جستجو
Close this search box.

چرا داشتن یک چشم‌انداز شخصی روشن مهم است؟

چرا-داشتن-یک-چش-‌انداز-شخصی-مهم-است

آیا شما یک چشم‌‌انداز شخصی روشن دارین که مسیر زندگیتون رو مشخص می‌کنه؟ آیا این چشم‌انداز همه‌ی سطوح زندگی شما رو (معنوی، روابط، فیزیکی، اجتماعی، فکری، مالی و حرفه‌ای) پوشش می‌ده؟ اگه به این سوال‌ها پاسخ منفی دادین، بهتر است دست به کار شده و کاری انجام بدین.

جهان امروز

تو دنیای پردغدغه و بی‌نظم امروز، بسیاری از ما ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها در تلاش هستیم اما کماکان هیچ چشم‌انداز واقعی رو در برابر این وضع فعلی برای خود نمی‌بینیم.

ما می‌تونیم ساعت‌های زیادی رو پای تلفن همراهمون مشغول به صحبت یا ارسال پیام باشیم، برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌ی خودمون رو تماشا کنیم، ایمیل بزنیم، توئیت بذاریم یا به چک کردن صفحات فیسبوک خودمون بپردازیم ولی می‌شه گفت خیلی از ما در این زمینه که یک زمان درست و حسابی بذاریم تا به توسعه و اجرای چشم‌اندازی که می‌تونه به زندگیمون جهت بده بپردازیم، ضعیف عمل می‌کنیم. چشم‌انداز ما قرار نیست برای همه کار کنه؛ نه اصلا از این خبرها نیست! چشم‌انداز ما منحصرا برای خودمونه.

شناختی که ما نسبت به چشم‌انداز خودمون پیدا کردیم

سال‌ها پیش متوجه شدم که داشتن یک چشم‌انداز مشخص، همون حلقه‌ی گم شده‌ای بوده که برای رسیدن به تکامل تو زندگی بهش نیاز داشتم. من کشمکش‌ها و سرخوردگی‌های زیادی رو به دلیل نداشتن چشم‌اندازی مشخص برای زندگیم تجربه کردم. همچنین صحبت‌هایی که با بقیه می‌کردم بهم نشون داد که فقط من نیستم که مشغول دست‌وپنجه نرم‌کردن با چنین تجربه‌ای بودم.

گفت وگوهای زیاد این مسئله رو برای من تبیین کرد که فقدان وجود یک چشم‌انداز مشخص تو همه‌ی سطوح زندگی، مشکل اصلی تو ایجاد حس سرخوردگی، خستگی و شکست تو بسیاری از افراد بوده است.

سواد تحصیلی افراد اعم از داشتن مدرک دکتری یا حتی نداشتن یک مدرک دانشگاهی اهمیتی نداشت؛ اینکه فردی مالک یک کسب‌وکار بوده یا به عنوان یک کارمند خدماتی ساده کار می‌کرده هم مهم نبوده است. نداشتن یک چشم‌انداز روشن، مشکلی مشترک همه ما آدم‌هاست. اگر هیچگاه به درک دقیقی از چشم‌انداز صحیح خودمون نرسیم، زندگی ما به سمت یکنواختی پیش خواهد رفت و شانس اینکه بهترین روال زندگی خودمون رو تجربه کنیم، از دست می‌دیم.

بعد از گذروندن وقتم به مطالعه و صحبت با دیگران، به تعریفی کاربردی از چشم‌انداز رسیدم.

چشم‌انداز یک تصویر ذهنی مشخص از آینده‌ای بهتر است که به ما انسان‌ها داده شده است. هر فردی که به چشم‌انداز خودش علم پیدا می‌کنه، بهش متعهد می‌شه و خودش رو حتی با وجود موانع یا چالش‌های پیش رو، به آب و آتیش می‌زنه تا به آرزوش برسه. این در واقع همان عنصری است که می‌تونه افراد رو تشویق به گام‌برداشتن در مسیری درست کنه؛ افرادی که ممکنه حتی مدت‌ها حتی هیچ فعالیت خاصی رو انجام نداده باشن.

چشم‌انداز به ارائه‌ی چه چیزهایی می‌پردازه؟

هفته نامه هلی تاک

متاسفانه بسیاری از افراد بر اساس چشم‌اندازهایی که دارن زندگی نمی‌کنن. آن‌ها دوست دارن مثل سازنده‌ای باشن که هدفش احداث یک ساختمانه اما برای انجام اینکار طرح یا تقشه‌ای نداره. به همین دلیل هم (یعنی عدم داشتن چشم‌اندازی واضح از ساختمان) این فرد کار خودش رو بر اساس فرائض و حدسیات انجام می‌ده.

امروزه بسیاری از افراد هستن که با شرایطی مشابه به مدیریت زندگی خود می‌پردازن؛ آن‌ها برای زندگی خود برنامه‌ی مشخصی ندارن و اجازه می‌دن تا شرایط، رویدادها و سایر افراد برای سرنوشتشان تصمیم بگیرن. به همین دلیل هم ترجیح این افراد اینه که یک زندگی عادی داشته باشن و شاید قید اینکه بخوان یک زندگی فوق‌العاده داشته باشن رو می‌زنن.

دلم می‌خواد بدونیم که موفقیت واقعی زمانی شکل می‌گیره که برای همه‌ی سطوح زندگی چشم‌اندازی مناسب داشته باشیم. برای استفاده از حداکثر ظرفیت زندگی باید مسیرمون رو به خوبی بشناسیم. داشتن یک چشم‌انداز خوب می‌تونه ما رو در این امر یاری کنه.

چشم‌انداز موارد زیر را برامون به همراه داره:

  • تمرکز: چشم‌انداز ما رو قادر می‌سازه تا تمرکز خودمون رو معطوف به یک هدف ثابت کنیم. این مساله منجر می‌شه تا در برابر سایر کارهایی که ممکنه خوب بوده اما بهترین نباشن، مصون بمونیم. بدون داشتن چشم‌اندازی متمرکز، سردرگم و بی هدف خواهیم بود.
  • انرژی: چشم‌انداز یک فرد رو پر انرژی می‌کنه. اینکه فرد تصویری از جایی که قراره بره داشته باشه بهش قدرت می‌ده تا کارهاش رو با قوای بیشتری انجام بده و همیشه چشم‌انداز رو در پس ذهن خودش داشته باشه. این فرد روز و شب در این رابطه رویاپردازی می‌کنه، در موردش با بقیه صحبت و بر اون اساس عمل می‌کنه. چشم‌انداز کمک می کنه تا یک جا ثابت نمونیم و به سمت انجام فعالیت‌های بیشتر حرکت کنیم.
  • پایداری و استمرار: چشم‌انداز علاوه بر القای انرژی جهت انجام دادن کارهامون، پایداری و استمرار در آن‌ها رو هم یادمون می‌ده. پایداری و استمرار یک توانایی است که بهمون امکان می‌ده تا حتی در شرایطی که اوضاع سخت هم می‌شه بتونیم ادامه بدیم. چشم‌انداز همیشه تو ما انگیزه‌ی لازم برای ادامه دادن رو ایجاد می‌کنه و درست تو زمانی که ممکنه بخوایم از انجام کارها کنار بکشیم، جلومون رو می‌گیره.

افرادی که به چشم‌انداز اعتقاد دارن خیلی از کارها رو به نتیجه می‌رسونن. این افراد آدم‌های مسئولیت‌پذیرین و لزوما هم آدم‌های باهوش، برتر یا با استعداد نیستن. با این وجود، به وضوح می‌دونن چی می‌خوان و با فراغ بال به استقبال هر چالش، مانع و یا سختی می‌رن تا به چشم‌اندازشون جامه‌ی عمل بپوشونن.

  • هلن کلر (Helen Keller) نویسنده‌ی آمریکایی می‌گه:

بیچاره‌ترین انسان‌ها تودنیا فرد بینایی است که فاقد چشم‌انداز است.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «Why is a clear personal vision important?» است که «محمدامین قنبری» ترجمه‌اش کرده است.

22 پاسخ

  1. هلی جان خیلی ممنون موضوع چشم انداز و اپیزودش و مخصوصا مثال فائزه از جریان والیبال بازی کردنش برای من خیلی مفید بود

  2. هلی جون ممنون بابت محتوا های فوق العاده کاربردی و ارزشمندت❤️❤️❤️هربار بیشتر از قبل لذت میبرم و یاد میگیرم

  3. مرسی هلی جان بابت مطالب مفیدت ❤‌
    خوندن این مطالب و شنیدن پادکست واقعا برای من یکی که خیلی مفید بود

  4. مرسي هلي جان بهم كمك كردي كه جرقه
    جديدي در زندگيم بخوره كه چشم انداز
    نيمه دوم زندگيم را بر پايه آنچيزي كه در
    تمام دوران نوجواني بهش فكر ميكردم و
    آرزو داشتم انجام بدم كه يهو گم شده بود انجام بدم??

  5. هلی جان این مطلب فوق العاده بود. الان دقیقا من همون آدمی هستم که داره تلاش می کنه ولی هنوز یه چشم انداز دقیقی از لحاظ کاری و حرفه ای برای خودش مشخص نکرده و یک دل و یک نظر نیست. امیدوارم بتونم این چشم انداز رو پیدا کنم و با قدرت به سمتش حرکت کنم.

  6. هلی جان ممنون و خسته نباشید عالی بود.فقط یه نکته اینکه یه مقدار مطلبی که گفتی کلی بود و اگر جزیی تر بپردازی به اینکه آیا منظور از چشم انداز هدف گذاریه یا نه و تصویر روشن تری بدست بده خیلی بهتر هست.پررررر قدرت تو و تیمت ادامه بدید که کلی به ما انرژی میدید

  7. ۱. با چشم انداز مشخص زمان رو کنترل میکنیم و دیگه در آینده غصه ی ای کاش… اینا رو نمی خوریم و پشیمونی نداریم در اینده، و همینطور بهترین شرایط، انتخاب های خوب جلو راهمون قرار میگیره.
    ۲. روی حرف خودمون می ایستیم و باعث اعتماد به نفس بیشتر میشود.
    ۳. با هدف و برنامه ریزی جلو رفتن در واقع یک نوع سرمایه گذاری برای اینده نزدیک و دور هست و همینطور انگیزه و تلاش کردن برای بهتر شدن، امنیت زندگیمون رو بدست میگیریم دیگه کسی برای ما و بجای ما تصمیم نمیگیره چون قدرت داریم که یک زندگی ایده آل رو تونستیم برای خودمون درست کنیم، و در آخر از زندگی رضایت داریم چون با تموم وجود تلاش کردم و من تونستم برسم به هر آنچه دلم خواست اما ممکنه چیزهایی هم اتفاق بیفته در این راه که فقط شاید ما رو امتحان میکنه چقدر به اون برنامه و هدف ذوق و اشتیاق داریم که بصورت ثابت در اون مسیر دوباره قرار بگیریم. در آخر باعث الگو در خانواده ی کوچیک خودمون میشیم و کسانی دیگه هم به ارزوشون میرسونیم و در کنار هم لذت میبریم.
    گفته های شما خیلی خوب و تاثیرگذار هست برای من، ممنونم هلی جان??

  8. سلام
    عالی بود
    نداشتن چشم انداز مصداق این جمله معروف است
    اگر ندانیم کجا می رویم
    دیگر فرقی نمیکند چه راهی در پیش گرفته ایم.
    لذت بردم
    سپاس

  9. ممنونم از هلی عزیز و تیم همکارش، حالا متوجه شدم داشتن یک چشم انداز واقع بینانه به من کمک میکند تا فعالیت ها و تلاش هایم هدفمند باشند. ??

  10. هلی عزیز ممنونم بخاطر انرژی که میذاری برای تولید محتوای کاربردی و بسیار عالی. چشم انداز من داره ترسیم میشه به لطف تو? امیدوارم منم روزی بتونم مثل تو اینکارو برای دیگران انجام بدم??

  11. هلی جان عزیز?
    واقعاً این اپیزود و موضوع چشم انداز و تهیه ویژن برد برام جالب بود شاید تا به حال به گوشم نخورده بود و فکر می کردم خب از لحاظ ذهنی هم میشه اهداف و رویاهات دنبال کنی ولی از اینکه روی کاغذ بنویسمش و ویژن برد شخصی داشته باشم، نداشتم. ممنونم ازت ??که این موضوع را خیلی ماهرانه برای ما انتخاب کردی و یکمرتبه دیگه به من یه عالمه ⚡️ دادی که راه هایی که در گذشته انجام میدادم و اهداف ذهنی که داشتم از الان با شنیدن این اپیزود خط بزنم و با عزمی راسخ از نو شروع کنم ??

  12. واقعا همینطوره داشتن چشم انداز استمرار کمال گرایی درست توسعه فردی با پادکست‌های هلی تاک یعنی پیشرفت و تلاش با همه سختی های راه

  13. سلام . من چشم اندازم اینه که کارافرین بشم (حوضه ای تی) و بعد شرکتی رو که تاسیس کردم مدیریت کنم و عضو هیت مدیره هم باشم? . این چشم انداز روشنه ؟ و اینکه من چه رشته ای بخونم به نظر شما ؟ از شما پرسیدم چون بنظرم شما جوابش رو میدونید? . سپاس بیکران

  14. خیلی خوب بود پادکست باعث میشه واقعا ادم یه شخصیت منسجم تر داشته باشه با چشم انداز .و تصمیمات درست تر و راحت تر بگیر توی زندگیش
    مرررسی هلی عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط