کار تیمی قسمت مهمی از محل کار به شمار میره. چندین مزیت برای کار تیمی وجود داره: از بهرهوری بیشتر گرفته تا بهبود محیط کار. در عین حال که اقتصاد و تقاضا در حال توسعه است، باید به این فکر کنید که کار کردن در یک تیم برای شما چه معنایی دارد و چطور از کار تیمی مثبت، سود میبرید؟ ما در این مقاله به این میپردازیم که کار تیمی چیه، چرا اهمیت داره و مزایای کار کردن در یک تیم رو بیان میکنیم.
مزایای کار در تیم چیست؟
کار در یک تیم مزایای متعددی داره، کار کردن در تیم شامل ترکیب مهارتها و تواناییهای مختلفه و به افراد اجازه میده تا باورها و ارزشهای خودشون رو در یک پروژه تجاری تبادل کنند. برخی از مزایای کار در یک تیم ممکنه شامل موارد زیر باشه:
باعث ایجاد اعتماد میشود
این شاید سودمندترین دلیلی باشه که باعث میشه کارفرماها تیم بسازند. از آنجایی که بُرد و باخت ممکنه کل تیم رو تحت تاثیر قرار بده، اعضای تیم برای دستیابی به یک هدف مشترک به راحتی به یکدیگر تکیه میکنند. اعتمادی که از تکیه بر دیگر اعضای تیم به وجود میاد، میتونه از کار گروهی فراتر بره و یک محیط سالم رو همهجا ایجاد کنه.
علاوه بر این، اعضای تیم ممکنه یاد بگیرند که چطور اختلافها رو حل کنند و با توجه به نقاط قوت همدیگر کار کنند که میتونه همبستگی تیمی قویتری رو به وجود بیاره. این میتونه بهشون کمک کنه با بهرهوری بیشتری کار کنند و بر اختلافات جزئی غلبه کنند و این اختلافها رو به حرمت تیم کنار بگذارند. همچنین ممکنه نیازهای همدیگر رو درک کنند و به طور مداوم به یکدیگر انگیزه بدن.
ریسکپذیری را تشویق میکند
کسبوکار و کارآفرینی به میزانی باورنکردنی از ریسکپذیری نیاز داره و کار تیمی شما رو به ریسکپذیری بیشتر ترغیب میکنه. تیمها احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند چرا که مسئولیت به جای این که بر عهده یکنفر باشه، بین اونها برابره. علاوه بر این وقتی تیم به موفقیتهای بیشتری دست پیدا میکنه، احتمال بیشتری داره که بخواهند با استفاده از ایدههای جدید و انقلابی، دستاوردهای جدیدتری ایجاد کنند.
درک را بهبود میبخشد
اعضای تیم میتونن بلافاصله از شخص دیگری که نسبت به پروژه آگاهی داره بپرسند که چه کاری باید انجام بشه و در صورت وجود سردرگمی، بهشون کمک کنه تا اون رو درک کنند. از آنجایی که همه اعضا یک هدف مشترک دارند، شانس کمتری وجود داره که از مسیر پروژه منحرف بشن. معمولا هر عضو تیم بخش متفاوتی از توسعه پروژه رو مدیریت میکنه که منجر به درک منسجمتری از انتظارات همه از اون پروژه میشه.
این حالت همیشه هنگام کار انفرادی روی پروژه اتفاق نمیافته، چون ممکنه افراد ندونن که وظایف فرعی رو از کجا شروع کنند. سردرگمی کمتر به این معناست که تیمها کارآمدتر و بدون تاخیر عمل میکنند. میتونید یک ویژنبورد بسازید که کارهایی رو نشون میده که باید در چندجلسه بعدی انجام بشن و این که چه کسی مسئول اونهاست.
منجر به پرورش خلاقیت میشود
کار تیمی به عنوان یک جعبه ابزار گروهی عمل میکنه چون اعضای تیم درباره ایدههاشون همکاری میکنند و از مهارت منحصر به فرد خودشون استفاده میکنند. به این معنی که این افراد قادرند دیدگاهها رو ترکیب کنند و راهکارهای قانعکنندهتری به وجود بیارن. جایی که اعضای تیم بتونن ارتباط صریح برقرار کنند، شانس بیشتری برای پرورش اعتماد وجود داره و اونها با احساس راحتی بیشتری ایدههای جدید و خلاقانه رو با یکدیگر به اشتراک میگذارند. این باعث میشه جلوی دیدگاههای قدیمی گرفته بشه که ممکنه در کار انفرادی به عنوان محصول جانبی اتفاق بیفته.
اعضای تیم همچنین ممکنه با به حداکثر رساندن دانش مشترک و کسب مهارتهای جدید از یک پروژه، از پروژه دور بشن. هنگام کار در یک تیم، یک برنامه پلان آزاد رو امتحان کنید. (Open Plan یا پلان آزاد به معنای فضایی باز و با حداقل تعداد دیواره که تعامل و همکاری بین اعضای تیم را تشویق میکند.) چون بهتون این امکان رو میده که بتونید آزادانهتر تعامل داشته باشید و بحثهای خلاقانه و بسط داده شده رو هم تشویق میکنه.
خوش میگذرد
کار گروهی باعث میشه افراد بتونن در کار با یک پروژه خوش بگذرونن و از فرسودگی شغلی دوری کنند. (که این دو مورد زمانی که فرد به تنهایی کار میکنه، با احتمال بیشتری اتفاق میافته.) تیمها اغلب استراحت و جلسات صحبت رو بین زمانهایی که کار بیشتری هست ترکیب میکنند. داشتن مکالمه و استراحت سالم میتونه به بهبود کیفیت کار منجر بشه.
به تنهایی کار کردن ممکنه تاثیر متفاوتی روی کار شما داشته باشه چون ممکنه برای این که بتونید پروژهها رو در زمان مشخصشده به پایان برسونید، نتونید به درستی استراحت کنید. درسته که دیدن این که به تنهایی کارهای یک پروژه رو انجام دادید میتونه احساس پاداش رو القا کنه، اما کار تیمی این فرصت رو فراهم میکنه تا بتونید موفقیتهای خودتون رو با افرادی که این موقعیت رو درک میکنند، جشن بگیرید.
انگیزه را بهبود میبخشد
کار تیمی میتونه افراد رو به انجام وظایفشون ترغیب کنه چون میخواهند برای موفق شدن خودشون، به تیم کمک کنند. این میتونه به ایجاد یک محیط کاری سازنده منجر بشه. به همین دلیل Peer-to-peer recognition یا تشخیص همتا به همتا، اهمیت بسیاری داره و میتونید از طریق پلتفرمهای چت، کارمندان رو تشویق کنید تا از کار یکدیگر تعریف کنند یا در شرکت از تابلوی دستاوردها استفاده کنید.
مهارتهای حل تعارض را به شما میآموزد
داشتن مهارتهای حل تعارض میتونه به تیمها در پیداکردن راهکار برای مسائل روزمره کمک کنه. به این دلیل که وقتی افراد با مهارتها و دیدگاههای مختلف دور هم جمع میشن، ناخودآگاه تعارضها اتفاق میافتن. علاوه بر این، کارمندان عادات و پسزمینههای متفاوتی دارند که به تفاوتهای اونها اضافه میکنه. اگر کارمندان میخوان در آینده نقشهای مدیریتی داشته باشن، میتونن مهارتهای حل تعارض که یک چیز حیاتیه رو در زمانی که اختلافات در تیم اتفاق میافته، یاد بگیرند. حل تعارض اونها رو ملزم میکنه که خودشون بدون مشورت با مدیریت، تعارضها رو حل کنند.
تیم را قویتر میکند
شما میخواهید تیمی بسازید که کارمندان قادر باشند از همدیگر یاد بگیرند و با هم پیشرفت کنند. ممکنه یکی از اعضای تیم در ارتباطات نوشتاری مهارت داشته باشه اما نمیتونه در بیان این اطلاعات با صدای بلند عملکرد خوبی داشته باشه. توی این مثال، اون فرد رو با فردی که مهارت خوبی در سخنرانی و صحبت کردن در جمع داره، جفت کنید تا به تواناییهای تیمتون تنوع ببخشید و به هر دونفر اجازه بدید از همدیگر یاد بگیرند. مهمه که مهارتهای دیگران رو ببینید و بفهمید که چه پروسهای پشت اونهاست. این اتفاق، ترکیب مهارتها و بهبود خروجی کار رو راحتتر میکنه.
تنوع را رواج میدهد
همه اعضای تیم تجربیاتی متفاوتی دارند. تخصص و تحصیلات متفاوتی دارند و از قومیتها و سیستمهای اعتقادی متفاوتی آمدهاند. با پذیرش این دیدگاههای متفاوت، افراد میتونن خروجی پروژه خودشون رو بهبود ببخشن و به ایدههای جدیدی برسند. رهبران تیم میخواهند از یک تفکر گروهی اجتناب کنند، یعنی زمانی که تیمها برای پیشگیری از تعارض، به یک ایده پایبند هستند. با این حال، عدم توافق بخشی سالم از کار گروهی به شمار میره چون بحث رو تشویق میکنه. این اتفاق فرهنگی رو به وجود میاره که در اون، همه برای تخصص و پسزمینه همدیگر ارزش قائل هستند و چون به یکدیگر احترام میگذارند، بازخورد ارزشمند ارائه میدن.
ترس کمتر میشود
فردی که در کسبوکار جدیدی قرار گرفته یا مهارتهای ارتباطی نداره، ممکنه از تصمیمگیری جسورانه و غیرمعمول برای پروژه بترسه. اما جو گروهی فرد رو مجبور میکنه که پیش دیگران صحبت کنه و ایدههای خودش رو مطرح کنه. پس کار تیمی این امکان رو در اختیار افراد قرار میده تا بتونن به دنبال سرنخهای نوآورانه باشند و حتی با کمک دیگران، بهش دسترسی پیدا کنند. این اتفاق منجر به خروجیهای نوآورانهای میشه که فراتر از انتظاراته. وقتی که افراد برای مطرح کردن ایدههای عجیب و غریب خودشون احساس راحتی کنند، اون کسبوکار میتونه به رشد خودش ادامه بده و در بازی از بقیه جلوتر بمونه.
استرس در محل کار را کاهش میدهد
از آنجایی که افراد تیم از طریق اعتماد و دوستی با یکدیگر ارتباط شخصیتری برقرار میکنند، هنگام مقابله با استرس و اضطراب مربوط به کار هم به احتمال زیاد به یکدیگر تکیه میکنند. کار تیمی یک شبکه حمایتی رو تقویت میکنه که در اون افراد میتونن به وضوح مشکلات خودشون رو بیان کنند و از کسی که احتمالا مشکلاتشون رو درک میکنه، بینش کسب کنند.
رهبران تیم ممکنه این کار رو از طریق فعالیتهای تیمسازی آسانتر کنند. این فعالیتها به اعضا اجازه میده تا در سطح غیرحرفهای و غیرکاریتری باهم تعامل داشته باشند. برخی از نمونهها شامل بحثهاییه درباره علایق مشترک یا چیزهایی که یخ اونها رو آب کنه. علاوه بر این، کار تیمی میتونه با استرس مبارزه کنه چون همه اعضا در یک کار مشترک مسئول هستند. این کار فشار رو کاهش میده و به افراد اجازه میده تا در صورتی که نمیتونن کاری رو تا مهلت مقرر انجام بدن، حجم کاری بالای خودشون رو با دیگران تقسیم کنند.
کار تیمی چیست؟
کار تیمی زمانی اتفاق میافته که گروهی از افراد کنار همدیگر جمع میشن و برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش میکنند. تیمها زمانی مفید هستند که چندین کار فرعی وابسته به یک پروژه وجود داشته باشه یا جایی، کار کلی پیچیده باشه. این مورد به این دلیله که افراد بیشتری برای طوفان فکری و ایدهپردازی و توضیح مراحل مختلف توسعه محصول در دسترس هستند.
برای موفقیت یک تیم، هرکدام از اعضا باید هدف مشترک تیم رو در اولویت خودشون قرار بدن. فقط از این طریق کار تیمی میتونه افراد رو دور هم جمع کنه و به تقویت یک محیط کاری خلاق بشه. به این معنا که همبستگی، شرط اساسی در کار تیمی به شمار میره و بدون اون، افراد ممکنه کار بیشتری نسبت به بقیه افرادی که کار سبکی دارند، انجام بدن یا جلسات تیمی بدون بازدهی بشه.
چرا کار تیمی مهم است؟
چند دلیل برای این که کار تیمی بخش مهمی از یک تجارته وجود داره. تلاشهای گروهی میتونه خواستههای بازار جهانی رو تسهیل کنه. چیزی که وقتی به تنهایی کار میکنید، دست نیافتنیه. دلایل مهم بودن کار تیمی ممکنه شامل موارد زیر باشن:
- ترویج محیط کار مثبت
- ترویج تغییرات پویا و پایدار
- دستیابی به اهداف جدید
- دستیابی به کسبوکار سالمتر
- پرورش فرصتهای جدید
- خروجی سریعتر در کارهای پیچیده
- توسعه مهارتهای حرفهای
این نوشته ترجمهای از بلاگ پست «The Advantages of Working in a Team: 11 Aspects to Consider» است که «آژانس محتوای نیمفاصله» آن را ترجمه کرده است.
یک پاسخ
مرسی هلی جان 🌹