جستجو
Close this search box.

10 راه‌حل برای غلبه بر اهمال‌کاری

10 راه‌حل برای غلبه بر اهمال‌کاری

آیا تعلل و به تعویق انداختن کارها بر زندگی شما تاثیر دارند؟

همه ما با پدیده اهمال کاری آشنا هستیم. مثلاً شما باید یه وظیفه‌ای رو انجام بدین، ولی اون رو به تعویق میندازین. یا اینکه به جای اون، کارهایی مثل تماس غیر ضروری، بررسی ایمیل یا شبکه‌های رو انجام میدین.

شما می‌دونین که باید پروژه رو تموم کنین، اما حوصله انجام هیچ کاری رو ندارین. پس کار رو به تعویق میندازین و تا زمانی که مجبور به انجامش نباشین، شروع نمی‌کنین. اما بعداً شاید خیلی دیر شده باشه، وحشت می‌کنین و آرزو می‌کنین که کاش این کار رو زودتر انجام داده بودین. این مشکل برای همه ما پیش میاد، ولی با یه سری راه‌حل‌ها میشه باهاش کنار بیاین.

در ادامه همراه ما باشین تا به شما بگیم چطوری کارها رو در زمان مناسب و بدون تعلل انجام بدین.

 

مشکل اهمال کاری چیه؟

قبل از اینکه بخوایم به شما راه‌حل معرفی کنیم، باید بدونین که تعلل واقعی چیه؟ تحقیقات زیادی در این حوزه انجام شدن و خیلی از اون‌ها به این نتیجه رسیدن که این رفتارها همیشه هم غیر عادی نیستن. همه افراد گاهی اوقات نمی‌‌تونن تاخیر معقول و تعلل واقعی رو تشخیص بدن.

تاخیر معقول میتونه مفید باشه، مثلا شما باید به یک ایمیل جواب نسبتا طولانی‌ای بدید. پس باید زمان مناسبی رو به اون اختصاص بدین و وقتی که فرصت داشتین، ایمیل رو بنویسین. پس این تعلل منطقی هست و شما برای بهتر پاسخ دادن باید زمان مناسبی داشته باشین.

ولی در تعلل واقعی فرد زمان مناسب برای پاسخ دادن به ایمیل رو داره، اینترنت کاملاً قوی هست و کار دیگه‌ای هم لازم نیست انجام بده، ولی اون فرد اصلاً حوصله نداره و کار رو انجام نمیده… جالبه بدونین که طبق نظر روان‌شناسان تعلل در کارها واقعاً ربطی به مدیریت زمان نداره. اگه یه انسانی همیشه عادت داره کارها رو به تعویق بندازه و شما اون رو به زور مجبور به انجام کاری کنین، خیلی موفق نیستین.

چون مثل این هست که به یه فرد افسرده بگین تو باید خوشحال باشی! این فرد از نظر بالینی مشکل داره و باید با تکنیک‌های مناسب حل بشه. درست مثل فردی که به اهمال‌کاری عادت داره. اگه تعلل واقعی در شما زیاد دیده میشه و از اون رنج میبرین، 10 راه حل بعد رو حتماً بخونین تا به شما در رسیدگی به امور و غلبه بر اهمال کاری کمک کنن.

 

راه‌های جلوگیری از اهمال‌کاری

  1. برای انجام وظایف مهلت نهایی تعیین کنید

یکی از مواردی که می‌تونه به مشکل شما کمک کنه، اینه که مهلتی رو تعیین کنین و یه فشار اجتناب‌ناپذیر رو به وجود بیارین. یعنی یه مهلت نهایی یا همون دِدلاین رو برای انجام وظایف تعیین کنین تا بتونین در اون زمان به مسئولیت‌های خودتون متعهد باشین. جالبه بدونین که با مشخص کردن این مهلت قریب‌الوقوع، قدرت خلاقیت شما هم به طور شگفت‌انگیزی بالا میره. البته شاید تا موقعی که زمان انجام فرا نرسیده باشه این فشار احساس نشه. ولی باز همچنان کاربردهای خودش رو داره و میتونه باعث بشه کارها رو به تعویق نندازین.

  1. یادآوری‌های پیش از موعد مقرر کنید

در مورد قبلی گفتیم که ددلاین مشخص کنین و قبل از گذشتن از این زمان، پروژه رو تکمیل کنین. ولی تا رسیدن اون ددلاین، ریمایندر یا همون یادآوری رو هم در نظر بگیرین. این یادآور رو طوری تنظیم کنین که قبل از ددلاین چند بار به شما هشدار بده. به این ترتیب شما خودتون رو زودتر وارد عمل می‌کنین و از تعویق وظیفه‌تون جلوگیری می‌کنین. ریمایندرهای برنامه‌ریزی شده بسیار عالی هستن، چون تضمین میکنن که شما اصلاً مهلت کار رو از یاد نبرین. تازه به این فکر کنین که انجام پروژه قبل از موعد نهایی اون، چه قدر حس خوبی داره…

 

  1. کارهای بزرگ رو به مراحل خرد تقسیم کنید

بیشتر وظایفی که ما انجام میدیم یه سری کارهای فرعی رو دربر می‌گیرن که باعث اضافه بار ذهنی میشن. ما ترجیح میدیم که خودمون رو توی مسیری قرار بدیم که به کمترین میزان مقاومت نیاز داره، اغلب این راه همون موضوع به تعویق انداختن هست. راه غلبه بر این دام اینه که کارهای بزرگ رو به مراحل خرد تقسیم کنین. مثلا اگه نویسنده وبلاگ هستین و برای نوشتن مطلب تعلل می‌کنین، فقط با انتخاب عنوان شروع کنین و طرح کلی مطلب رو مشخص کنین. بعد از اون زمانی رو مشخص کنین و فقط جمله اول یا پاراگراف اول رو بنویسین. در نهایت وقتی کار به مراحل کوچک‌تر تقسیم شد، آهسته گام بردارید و ادامه بدید. این طوری دیگه انجام پروژه دلهره‌آور نیست.

کارها را خرد کنید

 

ما قبلاً یک مطلب داشتیم در مورد تمرکز کردن بر روی کارهای مهم. شاید خوندنش اینجا خالی از لطف نباشه:

چطور بر روی کارهای مهم تمرکز کنیم و نه فقط کارهای فوری

 

  1. از قانون 10 دقیقه استفاده کنید

اگه کار شما بسیار طاقت فرسا به نظر میرسه یا اگه نمی‌تونین خودتون رو برای شروع آماده کنین و میخواین کار رو به تعویق بندازین، به خودتون بگین که فقط 10 دقیقه از اون رو انجام میدین. زمان حدود 10 دقیقه اصلاً ترسناک نیست.

وقتی که شروع به کار می‌کنین، اثر زیگارنیک ظاهر میشه و به احتمال زیاد به راه خود ادامه میدین. اثر زیگارنیک در روان‌شناسی به این موضوع اشاره داره که افراد، کارها و وظایف ناتمام رو بیشتر از کارها و وظایفی که به صورت کامل انجام داده‌اند، به خاطر میاورند. پس این مورد به شکستن الگوی کاری که متوقف شده کمک میکنه و باعث میشه دیگه استرس‌زا به نظر نرسه و به مقابله با استرس کمک میکنه.

 

  1. حواس پرتی‌ها رو برطرف کنید

وقتی همه چی مثل فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و ایمیل حواستون رو پرت می‌کنن، به تعویق انداختن کارها هم خیلی آسون به نظر میرسه. حالا شما نباید فکر کنین که با این حواس پرتی‌ها می‌تونین به کار کردن مفید ادامه بدین. در واقع در همون مرحله اول واجبه که حواس پرتی رو حذف کنین. پس میز کارتون رو خالی کنین، اعلان‌های موبایل (نوتیفیکیشن‌ها) رو خاموش کنین، همه تب‌های باز مرورگر رو ببندین و هرگونه مزاحمت دیگری که اطرافتون وجود داره رو از بین ببرین. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که اگه کار شما به اینترنت نیاز نداره، اینترنت رو در زمان کار کردن قطع کنین.

 

  1. قورباغه رو آخر قورت بدید

قبل از اینکه بخوایم این مورد رو توضیح بدیم، باید بدونین که منظور از قورباغه رو قورت دادن، انجام بدترین و سخت‌ترین کار هست. اگه باید مجموعه‌ای از وظایف رو انجام بدید و مدام اون‌ها رو به تعویق میندازین، ابتدا ساده‌ترین کار رو انجام بدین. ایده اینه که همه چیز رو به حرکت دربیارین و فوراً شتاب ایجاد کنین. وقتی که در حال حرکت هستین، وقتی که اثر زیگارنیک بالاخره شروع شد، قورت دادن قورباغه آسون‌تر میشه.

 

  1. محیط خودتون رو تغییر بدید

گاهی اوقات محیط کار باعث تعلل و اهمال‌کاری میشه. اتاق کارتون رو در نظر بگیرین، آیا باعث میشه دلتون بخواد کار کنین یا بخواین بخوابید؟ اگه حس خستگی و خواب‌آلودگی دارید، پس وقتش رسیده که محیط رو تغییر بدید.

اتاق رو مرتب کنین، نور رو بهتر کنین، گل و گیاه رو هم به اتاق اضافه کنین، مبلمان راحت سفارش بدید و یک سیستم گرمایش خوب تهیه کنین. شاید این تغییرات براتون سخت باشه و یه مکان آروم‌تری داشته باشین، پس به اون مکان برید. در حقیقت هر کاری که انجام می‌دید، مطمئن بشید که محیط کار به شما این انگیزه رو میده که کار خودتون رو به خوبی پیش ببرین.

  1. پیشرفت خودتون رو به بقیه اطلاع بدید

این فرد می‌تونه یه دوست نزدیک، شریک تجاری، همکار یا مربی‌تون باشه. این رو به فرد اطلاع بدین و ازش بخواین که بهتون بگه واقعا پیشرفت داشتین یا نه؟ اگه جواب منفی بود، از اون فرد بخواین که دلیلش رو بهتون توضیح بده. شما باید از کسی بخواین که مسئولیت‌ها رو بهتون یادآوری کنه تا در مسیر درست حرکت کنین.

پیشرفت خودتون رو به بقیه اطلاع بدین

  1. بیرون برید و از طبیعت لذت ببرید

علم نشون داده که بیرون رفتن و لذت بردن از طبیعت می‌تونه فعالیت مغزی شما رو دو یا سه برابر کنه و باعث خلاقیت بیشتر بشه. وقتی که احساس می‌کنین با کار کردن خسته شدین، کار رو کنار بذارید و چیزی حدود 20 دقیقه پیاده‌روی کنید یا حداقل از خونه بیرون برین. این کارِ مفید باعث میشه سطح آمادگی جسمانی شما افزایش پیدا کنه، اراده شما تقویت شه و بتونین پروژه‌های متوقف شده رو دوباره به حرکت دربیارین.

 

  1. به اندازه کافی بخوابید

مسلما این دلیل اصلی تعلل نیست. ولی با این حال اگه خواب خوبی ندارید و دیر به رختخواب میرید، مغز شما روز بعد به طور مطلوب عمل نمیکنه. شما تمام روز خسته و ضعیف هستین و تقریبا تسلیم همه حواس‌پرتی‌های در طول روز میشین. بنابراین با خواب کافی می‌تونین با طراوت و انرژی باشین و برای کار کردن بیدار بشین. البته چُرت‌های وسط روز رو اصلا از دست ندین. هر وقت حس میکنین که فقط دارین وقت تلفی می‌کنین، یه استراحت سریع 5 تا 15 دقیقه‌ای داشته باشین و تاثیر شگفت‌انگیز اون رو ببینید.

ددلاین تعریف کنید

 

امیدواریم این مطلب براتون مفید بوده باشه. راستی شما برای جلوگیری از تعلل و اهمال‌کاری، چه روشی رو به کار می‌برید؟

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «10 mini hacks to overcome procrastination» است که «آتوسا سالکی» ترجمه‌اش کرده است.

2 پاسخ

  1. با سلام و احترام
    سپاس از مطلب مفیدتون، من خودم فرد اهمال کاری هستم، امیدوارم بتونم با این راه کارها کمی این خصلت رو بهبود بخشم.

    1. سلام به شما
      حتما همین طوره
      اگه دوست داشتید بعدا در مورد تاثیری که این راهکارها داشتن برامون بنویسید
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط