جستجو
Close this search box.

تاب آوری احساسی: نه راه برای اینکه در مواجهه با شرایط سخت موفق عمل کنیم

وقتی استرس اینو داریم که نکنه کارها رو کامل انجام نداده باشیم، ندونیم چه مسیری رو انتخاب کنیم، چه تصمیمی رو بگیریم و یا …، شرایط یکمی برامون پیچیده می­شه و اگه روی تاب­ آوری احساسی خودمون کار نکرده باشیم، این شرایط می­تونه برامون ایجاد دردسر کنه.

برای اینکه در زمینه ی تاب­ آوری خودت رو آماده کنی؛ می­تونی به هنگام مواجهه با مشکلات از یکی از 9 روش زیر که برات گذاشتیم استفاده کنی:

1- سعی کن انعطاف پذیر باشی

معمولا برای اینکه خودمون رو با شرایط وفق بدیم، مشکلات زیادی رو تجربه می­کنیم. این پروسه برای اکثر ما همراه میشه با لجاجت، غرور، باورهای تغییر­نا­پذیر، انتظارات و عادت هایی که ما رو نسبت به تغییر دادن شرایط، مقاوم میکنن. اما، اگه یک روز خونه ای که درش زندگی می­کنی در اثر آتش سوزی یا صاعقه از بین بره، کاری که دوسش داری رو از دست بدی و یا کسی که عاشقش بودی ازدواج کنه چی؟ بازم می­خوای فقط بشینی و غصه بخوری؟

راستش قبول دارم که واقعا این اتفاقا قلب آدما رو می­شکونه اما بیایم واقع بین باشیم که خود زندگی هم واقعا دوست داره که در بعضی مقاطع ما تغییر رو تجربه کنیم. در مواجهه با این مشکلات واقعا بهتره پذیرش رو تمرین و تغییراتی که برامون اتفاق افتاده رو مثبت ارزیابی کنیم. اگه این اتفاق بیفته، تنها کاری که باید انجام بدی اینه که یکم رفتارت رو تعدیل کنی، افکارت رو تغییر بدی و با انعطاف پذیری خودت، رویاهای جدید ایجاد کنی.

2- تمرین کن که اتفاقات ناخوشایند زندگی طبیعیه و باهاشون کنار بیا

وقتی وضعیت برای ما به سمتی می­ره که نمیدونیم دقیقا قراره چه نتیجه ای داشته باشه، بسیاری از ما حس نامطمئن بودن رو تجربه می­کنیم. این یک امر کاملا طبیعیه. پذیرش خودت و وضعیتی که درش گرفتار هستی، می­تونه نقطه ی آغازین خوبی برات باشه. سعی کن صدای درونی خودت که تو رو می­ترسونه، سرزنشست می­کنه و باعث می­شه وضعیت رو خیلی بدتر از چیزی که هست در نظر بگیری،  آروم کنی. سعی کن در یک شرایطی که اوضاع کمی برات قابل کنترل تره، بشینی و منطقا به مشکلت فکر کنی و اینو همیشه به خودت بگو که کاملا طبیعیه یک آدم با شرایط ناخوشیاند مواجه بشه. اگه درست لحظه ای که داری وضعیت ناخوشایندی رو تجربه می­کنی، سعی در پذیرش خودت داشته باشی، مطمئن باش که تاب­ آوری احساسی درت شکل خواهد گرفت.

3– از اشتباهات و موفقیت هایی که کسب می­کنی، درس بگیر

نترس! اگه به این دید نگاه کنی که یک وضعیت ناخوشایند می­تونه نکته ای رو در رابطه با خودت بهت یاد بده، اون­وقته که می­تونی رشد کنی و البته از لحاظ احساسی تاب آوری بیشتری رو تجربه کنی. آزمون و خطا دقیقا همون روشیه که خیلی از کارهای زندگی را به اون وسیله یاد گرفتیم. وقتی خودت رو با شرایط ناخوشایند وفق می­دی، می­تونی با چالش های پیش روت به مقابله بپردازی و همین مساله باعث می­شه یک عالمه ایده­ های جدید در ذهنت شکل بگیره. افکار، احساسات و ایده های جدیدت رو جست­ وجو کن. این مساله باعث می­شه تا در مواجهه با چنین شرایطی، از روش های جدیدتر استفاده کنی.

همین نکته است که تجارب جدیدی رو در زمینه وفق دادن خودت با شرایط سخت بهت انتقال و البته تاب­ آوری رو بهت یاد میده و در نهایت باعث میشه تا در هر دوی اونا پیشرفت داشته باشی. امری که حتی می­تونه در رزومه­ ی کاری تو هم به واسطه ی مهارت­هایی که تازه کشفشون کردی، تاثیر بذاره.

بعضی از این روش های جدید رو آزمایش کن تا ببینی در این وضعیت بهترین راهکار برای تو چیه. حواستم باشه که نباید از اینکه اشتباه کنی بترسی، چون همین اشتباهات هستند که اگه بهشون به چشم یک تجربه نگاه کنی تو رو از لحاظ تاب­ آوری احساسی قوی­تر می­کنن. با شناسایی عدم قطعیت به عنوان یک فرصت برای رشد، می­تونی به راحتی به سمت رسیدن به خواسته هات خیز برداری. خلاصه بهت بگم، تاب­ آوری یعنی هربار که زمین خوردی، دوباره بلند شی و روی پاهای خودت بایستی.

 

 

4- یکمی عقب بکش و سعی کن وضعیت رو در ابعاد مختلف بررسی کنی

یکم دید خودت رو از طریق مرور گذشته و تصور آینده، وسیع­تر کن. از این دید اگه به قضیه نگاه کنیو قضایا رو برای خودت بازتر کنی و اثر هر کدومشون رو در آینده ی خودت در نظر بگیری، می­تونی مسیری قابل اعتنا برای خودت پیدا کنی. به این دید نگاه کن که هر چند بار هم که راهی رو انتخاب کنی و در اون راه شکست بخوری، باید دوباره بلند شی و راهی جدید برای خودت پیدا کنی. تغییر دیدگاهت می­­تونه بهت کمک کنه تا وضعیت رو از زوایای مختلف بررسی و راه­­ حل­های جدید رو امتحان کنی که همین مساله می­تونه در آینده تو رو از لحاظ تاب­ آوری احساسی قوی­تر کنه.

5- با سایر افراد خودت رو هماهنگ کن

گزینه­ هات برای انجام هر کار رو قبل اینکه بخوای گامی برداری بررسی کن. سعی کن قبل از آغاز، عدم­ قطعیت و ایده­ هایی که موجوده رو بررسی کنی و در این زمینه از همکارا و دوستای خودت کمک بگیری. همیشه از پیشنهادهایی که بهت می­شه استقبال کن اما، اگر جایی باورت اینه که حق با توئه، سفت و سخت پای حرفت بمون. این شکلی، وقتی جلو می­ری، خیالت راحته که قبل انجام هر کاری راه های مختلف رو بررسی کردی.

6- وقتی احساس میکنی اتفاقی خیلی به ضررت بوده و شرایط بدی رو تجربه میکنی، به این فکر کن که اگه دوستت یا آدمی که قبولش داری جای تو بود، چه کار میکرد

بعضی وقتا رسیدن به مقصد به قدری برامون سخت می­شه که واقعا فکر می­کنیم هیچ­وقت نمی­تونیم از عهده ش بربیایم. در همین شرایطه که می­تونم بگم واقعا از لحاظ احساسی تاب نمی­اریم. یکی از راه­هایی که در این زمینه وجود داره اینه که خودت رو جای فردی که براش احترام خاصی قائلی قرار بدی و تصور کنی اگه اون جای تو در این وضعیت بود، الان چه تصمیمی می­گرفت. مثلا، فرض کن جین، که یکی از صمیمی ترین و البته بهترین دوستای تو از لحاظ رفتاریه، اگر الان در شرایطی مشابه بود، چطوری با بحران های پیش روی خودش مواجه می­شد. اگر روش او گوش دادن با دقت، آروم صحبت کردن و برقراری ارتباط چشمی به هنگام پاسخ دادن به پرسش های بقیه ست، تو هم دقیقا همین کار­ها رو انجام بده. تغییر در روشی که همیشه برای انجام کارهات داشتی  می­تونه بهت ایده بده تا بتونی از لحاظ احساسی تاب بیشتری بیاری.

 

 

7- با خودت خوب باش

در شرایط سخت تمرین کن که با خودت خوب باشی. با خودت مهربون باش تا اعتماد به نفست رو حفظ کنی. این مساله می­تونه کاملا عادی باشه که کمی از روتین خودت فاصله بگیری و برای لحظاتی سعی در این داشته باشی که نا­امیدی رو از خودت دور کنی. پیاده­ روی و یا دویدن در طبیعت می­تونه برای پردازش بهتر افکارت و البته آزادسازی انرژی های مثبت در تو، بهت کمک کنه. خوردن غذاهای سالم می­تونه اهمیت این­که باید با خودت خوب باشی رو بهت گوشزد کنه. وقتی آرومی، پیرامون گزینه های متعددی تحقیق کردی و ذهنت نسبت به همه­ ی احتمالات آمادگی­های لازمه رو داره، تجارب جدید بهت نزدیک می­شن و می­تونی کلی ازشون یاد بگیری.

8- موفقیت­هایی که کسب می­کنی رو جشن بگیر

وقتی همه­ ی کارهایی که لازم بود رو انجام دادی تا به هنگام مواجهه با عدم قطعیت راه خودت رو پیدا کنی و درست زمانی که برنامه­ ای برای رسیدن به خواسته ها­ت چیدی، می­تونم بگم موفق عمل کردی و بهت پیشنهاد می­دم که در چنین شرایطی این موفقیت رو با افرادی که در رسیدن به این نتایج مثبت بهت کمک کردن، جشن بگیری. سعی کن قلبت مملو از انرژی مثبت کاری بشه که در این راستا انجام دادی؛ درست مثل اعتباری که یک نفر میتونه بعد از پیروزی در یک جنگ سخت با مخالفانش، نزد اونا پیدا کنه. سعی کن تمرین کنی تا برای شخصیتی که همیشه داشتی و الان با اون شناخته می­شی، شکرگزار باشی. تاب­ آوری احساسی بهت یاد می­ده تا علاوه بر بازیابی خودت در مواجهه با چالش ­ها، با اونا رو­به ­­رو بشی و ازشون نترسی.

9- یاد بگیر عاشق تغییر دادن شرایطت باشی

هراکلیتوس می­گفت تنها چیزی که همیشه رخ می­ده و درش شکی نیست، تغییر کردن شرایطه. اگر تازه به این جمله توجه هم نکنیم، این یک حقیقت محضه که انجام دادن یک کار تکراری اونم برای چندین و چند بار ما رو کلافه می­کنه و انرژیمون رو تحلیل می­بره. سعی کن همیشه شرایط رو به سمتی ببری که جذابیت بیشتری برات داشته باشه و البته بهت انرژی مضاعف بده. تلاش­های جدیدی که می­کنی، پتانسیل رشد رو درت بیشتر میکنه. تمرین روی این پدیده که در مواجهه با مشکلات و شرایط سخت بتونیم بهترین راه حل رو پیدا کنیم، کمک می­کنه تا از لحاظ احساسی، تاب­ آوری بیشتری داشته باشیم.

 

 

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «Emotional Resilience: 9 Ways to Be Resilient in Tough Times» است که «محمدامین قنبری تفرشی» ترجمه‌اش کرده است.

18 پاسخ

  1. واقعا این روزا یادآوری این حقایق خیلی به هممون کمک می کنه.
    ممنون از مطالب خوبتون

  2. خیلی سخته واقعا تمامی اینها در اجرا، آدم همه این کارو رو می‌کنه ولی بازم کم میاره??

    1. درسته مانی جان. تاب آوری در شرایط ناگوار ویا بحرانی سخته. هدف اینه از چیزی که هست شرایط رو سخت تر نکتیم و به خودمون کمک کنیم تا بحرانهارو با موفقیت پشت سربگداریم.

  3. مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست
    سلام
    ممنونم از اینکه جدیدترین مطالب مفید و کاربردی را ارائه میدید.
    این جمله “از اشتباهات و موفقیت هایی که کسب می­کنی، درس بگیر” واقعا برای من تاثیر گزار بود.

  4. سلام
    من دانشجوی دکتری هستم و روی موضوع تاب آوری در قرنطینه در حال مطالعه. به جرات میتونم بگم که کارتون علمی و بسیار کاربردیه.
    موفق باشید و با همین فرمون بتازید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفته‌نامه‌های اخیر

شبکه‌های اجتماعی

مقالات مرتبط