جستجو
Close this search box.

پنج راهکار ساده برای تبدیل قدردانی به عادتی همیشگی

فقط تو نیستی که گاهی حس میکنی کمبودی وجود داره و از چیزی رضایت نداری؛ حتی موفق ترین آدما هم ممکنه چنین وضعیتی رو تجربه کرده باشن. اکثر ما با روش های ویژه ای که داریم با چنین چالشی مواجهه میکنیم اما، نکته ی حائز اهمیت اینه که یک عنصر اصلی در همه ی تاکتیک هایی که استفاده میکنیم وجود داره که اسمش رو میتونیم “قدردانی” بذاریم.

همه ی ما تمرین میکنیم تا قدردانی رو بهتر از قبل اجرا کنیم و خب شاید تحقیقاتی که پیرامون این مساله انجام شد هم مزید بر علت باشه چرا که نشون داد قدردانی عملکرد فیزیکی مغز ما رو تغییر داده و باعث شادی ما میشه. در ادامه، ما 5 راهکار رو به شما معرفی میکنیم که میتونه کمکتون کنه تا “قدردانی” رو به شکل یک روتین همیشگی در زندگی خودتون داشته باشید و اجراش کنید:

۱.از چیزهای کوچک شروع کن:

مثل هر کار دیگه ای، قدردانی هم میتونه از مسائل کوچیک تر شروع و به این شکل اثربخش تر باشه. سعی نکن که ذهنیت خودت رو نسبت به همه ی پدیده ها تغییر بدی؛ به جای این مساله، تمرکز خودت رو بذار روی اتفاقی کوچک که ممکنه از صبح که از خواب بیدار شدی تا شب که دوباره قراره به رختخواب بری، برات اتفاق افتاده باشه. بعد از اینکه این اتفاق هر چند کوچک رو به یادت آوردی، سعی کن شکرگزارش باشی. مسائلی مثل قدردانی از داشتن یک دوست یا همکار، داشتن یک میان وعده ی به موقع و البته خوشمزه، شنیدن آهنگی که دوسش داری و یا حتی آب و هوای خوبی که در طی یک روز تجربه ش میکنی، میتونه بهانه هایی کوچک برای قدردانی از لحظات روزی که گذروندی باشه.

۲.همین الان از مقایسه کردن دست بردار:

میدونم که تو هم درگیر شبکه های اجتماعی هستی و خب بهتر از خودت میدونم که چه قدر بعضا مقایسه کردن خودت با دیگران میتونه برات وسوسه انگیز باشه اما، کنار گذاشتن این عادت میتونه بهت کمک کنه تا یواش یواش به “قدردانی” مسلط بشی. اپرا میگه همیشه به خاطر چیزایی که داری “شکرگزار” باش چرا که این مساله میتونه اتفاقات بهتر رو بیشتر از قبل سر راهت قرار بده. اپرا در ادامه میگه اگه ماها همیشه حواسمون فقط متمرکز به چیزایی باشه که نداریمشون، هیچ وقت نمیتونیم قانع بشیم و در نهایت هیچ وقت خوشحال نخواهیم بود.

شاید در اوایل مسیر کنار گذاشتن این عادت(مقایسه) به نظر سخت بیاد ولی، مطمئن باش به محض اینکه یک استراتژی هوشمندانه رو برای این پدیده انتخاب کنی، میتونی از مسیرت بیشتر از قبل لذت ببری و شکرگزار تک تک لحظه هایی باشی که میگذرونی.

۳.یادداشت بردار:

درست مثل یک روزنامه نگار، قلمی رو به دست بگیر و هر اتفاقی(اعم از کوچک یا بزرگ) رو یادداشت کن و شکرگزارش باش. نوشتن همیشه میتونه یادآوری مسائل رو برات راحت تر از قبل کنه و به همین روش قدردانی اون لحظه ها برای شما محتمل تر و البته لذت بخش تر از قبل خواهد بود. راستی، نوشتن میتونه بهت کمک کنه تا وقتایی که فکر میکنی خیلی آدم خوشبختی نیستی، لحظه هایی رو به یاد بیاری که حالت رو خیلی خیلی بهتر میکنه و سر حالت میاره.

۴.بخشنده‌تر باش:

گاهی پیش میاد که حالت زیاد خوب نیست؟ سعی کن در این شرایط بری سراغ اینکه به بقیه انرژی مثبت بدی. این کار نه تنها حال خودت و بقیه رو خوب میکنه بلکه، باعث میشه بخشی از توانایی ها و استعدادهایی که داری رو دوباره لمس کنی و قدردان اونها باشی. شاید باورت نشه اما، گاهی صرف اینکه فقط یک شنونده ی خوب برای کسی که دوستش داری باشی و یا یک لبخند انرژی بخش به رهگذری در خیابان بزنی، میتونه حالت رو از این رو به اون رو کنه. مهربانی کردن خیلی کار سختی نیست؛ این مساله رو برای تمرین “قدردانی” دست کم نگیر.

طبقِ نتایجی که خبرگزاری تایمز منتشر کرده آزمایش‌ها شواهدی رو نشون میدن که ادعا دارن نوع‌دوستی در مغز انسان نهادینه شده و مساله ای لذت بخش برای هر فرد است.

۵.در “قدردانی” استمرار داشته باش:

شاید برات جالب باشه که ایجاد یک عادت حدودا 66 روز زمان میبره. متخصصان اعتقاد دارن که برای تبدیل یک پدیده به عادتی همیشگی، صرف میانگین حداقل دو ماه تمرین منظم لازم است. بنابراین، پایداری در هر امری، شرط اصلی برای موفقیت در اون کاره. شاید درست در لحظاتی که به نظرتون کار خاصی انجام نمیشه و همه چیز عادیه، به واسطه ی همین استمرار، بخش جدیدی به زندگی شما اضافه میشه که میتونه شما رو شاداب تر  و با انگیزه تر از قبل کنه؛ پدیده ای که منجر میشه تا شما بیش از پیش “قدردان” لحظاتی باشی که میگذرونی.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «پنج راهکار ساده برای تبدیل قدردانی به عادتی همیشگی » است که «مریم جنگ پور» ترجمه‌اش کرده است.

22 پاسخ

  1. اتفاقا همین دیشب قبل از خوندن مقاله تو دفتر برنامه‌ریزیم چند مورد از شکرگزاری‌هایی که ممکنه خیلی بزرگ به نظر نرسه رو نوشتم. خیلی حس خوبیه. ممنون از تیم خوب هلی‌تاک♥️

  2. ممنون از شما بابت این مقاله ی خیلی خوب!
    واقعا راهکارها مفید هستند مخصوصا مورد ۴ که با انرژی دادن به بقیه انرژی خودت زیاد میشه:)

  3. برای من تو این شرایط اینکه کسی از اطرافیانم به علت کرونا فوت نکرده یا حتی کسایی که میشناسم جای شکر داره

  4. خوشحالم و قدر دان اون روزی ام که تو اپ پادبین اتفاقی پادکست شما رو پیدا کردم و آشنا شدم باهاتون. پر توان باشی هلی جان و مرسی از تیم خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط