جستجو
Close this search box.

تعطیلات در پیشه و یه سال دیگه به پایان میرسه. با شروع سال جدید باید سالی که پشت سر گذاشتیم رو ارزیابی کنیم. در ادامه مقاله‌ای می‌خونیم به قلم پائولا دیویس در مجله فوربز تا ببینیم که چطور می‌تونیم به ارزیابی سال ۹۸ بپردازیم.

امسال سال سختی برای بسیاری از مردم بود و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. من سال ۱۳۹۸ رو به عنوان سال دو قطبی خودم نامگذاری کردم، سالی که پر از بالا و پایین‌های چشمگیری بود. برای اینکه به شما کمک کنم تا نظرات خودتون رو نسبت به سالی که پشت سر گذاشتین ارزیابی کنین، این ۸ سوال رو طراحی کردم که هدف مشخصی رو دنبال می‌کنن. هر کدوم از این سوالات در ارتباط با یه قابلیت و عنصر زیربنایی مناسب طراحی شدن. درحالی‌که برای سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی می‌کنین، بهتره به این حوزه‌ها هم توجه لازم رو داشته باشین تا بتونین سال ۹۸ رو ارزیابی کنین.

۱. چه میزان از سال را به انجام سرگرمی‌های خود اختصاص دادی؟

احساسات مثبت مزایای بسیاری رو برای سلامت بیشتر جسم و روح به همراه دارن. آن‌ها به تسریع عملکرد ایمنی بدن کمک می‌کنن، منجر به بهبودی هر چه سریع‌تر بیماران قلبی شده و  احتمال بروز بیماری‌های جسمی و روانی مثل افسردگی رو در  افرادی که تجربه اضطراب یا بیماری‌های روحی کوچک داشتن رو کاهش میدن. احساسات مثبت همچنین راهبردهای مقابله سالم‌تری رو فعال می‌کنن.

۲. چه ریسک‌های خوبی را پذیرفتی و خارج از منطقه امن خود چطوری ظاهر شدی؟

بهترین ریسکی که امسال من و همسرم تجربه کردیم، تولد دخترمون در ماه آپریل بود. در نتیجه، بخش زیادی از نه ماهه گذشته رو خارج از منطقه امن خود گذروندم. با وجود اینکه خودم تمام مراحل رشد رو طی کردم اما والد بودن کار بسیار دشواریه. من و همسرم بارها در زندگی ناامید شدیم ولی تولد دخترمون به ما لحظاتی عمیقا ارزشمند رو هدیه داده.  شما حتما نباید یه تغییر خیلی بزرگ در زندگیتون ایجاد کنین تا خودتون رو خارج از منطقه امن احساس کنین. یکی از مشتریان کوچینگ من تصمیم به جا به جا شدن از کاری رو داره که همین اتفاق باعث رشد و ترقی او شد. افراد دیگری هم با خودآگاهی بزرگ شدن و متوجه نیاز خود به انجام ریسک‌های کوچک‌تر در زندگی هستن.

۳. ارزشمندترین کاری که انجام دادین چی بود؟

رهبران موفق به صورت پیوسته این نکته را برای شکل دادن به فرهنگی از مفاهیم در کارهای خود مد نظر قرار میدن. زمانی یه کار ارزش پیدا می‌کنه که شرایط زیر رو داشته باشه:

با یکم تغییر در نحوه بیان این موضوع، شما هم می‌تونین از چنین روشی برای خانواده خودتون استفاده کنین.

۴. با اوقات سخت خود چگونه کنار اومدین؟

«رشد پس از سانحه» عبارتست از تغییرات فردی مثبتی که ناشی از کوشش شما برای مقابله با رویدادهای بسیار چالش براانگیز زندگیه. افراد قصد دارن تا پس از مواجهه با یک سانحه در یک یا تعدادی از این حوزه‌های زیر رشد پیدا کنن:

دادن فرصتی مجدد به زندگی، شناخت مسیرهایی جدید برای زندگی خود، استحکام فردی بیشتر، روابط بهبود یافته با دیگران و رشد معنوی.

۵. چگونه با دیگران روابطی با کیفیت بالا برقرار کردین؟

داشتن ارتباطات با کیفیت از مهم‌ترین قابلیت‌ها بوده و خشنودی و خوشبختی رو به همراه داره. طبق نظر دکتر جین داتون، روابط با کیفیت بالا چهار بخش دارن:

این ارتباطات شما را درگیر کرده و به شما انرژی میده، منجر به ایجاد اطمینان و احترام میشه، بین افراد درگیر در ارتباط هماهنگی ایجاد می‌کنه و با وجود همه این موارد افراد قادر به اتخاذ تصمیمات خود به شکلی آزادانه هستن. دکتر داتون و همکارانشون نشون دادن که روابط با کیفیت شامل مزایایی مثل افزایش سلامت فیزیکی و روانی، بهبود عملکرد ادراکی، مشارکت بهتر در کار و خلاقیت بیشتر میشه.

۶. در چه شرایطی با خودت سختگیرانه‌تر از آنچه باید رفتار کردی؟

«شفقت به خود» یه تواناییه که به سختی میشه اون رو فرا گرفت؛ توانایی که من هم باید اون رو یاد بگیرم. شفقت به خود یه نگرش فردیه که در اون فرد به هنگام مواجهه با شرایط سخت به گرمی از آن‌ها استقبال کرده و تلاش خود رو معطوف به درک وضعیت مربوطه می‌کنه. همچنین لازمه در این تعریف این موضوع رو هم مدنظر قرار بدیم که انسان میتونه اشتباه کنه. اگه در رابطه با توانایی و ارزشمندی خود باورها و سوالات اصلی این چنینی دارین، در پدیده شفقت به خود نمی‌تونین موفق باشین:

۷. چه چیزی منجر به امیدواری بیشتر در شما شد؟

من امسال مربی خودم، دکتر شین لوپز را به شکل غیرمنتظره‌ای از دست دادم. دکتر لوپز به پژوهش پیرامون موضوعات امید و استحکام مشغول بود و اعتقاد داشت که افراد امیدوار در چهار باور اصلی با یک دیگر مشترک هستن:

۸. در رابطه با خودت چه چیزی آموختی؟

به آنچه از همه نقش‌های خود مثل والد، فرزند، رهبر در کار، همسر یا هر نقش با اهمیت دیگری آموختی، فکر کن.

 

برای شروع سال ۱۳۹۹ و ارزیابی سال ۹۸ به شکلی تاثیرگذار، نیازی نیست که به همه این پرسش‌ها پاسخ بدین. تعدادی از این سوالات رو که خود علاقه به تمرکز روی آن‌ها دارین رو انتخاب کرده و از همانجا شروع کنین و به ارزیابی سال ۹۸ مشغول بشین. من هم مشتاقم از شما بیشتر بشنوم و بدونم که روی کدام سوالات و به چه علت تمرکز کردین؟

مترجم: محمدامین قنبری

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *