جستجو
Close this search box.

هشت مزیت شناخت ارزش های فردی

به نظر شما مفهوم کلمه “ارزش” چی میتونه باشه؟

ارزش ها موضوعاتی هستن که شما در زندگی به میزان بسیار زیادی بهشون باور دارین. ارزش های هر کسی با دیگری متفاوته. ارزش هایی که اکثرا متداول هستن عبارتند از عشق، موفقیت، هوش، احترام و دوستی.  در سنین کودکی، بسیاری از ارزش ها نظیر دوستی، مهربانی و هنر گوش دادن رو از معلم ها و والدین خودمون یاد گرفته ایم. اما، حالا به عنوان یک بزرگسال باید بدونیم کدوم دسته از ارزش ها برای ما اهمیت بیشتری دارن. بسیاری از ارزش هایی که از دوران کودکی به یادگار داریم ممکنه در بزرگسالی هم جزو ارزش های مهم محسوب شن اما، اینو هم باید بدونیم که به واسطه رشد فردی ، خیلی از ارزش ها تغییر میکنن و جاشون رو به ارزش های مهم تر خواهند داد.  ممکنه مواردی نظیر تاب آوری، قدردانی و خانواده ارزش بسیار زیادی رو برای ما داشته باشن. کسب شناخت نسبت به ارزش هایی که برامون مهمتره میتونه مزایای بسیاری رو به همراه داشته باشه که در ادامه قراره به 8 مورد از مزایای این پدیده اشاره کنیم:

  1. ارزش ها در شناسایی اهداف به شما کمک میکنند

تا حالا شده به معنا و هدف زندگی فکر کرده باشین؟ اگر پاسختون مثبته باید بهتون بگم در این راستا، این ارزش ها هستند که میتونن کمک کنند تا هدف زندگی رو بهتر درک کنیم و به سوالاتی نظیر اینکه هدفمون از زندگی چیه، پاسخ بدیم. در واقع اگه ندونیم که چه چیزی در زندگی برامون مهمه، نمیتونیم بفهمیم که در زندگی به دنبال چه چیزی هستیم. برای پیدا کردن جوابی مناسب برای همه ی این سوالات، باید ارزش های خودمون رو بشناسیم.

  1. ارزش ها به شما کمک میکنند تا در موقعیت های دشوار، واکنشی مناسب از خود نشان دهید

ارزش ها راهنمای بسیار خوبی برای رفتاری هستند که آدما از خودشون بروز میدن. این ارزش ها هستند که به هنگام وقوع هر اتفاقی بهتون اطمینان میدن دارید واکنش مناسبی رو نشون میدید. اکثر افراد در موقعیت های پیچیده سریعا واکنش نشون میدن و در مورد اینکه بهترین پاسخ به اون اتفاق چیه اصلا فکری نمیکنند. شما میتونین از ارزش ها در چنین شرایطی کمک بگیرین تا بتونین تصمیمات درستی رو اتخاذ کنید. به عنوان مثال، اگر نیازه که برای موضوعی عذرخواهی کنین، بهترین راه انجام اینکار چیه؟

  1. ارزش ها به شما در تصمیم گیری صحیح کمک میکنند

در موقعیتی قرار دارید که نیاز به اتخاذ تصمیمی مهم حس میشه و درست همینجاست که ارزش ها به دادتون خواهند رسید.  گاهی وقتا در فرایند تصمیم گیری ممکنه احساسی عمل کنی و همین مساله باعث میشه تصمیمات شما بیشتر از منطق بر پایه ی احساساتی گرفته بشه که میتونن درست یا غلط باشن. اگه شما نسبت به ارزش های خودتون شناخت کافی داشته باشی و از خودت این سوال رو بپرسی که اگه فردی که دارای ارزشی فرضی است جای من بود چه تصمیمی میگرفت، میتونی تصمیماتی عاقلانه تر ، موثرتر و البته مشخص تر بگیری.

  1. ارزش ها جلوی بی نظمی و ناهماهنگی را گرفته و شفافیت در عملکرد را سبب میشوند

تا حالا شده بخواین مسائل  اضافی زندگیتون رو کم کنین؟ شناسایی ارزش ها به شما کمک میکنه تا بین مسائل مهم و کم اهمیت تمایز قائل شده و مواردی که اهمیت چندانی ندارن رو دور بریزی. عواملی که باعث میشه زمان و انرژیت هدر بره رو شناسایی کرده و از زندگی حذفشون کن.

  1. ارزش ها در انتخاب شغل و یا حرفه ی مناسب به شما کمک میکنند

همه ی مشاغل نقاط مثبت و منفی خاص خودشون رو دارن اما، وقتی ما به ارزش های خودمون آگاه باشیم میتونیم در رابطه با انتخاب حرفه و یا شغل خودمون دقیق تر عمل کنیم. اگر جزو آدمایی هستی که ارتباط با دیگران و پیدا کردن دوستهایی جدید خیلی برات مهمه، بهتره دنبال کارهایی باشی که مجبور نباشی اونارو از خونه انجام بدی. از طرف دیگه، اگه برات سفر کردن، دارایی هایی که داری، ثروت و داشتن گفتگو مهمه ، داشتن شغلی مثل کارمند آژانس مسافرتی میتونه گزینه خوبی برات باشه. گاهی وقتا آگاه بودن به ارزش ها باعث میشه تا بیش از پیش به این مساله فکر کنی که آیا به دنبال پیشرفت در اون کار هستی یا خیر؛ اینجاست که میشه امیدوار تر از قبل بود، آخه هیچ کس از پیشرفت کردن بدش نمیاد!

  1. ارزش ها به شما در احیای حس ارزشمندی کمک میکنند

شناخت ارزش ها به شما کمک میکنه تا ایده های خودتون پیرامون موضوعات مهم رو، گسترش بدین. لزومی نداره شما دقیقا به همون چیزی باور داشته باشین که والدین شما اعتقاد داشتن.  نیازی نیست که دقیقا به چیزهایی که دوستان شما اعتقاد دارن باور داشته باشین. شما فقط کافیه بدونین عمیقا و قلبا به چه چیزی اعتقاد دارین و بعد از اون میتونین این صداقت در رفتارتون رو با دیگران به اشتراک بذارین؛ امری که اهمیت بسیار بالایی داره.

  1. ارزش ها به شما کمک میکنند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید

شناسایی ارزش های شخصی، اعتماد به نفست رو بیشتر میکنه و بهت احساس امنیت میده. وقتی که خودت بدونی از زندگی چی میخوای، حرف بقیه چندان برات مهم نخواهد بود. این مساله برای اولویت هات در زندگی هم صادقه. به این شکل، میتونی اعتماد به نفس خودت در زندگی رو بیشتر از قبل ببینی.

  1. ارزش ها میزان شادی و رضایت شما از زندگی را بیشتر میکنند

اگر به ترکیب مزایایی که در بالا بهشون اشاره کردیم بپردازی و از اونا در زندگی استفاده کنی،  میتونی شاهد بهبود عملکرد خودت در زندگی باشی. اگر هدفت رو پیدا کنی، به شرایط سخت واکنشی مناسب نشون بدی، تصمیماتی صحیح بگیری، ایده ها و نظراتت رو گسترش بدی و اعتماد به نفس خودت رو بالاتر ببری، مطمئن باش که شادتر از قبل ادامه خواهی داد!

 

اگر تا بحال موفق به شناسایی ارزش های خودتون نبودید، راهکارهای زیر میتونه به شما کمک کنه تا در این مسیر موفق تر از گذشته عمل کنید:

یک لیست کامل از انواع ارزش ها نظیر عشق، موفقیت، اعتماد، دلسوزی، ثروت، افتخار، لطف و قدردانی تهیه کن. همزمان که این لیست رو مرور میکنی،  ببین کدوم یکی از این ارزش ها برات جذاب تره و احساس خوبی بهت میده. میتونی تا هر جایی از لیست که رفتی، ارزش هایی که خوندی رو علامت بزنی. در ادامه، ذهنت رو متمرکز کن و ببین کدوم یکی از ارزش ها، اهمیت کمتری برات داره. سعی کن تعداد ارزش های لیستت رو به 10 تا 15 عدد برسونی. در گام بعدی، این ارزش ها رو به ترتیب اهمیت، دوباره یادداشت کن. حالا شما لیستی از 15 ارزش برتر خودت رو در اختیار داری. نگران نباش؛  ارزش ها همیشه ثابت نخواهند ماند؛ با گذشت زمان و البته رشد ذهنی و فکری ما، ارزش ها هم تغییر خواهند کرد.

حالا من 10 ارزش برتر خودم رو براتون مینویسم: عشق، خانواده، توسعه فردی، صداقت، پذیرش، سپاسگزاری، شادمانی، مهربانی، و رسیدن به کمال؛  ارزش های شما چیه؟

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ <<هشت مزیت شناخت ارزش های فردی>> می­باشد که «سیما» ترجمه‌اش کرده است.

21 پاسخ

  1. با اجازه شما هلی جون منو اینو تو وبلاگم تو قسمت پیوند های روزانه میزارم….عالی بود …

  2. سلام سلام به همه عزیزان که خبرنامه لذت بخش این هفته را خواندن
    جذابیت پست های خبرنامه این هست که بخصوص اگر صبح از خواب بیدارمیشیم برامون ایمیل شده باشه و یک کمی با خودمون بجنگیم و بازش کنیم و بخونیم حداقل حداق یکی دو ساعت ذهن ما را درگیر خودش میکنه،برای من امروز خیلی جذاب تر شد بزارید براتون یک تجربه شخصی بگم دقیقا دیشب یکی از عزیزانم در بین یک مکالمه تلفنی در جواب اینکه من گفته بودم حاضر هستم امروز هیچ چیز دیگه از دنیا نخوام فقط همین تعداد محدود خاله و دایی و پدربزرگ و مادربزرگ یک بار دیگه دور هم جمع بشیم،به من گفت چرا اینجوری میگی هیچوقت نگو من هیچ چیزی نمیخوام باید از دنیا همه چیز هم بخواهی و … امروز صبح که این مطلب را خواندم یکبار دیگه به مکالمه دیشب دقیق تر فکر کردم و متوجه تفاوت ارزش ها در آدم ها شدم و اینکه متفاوت بودن ارزش ها در انسان ها ملاک خوب یا بد بودن آنها نیست بلکه دقیقا بحث تفاوت در روح و روان انسان هاست و اینکه هر آدم با چه ارزش هایی به زندگی خودش شکل و فرم میده و لذت میبره و متعاقب آن با وجود اون ارزش ها زندگی پربار تری خواهد داشت فقط در نظر داشته باشیم که نباید ارزش های اخلاقی که برای خودمون خاص هستند را حتما باید برای انسان دیگه ای هم تبدیلش کنیم به ارزش بعنوان مثال اگر فردی داشتن درآمد معین برای گذراندن زندگی بی دغدغه جز ارزش هست نباید تلاش کنیم که ثروت را به عنوان ارزش به اون فرد بقبولونیم.
    ارزش های برتر من: دوست داشتن ، خانواده ، صداقت،مهربانی،تاب آوری،استقامت،پشتکار،شادی،نترسیدن از دنیا(البته به غیر از ارتفاع)ماجراجو،بی توقع، و البته رسیدن به کمال که اوج همه ارزش های زندگی است.

  3. عالی بود باعث شد متوجه بشم ک ارزش هام چیت هستن و بر حسب اولویت زندگیم اون هارو مرتب کنم خیلی مفید مرسی

  4. سلام
    موضوع ارزشها، موضوعی بود که کوچ من بهم گفت برم در موردش تحقیق کنم تا بتونم پیداشون کنم و دقیقا زمانی که دارم براش تحقیق میکنم از همه جا مطلب میاد، ممنونم از هلی تاک عزیز و تیم عالیشون??

  5. مررسی هر هفته با مطالب کاربردی و امیدبخشت شارژمون می کنی.
    این مطلبو خیلی دوس داشتم.

  6. سلام هلى جان ، ميخواستم خواهش كنم براى منم هفته نامتون را پست كنيد.
    نميدونستم از كجا ادرس ايميلمو بفرستم ، مجبور شدم از اينجا استفاده كنم
    سپاسگزارم

    1. سلام بر شما
      ایمیلتون به لیست ارسال هفته نامه اضافه شد ??

  7. سلام من قبل ازدواجم دختر اجتماعی و شاد و مستقلی بودم کلاسای مختلف میرفتم با ادمای زیادی برخورد داشتم و از تعاملات اجتماعی لذت میبردم اما بعد ازدواج محدود شدم به خونه و همسر و دوستان همسر نه کلاسی نه تعاملات روزانه ای نه شغلی چون همسرم مخالف بود تا اینکه نهایت صبرم همین ۴ سال بود و بس الان دوباره دارم روی توسعه فردیم و برنامه ریزی کتابخونی و شغل در منزل کار میکنم تا دوباره شاد و بشاش بشم و حتی توی برنامه روزانه تماس به یک دوست و احوالپرسی رو هم قرار دادم تا دوباره بتونم حس کنم دوستان خودم رو دارم و الان حتی همسرم بیشتر دوس دارم واسه خودتون وقت بذارید خودتون رو دوست داشته باشین تا اطرافیانتون دوست داشته باشین امیدوارم ارزشهامون رو در نوشته هام پی برده باشین

  8. سلام، منون بخاطر مطالب مختصر و مفیدتون. یه سؤالی داشتم : مگه کسب درآمد و شغل جزء ارزشها محسوب نمیشه؟
    و اگه امکانش هست یه لیست خیلی کامل از مواردی که میتونن ارزش باشن و برامون ذکر کنین.

  9. سلام، یه سؤالی داشتم : مگه کسب درآمد و شغل جزء ارزشها محسوب نمیشه؟
    و اگه امکانش هست یه لیست خیلی کامل از مواردی که میتونن ارزش باشن و برامون ذکر کنین.

    1. سلام سلام سمیرا جان. سوال خیلی خوبی پرسیدی. معمولا چرایی پشتشون ارزش هست. مثلا ثروت، استقلال، شهرت، خدمت رسانی و….
      حتمن یه لیست کامل از ارزشها براتون میذارم خیلی زود.

  10. مرسی هلی جون ، فکرم خیلی درگیر ارزشهام بود ولی نمیتونستم بشناسمشون ،توضیحاتتون خیلی کمک کننده است، هلی جون لطفن راجع به باورها و تفاوتش با ارزشها هم لطفن برامون بگین.ممنونم

  11. دقیقا مدتهاس که دارم به ارزش هام فکر میکنم و تمرکز به تمام نکات بالا رسیدم در زندگی هلی جان عالی هستی

  12. من مدت زیادی که پس از تشکیل زندگی و مادر شدن و کار کردن احساس خوبی و شادی را در زندگیم ندارم. وقتی این اپیزود رو خوندم فهمیدم اصلا بدون دونستن و درک ارزش هام هدف گذاری و توسعه فردی و به ویژه کمالگرایی برام بی مفهومه. حالا که نوشتم بهتر میدونم حتی احساستم و خواسته هامو مدیریت و کنترل کنم و حالا کمتر ناراحتم

  13. اگه ندونیم ارزش هامون چی هستن چی ؟؟ از کجا باید بفهمیم ادم ارزشمندی هستیم وقتی یک سری شکستهای مداوم داشتیم و خودمون رو بابت ان ها سرزنش میکنیم و البته هیچ کاری برای بهبود انجام نمیدیم چون امیدی به بهبود نداریم.و فک کنم با این شرایط به فردی تبدیل میشویم که ارزش های خودش بدونه و خودشو دوست داشته باشه شما برای دوست داشتن خودتون چیکار انجام میدین؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط