتراک بذارین.

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ « Nine Best Tips to Deal With a Crisis » است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است

10 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط